Gå til innhold

Naboen har satt opp en hagehytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i helgen har naboen satt opp en liten hytte i hagen. Den er sikkert på under 15 m2, men den står bare 50 cm fra vår grense. Hva gjør vi nå. Vi har en plan om å bygge på den delen av tomten om noen år. Det kommer vi jo ikke til å få lov til hvis denne hytta står så nær grensen.

Er det en enkel sak å få sånt fjernet?

Anonymous poster hash: ad032...d92
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke regler om at man ikke kan bygge nærmere enn fire meter fra grensen?

Anonymous poster hash: a60d7...c76

Gjest FinogFjong
Skrevet

Det kan de gjøre, med deres samtykke. Ellers skal hytten stå 4 meter fra grensen.

Skrevet

§ 29-4.Byggverkets plassering, høyde og avstand fra nabogrense

Byggverkets plassering, herunder høydeplassering, og byggverkets høyde skal godkjennes av kommunen. Kommunen skal påse at veglovas bestemmelser om byggegrense og frisikt blir fulgt. Bygning med gesimshøyde over 8 meter og mønehøyde over 9 meter kan bare føres opp hvor det har hjemmel i plan etter kapittel 11 eller 12.

Hvis ikke annet er bestemt i plan etter kapittel 11 eller 12, skal byggverk ha en avstand fra nabogrense som minst svarer til byggverkets halve høyde og ikke under 4 meter.

Kommunen kan godkjenne at byggverk plasseres nærmere nabogrense enn nevnt i andre ledd eller i nabogrense:

a) når eier (fester) av naboeiendommen har gitt skriftlig samtykke eller

B) ved oppføring av garasje, uthus og lignende mindre tiltak.

Nærmere bestemmelser, herunder regler om avstand mellom byggverk, beregningsmåten for høyde, avstand fra nabogrense og areal på bygning som nevnt i andre ledd1 bokstav b, gis ved forskrift.

Anonymous poster hash: 866cc...b8a
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med naboen. Både dere og naboen har lov til å bygge nærmere grensen enn 4 meter om dere er enige (gir samtykke). Hvis du nå blir dritsur på naboen pga dette kommer han sikkert til p nekte dere å bygge om noen år. Ta en rolig prat med ham og hør hva han gar tenkt, og hva dere har tenkt. Kansje de to byggeprosjektene ikke er til hinder for hverandre overhodet ;)

Anonymous poster hash: a6a56...0bd

Skrevet

Problemet vårt er at naboens bygg nå står der. Det er riktignok ikke ferdig, men ganske solid bygget. Det vi ønsker å bygge er søknadspliktig og jeg vet fra før at komunenkrevrr min8 m til andre bygninger.

Naboen hadde ikke fått tillatelse til byggverket om de hadde søkt, men jeg vet ikke hvordan det blir med riving av noe som allerede står der.

Anonymous poster hash: ad032...d92

Skrevet

Det er ikke slik at man automatisk får "tilgivelse" når man opppfører byggverk uten tillatelse, selvsagt ikke! Om dere påpeker at byggverket er til hinder for deres framtidige planer, og i tillegg er ulovlig, må de rive.

Anonymous poster hash: 7af4b...48e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...