Gå til innhold

Hvordan si nei til at morfar kan passe baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en sønn på 8 mnd. som min far har sett ca. 1-2 ganger i mnd. siden han ble født, selv om han bor 15 min unna. I det siste har han flere ganger nevnt hvor kjekt det blir om noen mnd når han kan passe gutten min og kan ta han med seg på trilleturer osv. Problemet er at jeg ikke stoler på min far.

Vi hadde tidligere ett godt forhold, ettersom min mor (de er skilt) valgte å dekke over ting han gjorde for å skjerme meg og mine søsken. Søskenflokken min består av 4, hvor 2 ikke lengre har kontakt med min far på grunn av ting han har gjort da han var rusmisbruker. Han har vært nykter i snart 5 år nå, noe han krever konstant anerkjennelse for, ellers kan han like gjerne begynne å ruse seg igjen hvis ingen bryr seg uansett, som han sier. 

Så til mitt store spørsmål, hvordan skal jeg gripe dette an? Det er absolutt ikke aktuelt å overlevere det kjæreste jeg har til en jeg absolutt ikke stoler på, men han mangler selvinnsikt og kommer nok til å reagere veldig hvis jeg prøver å si at jeg ikke stoler på han. Noen som har vært i lignende situasjon, eller som har råd å komme med? 

Hilsen fortvilet mor som vil skjerme sitt barn... 

Anonymous poster hash: e1813...642
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, den er lei.... Enten må du si det som det er eller altid ha grunn til at det passer dårlig....

Anonymous poster hash: b4222...d3d

Skrevet

Hadde nok ikke nektet dem trilleturer, men hadde vært uaktuelt med noe mer. Som pass en hel dag eller overnatting.

Anonymous poster hash: ea94e...7ba

Skrevet

Kan du eventuelt tilby han å være med deg på trilletur? Da viser du at du ønsker å inkludere han, men samtidig er det under kontrollerte forhold. Hvis han lurer på hvorfor du skal være med, kan du jo f.eks si at du synes det er hyggelig om dere tre kunne gå tur sammen :)

Skrevet

Vi har vært på trilletur sammen. Men han mener at han skal passe når jeg har ærender, og forventer at han skal være barnevakt å ha guttungen på overnatting på lik linje som min mor og samboers foreldre, noe som er uaktuelt. Det er der det blir vanskelig, når noen "får lov", mens han ikke gjør det... Han evner virkelig ikke å se at han noen gang har gjort noe galt, alt som muligens kan ha skjedd, å det blir ikke innrømmet uten et hav av beviser kan ikke skyldes på han men et faktum at han var ruset. Noe han ikke tar selvkritikk for... 

HI

Anonymous poster hash: e1813...642
Skrevet

Huff, for en utrolig vanskelig situasjon! Har det slik her også med min svigermor, men hun bor 5 timer unna så det sier seg selv at det er en langt enklere situasjon enn for dere. Vi gir bare inntrykk av at vi aldri trenger barnepass. Hun kan muligens få passe når barna blir en del større, men aldri i livet om hun får passe barna før de er minst 4-5 år! Hun er en veldig enkel dame som ikke evner å se barnas behov.

Anonymous poster hash: 9756c...962

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...