Gå til innhold

Hva kan din 2 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye snakker 2 åringen din? Kan h#n hoppe, telle ol?

Anonymous poster hash: 31cef...c2a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min ble 2 år i juni, og hopper ikke med samlede ben. Men han hopper som en hest som traver.

Han snakker masse, noe han har gjort siden han var 18 mnd. Han snakker i kortere setninger og sier f.eks "nei, jeg vil ikke sove". Men fortsatt er det mest to- tre ord som blir satt sammen som f.eks " mamma kjøre bil" og "spise is".

Han teller til 10, men kan fortsatt hoppe over noen tall. Han synger, og kan mye av teksten til Mikkel rev og bjørnen sover.

Anonymous poster hash: 09c21...0ee

Skrevet (endret)

Min jente er 2 år og 3 mnd. Hun elsker å snakke og snakker i lange setninger. Lett å forstå hva hun sier.

Hoppe med samlede bein har hun gjort lenge, og hopper en god del i løpet av en dag ;) Hun teller til 20, men når hun skal telle antall så blir det ikke riktig. Det har hun ikke skjønt enda.

Hun begynner å få dreisen på å kunne farger, hun pusler puslespill uten knotter på, sånne som skal settes sammen til et bilde.

Hun kler delvis av og på seg selv og tar av og på sko.

Var det jeg kom på, også fikk jeg skrytt litt av jenta mi ;)

Endret av Honningmelon
Skrevet

Viktig å kunne skryte litt, Honningmelon  :)

Min sønn på 2 år og 2 mnd snakker fullt forståelig i små setninger, hopper med samlede ben og teller til 13. Kan noen farger, men mener at det meste er blått enda :P Synger hele bæ bæ lille lam, lille kattepus og flere andre lette barnesanger og nattasanger. Kan forskjell på stor og liten. Kler ikke på seg selv eller tar på sko, men klarer plutselig å kle av seg hvis jeg frister med badekaret :)

Skrevet

Jenta mi blir to om noen uker.

Hun snakker ganske bra. Lager lange forståelige setninger, feks "mamma, hvor er andre sokken?" Har veldig stort ordforråd. Kan sånn halvveis et par barnesanger, men trenger litt hjelp. Kan telle til 20, sånn nogenlunde med litt småfeil. (har selvsagt ikke tallforståelse så langt)

Er veldig flink til å kle av og på seg selv.

Hopper med samlede bein.

Legger puslespill og tegner enkle tegninger, feks en slags runding som ansikt.

Hun kan navn på de fleste fargene, men vet ikke riktig hva som er hva.

Hun er omtrent der broren var på samme alder, men har mye bedre finmotorikk enn han hadde da.

Anonymous poster hash: 2fbd6...241

Skrevet

Jeg har en jente på 2 år og 1 mnd. Hun snakker masse, i setninger på opptil 6 ord. Får egentlig sagt det hun vil. Hun peketeller riktig til 5, etter det blir det kluss;) hun teller til opp over tyve, men etter 14 er tallene i heller tilfeldig rekkefølge:) hun kan teksten på 5-6 sanger, og pusler puslespill med opptil 15 biter selv. Hun hopper med samlede ben (konstant!) og kler på seg selv (trenger hjelp til å få armene inn i genser/t-skjorte.

Hun er mye tidligere ute på mange ting enn både pappaen og jeg var. Synes utviklingen har gått ekstremt fort siden 1,5 års alder. Da hadde hun f. Eks veldig få ord..

Anonymous poster hash: ab63f...c51

Skrevet

Og kan 10 farger nå som jeg teller etter;)

Anonymous poster hash: ab63f...c51

Skrevet

Han kan no som ikke du kan

Han kan danse can-can 

Hele natta lang lang.....

Gud som jeg hater slike skrytetråder!

Anonymous poster hash: 63330...3f3
Skrevet

Han kan no som ikke du kanHan kan danse can-can Hele natta lang lang..... Gud som jeg hater slike skrytetråder! Anonymous poster hash: 63330...3f3

Hvorfor det?
Skrevet

Han kan no som ikke du kanHan kan danse can-can Hele natta lang lang..... Gud som jeg hater slike skrytetråder! Anonymous poster hash: 63330...3f3

Hvorfor det?

Fordi hun er en surpomp!! :D

Anonymous poster hash: 2fbd6...241

Skrevet

Min er 2 år og 2 mnd og han snakker mye og setter sammen 2, 3 og 4 ord.Han kan mange farger og kan telle til 20 . Han kan hele alfabetet og snakker litt engelsk (aner ikke hvordan han har lært det). Elsker å tegne og er flink til bygge lego. Har nettopp begynt å tisse på do. Kan ikke hoppe, men øver veldig på det. 

Skrevet

Han kan no som ikke du kanHan kan danse can-can Hele natta lang lang..... Gud som jeg hater slike skrytetråder! Anonymous poster hash: 63330...3f3

Hvorfor det?

Jeg synes sånne tråder er hyggelige jeg, men det er jo ikke til å komme fra at det er de som har barn som kan mye som svarer på slike tråder. De som har barn som er litt senere ute svarer gjerne ikke, så å bruke tråden til statistikk tror jeg vi skal la være. Men det er hyggelig å kunne skryte litt av de små!

Min eldste var to i fjor og snakket som en foss og kunne mange tallregler (er jo som regel det de kan, tallforståelse er noe annet), er spent på om lillebror som blir to neste år er like flink til å snakke som storebror.

Skrevet

Hm, ikke så fryktelig mye, egentlig... :P Hun blir straks to år. Hun kan bare snakke noen få ord, men gjør seg forstått likevel (grimaser, fakter mm). Hun liker å tegne, men bare kruseduller så langt. Hun pusler enkle puslespill (sånne enkle trepuslespill der man skal sette dyret inn på riktig plass osv.) og kan løpe, men ikke hoppe ennå. Hun har god finmotorikk. Hun går opp trapper, og kommer seg ned trapper ved å krabbe baklengs. Ellers er hun verdens fineste og har masse fin utvikling hele tiden. :)

Skrevet

Min er 2 år og 5 mndr. Han snakker i lange setninger, f.eks: "Jeg sitte stolen spise middag min skjea", mangler altså en del småord, men vi forstår ham godt. Har stort ordforråd og kan mange sanger, selv om det er litt "lalala" underveis. Går opp og ned trappene hjemme selv. Sparkesykler på 3-hjuls sparkesykkel. Sier fra når han må bæsje, slik at vi kommer oss på potte, ca 3 av 4 ganger. Stolt av ham!

Anonymous poster hash: dc66d...b56
Skrevet

Vår jente på 2 kan:

- gå på do - har sluttet med bleie på dagtid.

- Kle på seg det meste selv, bortsett fra knapper med knappehull (glidelås går fint).

- Snakker i lange setninger. Vi, og andre, forstår det meste hun sier.

- Hun kan fargene.

- Hun kan telle til 20.

- Hun går fint i trapper.

- Hun hopper med begge føttene.

- Hun sparker på sparkesykkel.

- Hun perler med små perler, og bygger lego med smålego.

- Hun tegner hode-fotinger.

- Hun er veldig glad i å synge.

- Har veldig omsorg og empati for andre.

- Snakker som om hun er ei gammel dame innimellom, hehe.

- Spiser og drikker med gaffel/skje og av glass/kopp.

- Har språkforståelse som en 4-åring (ifølge helsesøster på 2- årskontrollen, som kjørte en test som brukes på 4 åringene fordi hun forsto så mye).

Anonymous poster hash: edc32...a9e
Skrevet

Min har akkurat fylt to år. Han kan hoppe med samla bein, spiser med skje og gaffel samt smører brødskiva selv. Drikker av kopp. Han snakker ikkr så mye men gjør seg forstått. Bygger smålego greit. .seriekobler høytalere, veldig flink til å danse, kan ta av og på sko selv. Løper. Dusjer og vasker håret og kroppen alene og smører seg selv

Anonymous poster hash: b8442...83d

Skrevet

Datteren min er 2 år 8 mnd. Snakker helt rent. Sluttet med bleie på dagtid, og hopper med samlede bein. Går trapper, synger mange sanger, sykler på 2 hjul sykkel (støttehjul) teller til ca.20 og kan endel farver. Kan også noen bokstaver.

Kler på seg selv.

Skrevet

Da kan jeg fortelle om min 2,5åring som ikke kan like mye som "alle dere andres" 2åringer :)

- Han kan telle til 2 (!)

- Han kan fargene rød og grønn.

- Han kan ikke snakke lange og forståelige setninger, men babbler gjerne i det uendelige om ting vi ikke alltid forstår. Han setter sammen 2-3 forståelige ord til setninger, ala "mamma aua der? og "jeg ut jeg".

- Han hopper med samlede ben.

- Han kan såvidt å sykle på trehjulssykkel, og er en kløpper på den elektriske traktoren sin.

- Han bruker fremdeles bleie, men vi prøøøøøøøver å få til dotreninga....

Alle barn er vel forskjellige, og jeg satser på at han kan mer neste sommer ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...