Ylajali*84 Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Har en som snart fyller tre år og som ble storebror for 5 måneder siden. Sliter veldig med sjalusi, og det går ut over babyen.. Han kan late som han skal kose med babyen fint for så å knipe eller slå. Eller han kan komme springende bort og begynne å slå. Ofte når jeg ammer så kommer han bort og jeg må holde han unne så godt jeg kan for at han ikke skal skade oss... Han går løs på meg også, han kan plutselig begynne å slå meg i ansiktet eller knipe. Dette gjorde han også før babyen kom. Ser også at han ikke er snill med dyr. Jeg er så fortvilet over hvordan han oppfører seg for tiden, er det noen som har noen tips å komme med?? Er dette bare en vanskelig fase han er inne i?
Ylajali*84 Skrevet 12. august 2013 Forfatter #2 Skrevet 12. august 2013 Ingen som har gode råd? Dere som har hatt barn som har vært sjalu på yngre søsken, varte dette lenge??
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 Vi har/er midt oppi dette selv på omtrent samme måte du beskriver det. Det er nok ikke så uvanlig, pass på å ha alenetid med eldste du også, og inkluder han mest mulig (at han får hjelpe til med baby). Kan hjelpe litt på. Ellers vil det jo "saaakte men sikkert" antageligvis gå seg litt til, på den måten at minste blir større og klarer ta igjen og hevde seg mer. Det er jo ikke uten grunn det ofte blir sagt at nr 2 blir mer "herdet". Anonymous poster hash: 39096...44b
Ylajali*84 Skrevet 12. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 12. august 2013 Vi har/er midt oppi dette selv på omtrent samme måte du beskriver det. Det er nok ikke så uvanlig, pass på å ha alenetid med eldste du også, og inkluder han mest mulig (at han får hjelpe til med baby). Kan hjelpe litt på. Ellers vil det jo "saaakte men sikkert" antageligvis gå seg litt til, på den måten at minste blir større og klarer ta igjen og hevde seg mer. Det er jo ikke uten grunn det ofte blir sagt at nr 2 blir mer "herdet". Anonymous poster hash: 39096...44b Takk for svar! Jeg har ikke helt funnet ut hvordan det er best å reagere når han "setter i gang". På helsestasjonen sier de at jeg må være bestemt og si til han at det ikke er lov,og det er greit nok. Men virker ikke helt som det synker inn.. Virker som han syns det bare er gøy å fortsette å knipe eller slå.. Når han går løs på meg har jeg forsøkt å ignorere det,men vet ikke om det er den beste taktikken når det gjelder slikt..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Vi har/er midt oppi dette selv på omtrent samme måte du beskriver det. Det er nok ikke så uvanlig, pass på å ha alenetid med eldste du også, og inkluder han mest mulig (at han får hjelpe til med baby). Kan hjelpe litt på. Ellers vil det jo "saaakte men sikkert" antageligvis gå seg litt til, på den måten at minste blir større og klarer ta igjen og hevde seg mer. Det er jo ikke uten grunn det ofte blir sagt at nr 2 blir mer "herdet". Anonymous poster hash: 39096...44b Takk for svar! Jeg har ikke helt funnet ut hvordan det er best å reagere når han "setter i gang". På helsestasjonen sier de at jeg må være bestemt og si til han at det ikke er lov,og det er greit nok. Men virker ikke helt som det synker inn.. Virker som han syns det bare er gøy å fortsette å knipe eller slå.. Når han går løs på meg har jeg forsøkt å ignorere det,men vet ikke om det er den beste taktikken når det gjelder slikt.. Skjønner akkurat hva du mener. Det synker ikke inn nei, men en må bare fortsette å bestemt fortelle at det ikke er lov. EN GANG i fremtiden vil det synke inn.. I følge boken "De utrolige årene" (bra bok mtp oppdragelse/tips) er ignorering en virkningsfull metode for mange ting, men det å slå blir en for alvorlig ting å ignorere. Bortsett fra det bør en ignorere den negative oppførselen mest mulig og forsterke det positive så mye man bare klarer få til Husk at all oppmerksomhet er en belønning for barnet, om den er negativ eller ei. Det er ikke lett dette. Noen ganger faller jeg for fristelsen og kjefter og blir skikkleig sinna. I spesielle tilfeller da. Det virker stort sett mot sin hensikt Det er slitsomt, men det varer ikke evig sier jeg til meg selv - og jeg ser jo at yngste begynner å hevde seg mer nå (vil si det er verst når de er helt vergeløse babyer... storebror pleide dytte på han da han begynte å reise seg/øvde seg på å gå. Nå er yngste 15 mnd og har gått i 5 mnd, største er litt over tre.) Anonymous poster hash: 39096...44b
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #6 Skrevet 12. august 2013 Det er på ingen måte unormalt at et barn kan vise aggressiv adferd når det er 3 år. I den alderen er det faktisk vanlig. Denne adferden må avlæres. Det gjøres best med å være varm, men grensesettende. Du kan gi korte, enkle beskjeder. Når han slår. Stopp hånden hans og si du skal ikke slå. Dersom han allerede har slått, gjør det samme og si at det er vondt å bli slått. Istede for å skjerme babyen fra han, prøv å inviter han til positiv samhandling. La han ta del i stell og kosing. Ros han. Si, så fint at du hjelper å stelle "baby". Jeg kan se at han liker det. Grip han i det positive. Kos mye med han, si du er stolt av han, glad i han, glad for at du har akkurat han osv. Lykke til, Anonymous poster hash: 81fcf...83d
Ylajali*84 Skrevet 12. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 12. august 2013 Takk for svar begge. Det er på en måte greit å vite at dette ikke er noen unormal adferd.. Jeg skal prøve å fortsette å være rolig og gi beskjed om at han ikke skal sjå, tror nok jeg blir litt for fort sint.. Merker jeg får et forsvarsinstinkt når noen går løs på barnet mitt selv om det også er mitt barn som slår. Da håper jeg på bedre tider etter hvert.. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå