Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Hva og hvor handler du? Hva er sunt og hva er nødvendigvis mindre sunt? Hva handler du ikke for å holde deg innenfor budsjettet? Anonymous poster hash: 3f403...745
skjotta Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 jeg tar storhandelen på rema 1000. handler på andre butikker når de har stor tilbud på ting (ost for 59.90 på rimi, for eksempel.) på slike tilbud kjøper jeg inn mye og fryser/lagrer. kjøper minimalt med godteri og snacks. jeg er kresen på vaskemiddel/skyllemiddel, men kjøper på europris når de har tilbud (skyllemiddelet er billigere der) og bruker refill posene med omo flytende. bruker også mindre enn den korken som er anbefalt. klærne blir rene likevel ;-) jeg lager ukesmenyer, handleliste og kjøper inn alt det jeg trenger en gang i uken. supplerer med frukt, grønnsaker og melk... på ukesmenyen har jeg somregel en eller to dagen med "billigmat" som suppe eller fiskeboller.... når jeg lager ting som lapskaus, bollefrikasse, kjøttkaker så lager jeg en del ekstra som jeg fryser i prosjonsbokser. jeg baker brød. brødbakemaskinen har jeg tjent inn igjen for lenge siden, pluss at det er deilig med ferskt brød klart om morgenen. jeg kjøper de store, frosne posene med kyllingfileter og koteletter... innbiller meg at det blir en del billigere... når jeg handler kjøper jeg bare det på lista. baker litt her og der slik at jeg ikke plutselig må handle noe "kaffimat" dersom noen kommer på besøk. bakevarer i fryseren er fint!
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 Lager også ukesbudsjett. Da har man trygge rammer med et pristak. For min del tar vi en harrytur en gang hvert halvår hvor vi fyller frysern. Handle på rema 1000 eller kiwi. Meny har et godt utvalg, men er desverre ganske dyrt.. FirstPrice har mye bra, og mye dritt. Hvitløksbaguetter er godt til middag, er kjempebillig i FP! Fiskegrateng i FP også, kjempebillig! Og potetene er også endel billigere. Når det kommer til vaskemiddel kjøper vi det også i sverige. OMO er billigere der Vi baker også brød, er myyye billigere enn å kjøpe! Det handler mange ganger om vilja her altså Sånn feks kyllingfilet kjøpt i sverige, det er jo sundt, og sammen med grønnsaker kan man lage ett billig og sunt måltid! Er morro med prisjakt på matbutikken
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #4 Skrevet 12. august 2013 Frysegrønnsaker er billig, fp håndsåpe, fp dopapir, fp torky, fp hvitløksbaguetter. Man kan komme langt med litt løk og hakka tomater på boks. Kjøttdeig av svin og av kylling er billig. Pleier å lage kyllingkjøttkaker, det er veldig godt. Sauser er billig og lage selv. Kommer langt med smør, mel, melk, buljong og krydder. Landlord bleier. Kjøper tørre engangskluter på Rimi, billig og ikke parfyme eller annet tull i. Middagsris til 16kr kilo på Kiwi. Poteter kan man lage mye godt av og. Anonymous poster hash: 22e40...464
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Skriver under på alt #1 skriver, hovedhandler alltid på Rema1000. Handler på obs ved gode tilbud, som f.eks idag når de har 3 karbonadedeig fra Gilde (synes den er best og har mindre fettinnhold enn f.eks FP sin) for kr 100. I forhold til sunnhet kjøper jeg alltid karbonadedeig fremfor kjøttdeig (handler på tilbud og da blir det ikke så mye dyrere). Kjøper alltid Gildes "go og mager"-pølser om vi skal spise pølser (kjøper på tilbud og har i fryseren). Kjøper alltid løk i løsvekt eller fra FP/Rema i kilospose, mye billigere enn strømpe-løk. Frosne grønnsaker er ofte like sunne som ferske da de er frosset i perfekt stand. "Ferske" grønnsaker på vinteren i Norge har fort tapt seg litt på lager/reisen. I sesong (nå) kjøper jeg norske grønnsaker ferske, de er ikke dyre nå. Får lett blomkål/brokkoli til kr 10 per stk. Det er jo en suppe i seg selv om du supplerer med melk, buljong, en fløteskvett og vann=veldig billig og sunn middag (spørs om du bruker smør/meljevning eller maizenajevning men uansett sunnere enn mye annet). Tomatsuppe lager jeg av to bokser billige hermetiske tomater, løk, paprika, vann og buljong og en runde med stavmikseren=billig og sunt. Suppler evt med magre pølsebiter og/eller fullkornspasta. Kyllingfileter har jeg prøvd mye rundt og de beste per nå er FP sine frosne-det var lite gruff å skjære bort på de og de smakte godt og var ikke "tørket" under frysingen som noen av de svenske kan være. Jeg leser hver uke reklamebladene fra Mega/Rema/obs og handler på tilbud. Kjøper også ull/silkevask på rema fremfor Milo, like bra og halve prisen. Handler i helgen evt hver mandag og supplerer kun med frukt og melk evt pålegg i tillegg om det blir tomt. Kjøper ikke juice eller yoghurt til hverdags men hender vi koser oss med det i helgen. I ferier og høytider planlegger vi ikke middager etc på samme måte. Har en svakhet for pepsi max, kjøper dette kun når det er tilbud evt når vi er i Sverige og handler. I Sverige handler vi vaskemidler, oppvaskmaskintabletter og boksbrus (ramløsa og pepsi max, ikke så billig). Å storhandle kjøtt i Sverige er ikke så veldig stort poeng om du ikke bor i Halden og kan "spasere" over grensa. Det er ikke så mye billigere der nå (100 SEK=90 NOK nå). Anonymous poster hash: a22eb...370
skjotta Skrevet 12. august 2013 #6 Skrevet 12. august 2013 nå har jeg gjort ukeshandelen. 7 middager (den ene har jeg kylling til i fryseren) for rundt 750 kr, og da har jeg også unnet meg en 4 pakning med pepsi max ;-) vi er en familie på 4, men minsten spiser ikke noe enda. (mannen derimot, spiser som en hest!) jeg synes middagene er relativt sunne og i hvertfall helt greie. ett annet tips jeg kom på er at jeg legger litt sport i å spare. vi har kjøpt hus, og det jeg sparer på husholdningsbudsjettet kan jeg bruke på IKEA ;-)
kråkemamma Skrevet 12. august 2013 #7 Skrevet 12. august 2013 nå har jeg gjort ukeshandelen. 7 middager (den ene har jeg kylling til i fryseren) for rundt 750 kr, og da har jeg også unnet meg en 4 pakning med pepsi max ;-) vi er en familie på 4, men minsten spiser ikke noe enda. (mannen derimot, spiser som en hest!) jeg synes middagene er relativt sunne og i hvertfall helt greie. ett annet tips jeg kom på er at jeg legger litt sport i å spare. vi har kjøpt hus, og det jeg sparer på husholdningsbudsjettet kan jeg bruke på IKEA ;-) Kan jeg da spørre hva du har handlet? Jeg prøver å være prisbevisst, storhandler en gang i uka men såååå lavt har jeg aldri kommet
kråkemamma Skrevet 12. august 2013 #8 Skrevet 12. august 2013 Storhandler på Rema en gang i uka. Noen ganger på Kiwi. Fyller på med grønt og melk en gang kanskje. Kjøper litt frukt og grønt på Sultan, skal bli flinkere til å handle der. Skriv handleliste og hold deg til den:) Prøver å handle der jeg ser det er tilbud. Har kjøpt en ekstra fryser for å kunne hamstre litt. Vaskepulver, skyllemiddel, vasketabletter, brus, farris kjøper vi i sverige de gangene vi er der. Det skal også gjøres ofter.
skjotta Skrevet 12. august 2013 #9 Skrevet 12. august 2013 nå har jeg gjort ukeshandelen. 7 middager (den ene har jeg kylling til i fryseren) for rundt 750 kr, og da har jeg også unnet meg en 4 pakning med pepsi max ;-) vi er en familie på 4, men minsten spiser ikke noe enda. (mannen derimot, spiser som en hest!) jeg synes middagene er relativt sunne og i hvertfall helt greie. ett annet tips jeg kom på er at jeg legger litt sport i å spare. vi har kjøpt hus, og det jeg sparer på husholdningsbudsjettet kan jeg bruke på IKEA ;-) Kan jeg da spørre hva du har handlet?Jeg prøver å være prisbevisst, storhandler en gang i uka men såååå lavt har jeg aldri kommet Tok ikke med kvittering, men har handlelista. 3 bunter brokkoli 2 kålrabi 2 purre 30 poteter i løsvekt 2 bunter med gulrøtter 1 blomkål 1 hodekål Fiskeboller (56% fisk) Fiskekaker 64% fisk) Kjøttpølser Frossen farsedeig 2pk bacon Kjøttpudding 2 helmelk 2 creme fresh 1 meierismør 1 baconost 1 kremfløte 2 tomatpuré Da er menyen: Mandag: fiskeboller, poteter, hvit saus revet gulrøtter og neper Tirsdag: kjøttpudding i tomatsaus med brokkoli og potet eller pasta Onsdag : bollefrikasse (fryser ned rester) Torsdag : fiskekaker i brun saus med kokte gulrøtter og poteter Fredag: hjemmelaget blomkålsuppe med bacon og hjemmebakt brød Lørdag: kyllingfilet med baconsaus, brokkoli og pasta Søndag: kjøttpølser i brun saus med poteter og kålrabistappe. Ser der ble mye farse middag denne uka. Mannen og 6 åringen som har satt opp meny. Jeg bruker ikke salt når jeg koker farsemiddager og satser på mere rent kjøtt og fisk neste uke. I dag så jeg at coop mega har 30% på vaskemiddel og skyllemiddel og ost for 59.90 kiloen, så i morgen skal jeg hamstre (ost river jeg i food processor og fryser. Flott til pizza og lasagne!)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #10 Skrevet 12. august 2013 nå har jeg gjort ukeshandelen. 7 middager (den ene har jeg kylling til i fryseren) for rundt 750 kr, og da har jeg også unnet meg en 4 pakning med pepsi max ;-) vi er en familie på 4, men minsten spiser ikke noe enda. (mannen derimot, spiser som en hest!) jeg synes middagene er relativt sunne og i hvertfall helt greie. ett annet tips jeg kom på er at jeg legger litt sport i å spare. vi har kjøpt hus, og det jeg sparer på husholdningsbudsjettet kan jeg bruke på IKEA ;-) Kan jeg da spørre hva du har handlet?Jeg prøver å være prisbevisst, storhandler en gang i uka men såååå lavt har jeg aldri kommet Tok ikke med kvittering, men har handlelista. 3 bunter brokkoli 2 kålrabi 2 purre 30 poteter i løsvekt 2 bunter med gulrøtter 1 blomkål 1 hodekål Fiskeboller (56% fisk) Fiskekaker 64% fisk) Kjøttpølser Frossen farsedeig 2pk bacon Kjøttpudding 2 helmelk 2 creme fresh 1 meierismør 1 baconost 1 kremfløte 2 tomatpuré Da er menyen: Mandag: fiskeboller, poteter, hvit saus revet gulrøtter og neper Tirsdag: kjøttpudding i tomatsaus med brokkoli og potet eller pasta Onsdag : bollefrikasse (fryser ned rester) Torsdag : fiskekaker i brun saus med kokte gulrøtter og poteter Fredag: hjemmelaget blomkålsuppe med bacon og hjemmebakt brød Lørdag: kyllingfilet med baconsaus, brokkoli og pasta Søndag: kjøttpølser i brun saus med poteter og kålrabistappe. Ser der ble mye farse middag denne uka. Mannen og 6 åringen som har satt opp meny. Jeg bruker ikke salt når jeg koker farsemiddager og satser på mere rent kjøtt og fisk neste uke. I dag så jeg at coop mega har 30% på vaskemiddel og skyllemiddel og ost for 59.90 kiloen, så i morgen skal jeg hamstre (ost river jeg i food processor og fryser. Flott til pizza og lasagne!) Brød? Melk? Pålegg? Dopapir? Shampo? Balsam? Såpe? Tannkrem? Du handler neppe for så lite penger hver uke Anonymous poster hash: 6daeb...e16
skjotta Skrevet 12. august 2013 #11 Skrevet 12. august 2013 nå har jeg gjort ukeshandelen. 7 middager (den ene har jeg kylling til i fryseren) for rundt 750 kr, og da har jeg også unnet meg en 4 pakning med pepsi max ;-) vi er en familie på 4, men minsten spiser ikke noe enda. (mannen derimot, spiser som en hest!) jeg synes middagene er relativt sunne og i hvertfall helt greie. ett annet tips jeg kom på er at jeg legger litt sport i å spare. vi har kjøpt hus, og det jeg sparer på husholdningsbudsjettet kan jeg bruke på IKEA ;-) Kan jeg da spørre hva du har handlet?Jeg prøver å være prisbevisst, storhandler en gang i uka men såååå lavt har jeg aldri kommet Tok ikke med kvittering, men har handlelista. 3 bunter brokkoli 2 kålrabi 2 purre 30 poteter i løsvekt 2 bunter med gulrøtter 1 blomkål 1 hodekål Fiskeboller (56% fisk) Fiskekaker 64% fisk) Kjøttpølser Frossen farsedeig 2pk bacon Kjøttpudding 2 helmelk 2 creme fresh 1 meierismør 1 baconost 1 kremfløte 2 tomatpuré Da er menyen: Mandag: fiskeboller, poteter, hvit saus revet gulrøtter og neper Tirsdag: kjøttpudding i tomatsaus med brokkoli og potet eller pasta Onsdag : bollefrikasse (fryser ned rester) Torsdag : fiskekaker i brun saus med kokte gulrøtter og poteter Fredag: hjemmelaget blomkålsuppe med bacon og hjemmebakt brød Lørdag: kyllingfilet med baconsaus, brokkoli og pasta Søndag: kjøttpølser i brun saus med poteter og kålrabistappe. Ser der ble mye farse middag denne uka. Mannen og 6 åringen som har satt opp meny. Jeg bruker ikke salt når jeg koker farsemiddager og satser på mere rent kjøtt og fisk neste uke. I dag så jeg at coop mega har 30% på vaskemiddel og skyllemiddel og ost for 59.90 kiloen, så i morgen skal jeg hamstre (ost river jeg i food processor og fryser. Flott til pizza og lasagne!) Brød? Melk? Pålegg? Dopapir? Shampo? Balsam? Såpe? Tannkrem? Du handler neppe for så lite penger hver uke Anonymous poster hash: 6daeb...e16 ikke hver uke nei. det har jeg jo aldri sagt. dette var til middag. brød baker jeg selv, pålegg har vi, dopapir har vi... sånne ting handler jeg jo bare når jeg trenger det.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #12 Skrevet 12. august 2013 nå har jeg gjort ukeshandelen. 7 middager (den ene har jeg kylling til i fryseren) for rundt 750 kr, og da har jeg også unnet meg en 4 pakning med pepsi max ;-) vi er en familie på 4, men minsten spiser ikke noe enda. (mannen derimot, spiser som en hest!) jeg synes middagene er relativt sunne og i hvertfall helt greie. ett annet tips jeg kom på er at jeg legger litt sport i å spare. vi har kjøpt hus, og det jeg sparer på husholdningsbudsjettet kan jeg bruke på IKEA ;-) Kan jeg da spørre hva du har handlet?Jeg prøver å være prisbevisst, storhandler en gang i uka men såååå lavt har jeg aldri kommet Tok ikke med kvittering, men har handlelista. 3 bunter brokkoli 2 kålrabi 2 purre 30 poteter i løsvekt 2 bunter med gulrøtter 1 blomkål 1 hodekål Fiskeboller (56% fisk) Fiskekaker 64% fisk) Kjøttpølser Frossen farsedeig 2pk bacon Kjøttpudding 2 helmelk 2 creme fresh 1 meierismør 1 baconost 1 kremfløte 2 tomatpuré Da er menyen: Mandag: fiskeboller, poteter, hvit saus revet gulrøtter og neper Tirsdag: kjøttpudding i tomatsaus med brokkoli og potet eller pasta Onsdag : bollefrikasse (fryser ned rester) Torsdag : fiskekaker i brun saus med kokte gulrøtter og poteter Fredag: hjemmelaget blomkålsuppe med bacon og hjemmebakt brød Lørdag: kyllingfilet med baconsaus, brokkoli og pasta Søndag: kjøttpølser i brun saus med poteter og kålrabistappe. Ser der ble mye farse middag denne uka. Mannen og 6 åringen som har satt opp meny. Jeg bruker ikke salt når jeg koker farsemiddager og satser på mere rent kjøtt og fisk neste uke. I dag så jeg at coop mega har 30% på vaskemiddel og skyllemiddel og ost for 59.90 kiloen, så i morgen skal jeg hamstre (ost river jeg i food processor og fryser. Flott til pizza og lasagne!) Bollefrikasse hørtes godt ut . Hvordan lager du den? Anonymous poster hash: 9517b...7a7
skjotta Skrevet 12. august 2013 #13 Skrevet 12. august 2013 nå har jeg gjort ukeshandelen. 7 middager (den ene har jeg kylling til i fryseren) for rundt 750 kr, og da har jeg også unnet meg en 4 pakning med pepsi max ;-) vi er en familie på 4, men minsten spiser ikke noe enda. (mannen derimot, spiser som en hest!) jeg synes middagene er relativt sunne og i hvertfall helt greie. ett annet tips jeg kom på er at jeg legger litt sport i å spare. vi har kjøpt hus, og det jeg sparer på husholdningsbudsjettet kan jeg bruke på IKEA ;-) Kan jeg da spørre hva du har handlet?Jeg prøver å være prisbevisst, storhandler en gang i uka men såååå lavt har jeg aldri kommet Tok ikke med kvittering, men har handlelista. 3 bunter brokkoli 2 kålrabi 2 purre 30 poteter i løsvekt 2 bunter med gulrøtter 1 blomkål 1 hodekål Fiskeboller (56% fisk) Fiskekaker 64% fisk) Kjøttpølser Frossen farsedeig 2pk bacon Kjøttpudding 2 helmelk 2 creme fresh 1 meierismør 1 baconost 1 kremfløte 2 tomatpuré Da er menyen: Mandag: fiskeboller, poteter, hvit saus revet gulrøtter og neper Tirsdag: kjøttpudding i tomatsaus med brokkoli og potet eller pasta Onsdag : bollefrikasse (fryser ned rester) Torsdag : fiskekaker i brun saus med kokte gulrøtter og poteter Fredag: hjemmelaget blomkålsuppe med bacon og hjemmebakt brød Lørdag: kyllingfilet med baconsaus, brokkoli og pasta Søndag: kjøttpølser i brun saus med poteter og kålrabistappe. Ser der ble mye farse middag denne uka. Mannen og 6 åringen som har satt opp meny. Jeg bruker ikke salt når jeg koker farsemiddager og satser på mere rent kjøtt og fisk neste uke. I dag så jeg at coop mega har 30% på vaskemiddel og skyllemiddel og ost for 59.90 kiloen, så i morgen skal jeg hamstre (ost river jeg i food processor og fryser. Flott til pizza og lasagne!) Bollefrikasse hørtes godt ut . Hvordan lager du den? Anonymous poster hash: 9517b...7a7 kutter grønnsaker i biter (kålrabi, gulrøtter, purre, kål...) og koker dem. når de begynner å bli møre lager jeg boller av farsedeig med ei spiseskje og har oppi vannet sammen med grønnsakene. når det er ganske ferdig kokt heller jeg av noe av vannet slik at det akkurat dekker det som er i gryta. jeg lager jevning av melk og mel som jeg sper inn i kraften/vannet og tilsetter en boks med creme fresh. bruker selvfølgelig salt, pepper og buljong etter behov/smak. serverer med kokte poteter. meeeeget populært blandt barn ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #14 Skrevet 12. august 2013 nå har jeg gjort ukeshandelen. 7 middager (den ene har jeg kylling til i fryseren) for rundt 750 kr, og da har jeg også unnet meg en 4 pakning med pepsi max ;-) vi er en familie på 4, men minsten spiser ikke noe enda. (mannen derimot, spiser som en hest!) jeg synes middagene er relativt sunne og i hvertfall helt greie. ett annet tips jeg kom på er at jeg legger litt sport i å spare. vi har kjøpt hus, og det jeg sparer på husholdningsbudsjettet kan jeg bruke på IKEA ;-) Kan jeg da spørre hva du har handlet?Jeg prøver å være prisbevisst, storhandler en gang i uka men såååå lavt har jeg aldri kommet Tok ikke med kvittering, men har handlelista. 3 bunter brokkoli 2 kålrabi 2 purre 30 poteter i løsvekt 2 bunter med gulrøtter 1 blomkål 1 hodekål Fiskeboller (56% fisk) Fiskekaker 64% fisk) Kjøttpølser Frossen farsedeig 2pk bacon Kjøttpudding 2 helmelk 2 creme fresh 1 meierismør 1 baconost 1 kremfløte 2 tomatpuré Da er menyen: Mandag: fiskeboller, poteter, hvit saus revet gulrøtter og neper Tirsdag: kjøttpudding i tomatsaus med brokkoli og potet eller pasta Onsdag : bollefrikasse (fryser ned rester) Torsdag : fiskekaker i brun saus med kokte gulrøtter og poteter Fredag: hjemmelaget blomkålsuppe med bacon og hjemmebakt brød Lørdag: kyllingfilet med baconsaus, brokkoli og pasta Søndag: kjøttpølser i brun saus med poteter og kålrabistappe. Ser der ble mye farse middag denne uka. Mannen og 6 åringen som har satt opp meny. Jeg bruker ikke salt når jeg koker farsemiddager og satser på mere rent kjøtt og fisk neste uke. I dag så jeg at coop mega har 30% på vaskemiddel og skyllemiddel og ost for 59.90 kiloen, så i morgen skal jeg hamstre (ost river jeg i food processor og fryser. Flott til pizza og lasagne!) Bollefrikasse hørtes godt ut . Hvordan lager du den? Anonymous poster hash: 9517b...7a7 kutter grønnsaker i biter (kålrabi, gulrøtter, purre, kål...) og koker dem. når de begynner å bli møre lager jeg boller av farsedeig med ei spiseskje og har oppi vannet sammen med grønnsakene. når det er ganske ferdig kokt heller jeg av noe av vannet slik at det akkurat dekker det som er i gryta. jeg lager jevning av melk og mel som jeg sper inn i kraften/vannet og tilsetter en boks med creme fresh. bruker selvfølgelig salt, pepper og buljong etter behov/smak. serverer med kokte poteter. meeeeget populært blandt barn ;-) Høres godt ut. Det må jeg prøve Takk Anonymous poster hash: 9517b...7a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå