Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Jenta mi på 5 måneder får grøt, Holle hirsegrøt og Holle risgrøt. Ved grøten får hun frukt eller grønnsaksmos, da hun ikke liker grøten alene. Vi har liggende noen glass fra butikken med sviskemos, pære, eple osv., men jeg pleier helst å servere det jeg har laget selv. Da går det også i eple, pære, svisker, avokado og banan... Jeg har flere hjemmelagde ting liggende, men det er dette hun har smakt til nå. Jeg ammer alltid ellers, og hun får alltid pupp etter måltid pga væske, da hun drikker lite vann (vi øver på å drikke fra tutkopp, nekter å ta flaske, men med tutkoppen klarer hun i hvert fall å suge litt).Nå har hun forstoppelse. Jeg er usikker på forrige avføring, men vil tro det er ei uke siden sist hun hadde ordentlig avføring. Jeg har ikke gitt banan på ei god stund (før forstoppelsen), så er ikke denne som utgjør det. Jeg har gitt sviskemos fire dager på rad (svisker har virket før), men det kommer bare litt og litt avføring ut, gjerne flere små klumper utover dagen. Det er helt tydelig at hun ikke får ut alt, da hun ofte bæsjer når bleia er av for tiden, og da ser jeg jo at hun har mer inni der som hun prøver å få ut, men så "gir hun opp", og avføringen forsvinner inn igjen, unntatt en liten klump av det. Hun har også hatt feber de siste dagene (uten noen tilsynelatende grunn. Kan man få feber av forstoppelse?), og derfor har jeg fått prøvd ut termometer-trikset man er frarådet å prøve (har ikke rørt rundt der inne altså! Kun tatt den inn, tatt tempen, og ut igjen), og det virket jo heller ikke. Jeg har smørt med olje rundt endetarmsåpning, men heller ikke dette har virket. Ellers har jeg syklet med beina hennes, massert magen, gitt henne kun sviskemos (og mm selvfølgelig) til kvelds, gitt henne kun mm... Jeg er tom for idèer! Grunnen til at jeg gir fast føde, er fordi hun helt tydelig fra 3 måneder har vist tegn på å ikke være fornøyd med bare bryst lengre. Nettene ble kortere og kortere, og dette gjorde henne (og mor ) helt tullerusk, trøtte og gretne... Vi begynte med grøt ved 4 måneder. Vi har tatt det helt med ro, hun spiser langt ifra et helt grøtmåltid (mengde som står på pakken) enda. Tar ikke MME, har melkeproteinallergi, og liker ikke de MME som finnes uten melk... Også problemer med å få det i henne pga flaskevegring, og tutkoppen må vi øve mye mer på før hun får noe som helst mengde i seg!Noen som har tips og råd? Tenker å ringe HS, men de åpner ikke før til onsdag, tror jeg det var. Anonymous poster hash: b21c9...e37
lUmlUm med tulla si Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Dette skulle ikke være anonymt! Jenta mi er forresten ikke såååå plaget av forstoppelsen virker det som, kun idet hun presser og ikke får det ut. Hun er ellers blid og fornøyd
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 jeg mener å huske at de skulle ha avfrøring hver dag når de får fast føde. dropp banan og gi sviskemos eller sånn brun flytende søt på glass, som jeg ikke klarer å huske hva heter nå. så kommer det nok noe, jo lengre det går jo verre er det ofte å få det ut. jeg måtte hjelpe min en gang, bæsjen var rett og slett så stor at han hyla når den skulle ut. Anonymous poster hash: c8ffb...fd2
lUmlUm med tulla si Skrevet 12. august 2013 #4 Skrevet 12. august 2013 Jeg vet de skal ha avføring hver dag, men jeg kan ikke akkurat tvinge henne til å bæsje.... Jeg tror du tenker på sviskesaft, og dette får vi ikke i henne (har jo skrevet over at hun ikke tar flaske, og vi øver med tutkoppen. Foreløpig er det ingen mengde hun får i seg...) Og jeg har skrevet over at jeg har gitt sviskemos i flere dager nå, uten at det har hjulpet...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Prøv å ha endel olje (hjertego eller lignende uten mye smak) (1-2ss), samt maltekstrakt (1 ss) i grøten Dette får fart i magen til snuppa her. Oljen gjør den lettere å få ut og malten gjør den mykere. Anonymous poster hash: d4e88...c17
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #6 Skrevet 12. august 2013 Prøv å ha endel olje (hjertego eller lignende uten mye smak) (1-2ss), samt maltekstrakt (1 ss) i grøten Dette får fart i magen til snuppa her. Oljen gjør den lettere å få ut og malten gjør den mykere. Anonymous poster hash: d4e88...c17 Ja til maltekstrakt og olje!! Tenker det får fart på sakene Anonymous poster hash: 3c3f1...dc8
MammantilNurket Skrevet 12. august 2013 #7 Skrevet 12. august 2013 Huffamei, stakkars liten Ring fastlegen deres og hør om du kan gi henne lactulose (må bare understreke at jeg ikke har prøvd dette selv, men var på "ammekurs"/barselkurs hos JM før Nurket ble født og hun anbefalte det). Lykke til og god bedring til Vesla
Cruella De Vil Skrevet 12. august 2013 #8 Skrevet 12. august 2013 Hei, jeg vikl som de over anbefale maltekstrakt. Det er søtt også, så det er som regel enkelt å få i barna. Du kan prøve å gi henne det fra skje først (blandet ut med vann), hvis ikke kan du f.eks. putte det i grøten.
lUmlUm med tulla si Skrevet 12. august 2013 #9 Skrevet 12. august 2013 Takk for svar! Da blir det å kjøpe maltekstrakt idag, og så skal hun få det og olje i grøten. Hvor lenge skal jeg gi både olje og malt? Bare en gang, til avføringa kommer, eller er det lurt å alltid ha i grøten? I hvert fall oljen. Funker ikke dette, får jeg ringe fastlegen og høre om lactulose
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #10 Skrevet 12. august 2013 Takk for svar! Da blir det å kjøpe maltekstrakt idag, og så skal hun få det og olje i grøten. Hvor lenge skal jeg gi både olje og malt? Bare en gang, til avføringa kommer, eller er det lurt å alltid ha i grøten? I hvert fall oljen. Funker ikke dette, får jeg ringe fastlegen og høre om lactulose Jeg har alltid litt av det i grøten hennes hver dag for å forbygge, og sliter hun med hard mage har jeg mer i. Slik var eldstemann og i huset. Det ble bedre når vi begynte med yogurt og slikt når de er eldre. :-) Druer og plomme er også fint og gi for å forbygge hard mage (genialt med babyfeeder) samt å unngå banan som du har gjort og faktisk risgrøten hadde jeg sluttet med en periode om jeg var deg. Ris binder magen. Heller se etter litt maisgrøt eller noe. Men ingen regel uten unntak, dette er bare min erfaring. Lykke til. :-) Anonymous poster hash: d4e88...c17
Lille krøll Skrevet 12. august 2013 #11 Skrevet 12. august 2013 Jenta mi får omega 3 hver dag i en tran easy sprøyte, finnes på apoteket. Hun tar heller ikke flaske eller tutekopp så vi jobber direkte med glass. Men sprøyten er lett, jeg gir henne oljen ved "visdomstannen" og da bare svelger hun, jobbet litt i starten men nå går det bra.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #12 Skrevet 12. august 2013 Jeg vet de skal ha avføring hver dag, men jeg kan ikke akkurat tvinge henne til å bæsje.... Jeg tror du tenker på sviskesaft, og dette får vi ikke i henne (har jo skrevet over at hun ikke tar flaske, og vi øver med tutkoppen. Foreløpig er det ingen mengde hun får i seg...) Og jeg har skrevet over at jeg har gitt sviskemos i flere dager nå, uten at det har hjulpet... mente maltekstrakt det fikk min, og det hjalp her gi enten rett på skjeen, eller bland i grøt eller noe annet Anonymous poster hash: c8ffb...fd2
Dette er min mening: Skrevet 12. august 2013 #13 Skrevet 12. august 2013 Huffamei, stakkars liten Ring fastlegen deres og hør om du kan gi henne lactulose (må bare understreke at jeg ikke har prøvd dette selv, men var på "ammekurs"/barselkurs hos JM før Nurket ble født og hun anbefalte det). Lykke til og god bedring til Vesla obs: Lactulose krever at man drikker mye, ellers har det motsatt effekt og blir til lim i magen. En voksen person må drikke minst 2 liter om dagen om han tar 15 ml Lactulose.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #14 Skrevet 12. august 2013 I grøten blander du Maltekstrakt. Anonymous poster hash: f4bd2...e58
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #15 Skrevet 12. august 2013 Da har jeg prøvd olje og maltekstrakt, så får vi se hva morgendagen bringer Hun fjertet noe voldsomt en halvtime etter maten i hvert fall, så håper dette går rette veien! Hvis ikke, får jeg bare prøve noen dager, til HS åpner igjen. Anonymous poster hash: b21c9...e37
lUmlUm med tulla si Skrevet 12. august 2013 #16 Skrevet 12. august 2013 Den skulle ikke være anonym?!
MammantilNurket Skrevet 12. august 2013 #17 Skrevet 12. august 2013 Huffamei, stakkars liten Ring fastlegen deres og hør om du kan gi henne lactulose (må bare understreke at jeg ikke har prøvd dette selv, men var på "ammekurs"/barselkurs hos JM før Nurket ble født og hun anbefalte det). Lykke til og god bedring til Vesla obs: Lactulose krever at man drikker mye, ellers har det motsatt effekt og blir til lim i magen. En voksen person må drikke minst 2 liter om dagen om han tar 15 ml Lactulose.Til barn under tre år skal man også alltid konsultere en lege før bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå