Gå til innhold

Spørsmål ang delt foreldrerett..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar har 50/50 foreldrerett.. Barnefar ser ungen vår 1gang i uka enda han har tilbud om mer. Hvordan kan jeg gå frem for å forandre dette?

Barnefar får ikke lov til å ha samvær med ungen vår andre plasser enn hjemme hos meg pga div årsaker som ikke trenger å nevnes. Men han er her altså en dag i uka i 9timer. Han kjøper aldri noe til henne enda jeg spør om han kan hjelpe til med å kjøpe nye sko,klær og div annet hun trenger. Pga at jeg er under nav og får veldig lite sliter jeg litt med alt av utgifter og synes det er på sin plass at han kan være med å kjøpe ting hun trenger. Men det gjør han altså ikke... Jeg synes ikke det er riktig at han skal ja 50% delt foreldrerett når han ikke kan/vil/gidder å stille opp mer enn han gjør når han enda har muligheten til det. Og når han førdt er her sitter han bare inne å ser på tv og engasjerer seg ikke mye i å få med ungen ut for å leke eller finne på andre ting. Jeg må neste kaste dem ut når det er fint vær..

Ble litt klaging å her å men.. Tilbake til saken. Er det riktig av meg å be om å ha foreldre retten alene? Mot at han fremdeles kan ha den ordninga han har nå såklart med at han kan komme når han måtte ønske.. Hvordan går jeg frem med dette til han? (Det er som å prate til en betong vegg!)

Anonymous poster hash: a3360...156

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ops.. Ser en haug med skrivefeil:/ men dere skjønner håper jeg

Skrevet

For det første er det ingenting som heter foreldrerett. For det andre heter det delt foreldreansvar og ikke 50% foreldreansvar. Og dette har ingen ting med hvor mye barnet ditt er hos deg å gjøre... 

Anonymous poster hash: 3fec1...342
Skrevet

Du glemte anonymknappen!!!

Anonymous poster hash: d486f...3af

Skrevet

Det beste er nok at du står med foreldreansvaret, og får skatteklasse 2 + ekstra barnetrygd. Skulle bare mangle når du har barnet så mye.

Anonymous poster hash: e2880...e7d
Skrevet

Du kan be ham fraskrive seg foreldreansvaret. Det er ingen fordeler i det for ham, så om han ikke ønsker det kommer du ingen vei.

Anonymous poster hash: f5c83...34e
Skrevet

Åh gud! Noe å lage styr for det å! Skreiv at det ble skrivefeil gjorde jeg ikke? Og samma det vel dere skjønner hva jeg menet! Og jeg bryr meg ikke om anonymknappen, var igrunn ikke meninga å bruke den ell poste innlegget her.

Skrevet

Betaler han bidrag ? har du 100% omsorg for barnet ?

Skrevet

Nei han betaler ingenting.

Vi har delt omsorg

Skrevet

Eller Vi skal egentlig ha delt, men det er jeg som har henne alene

Skrevet

Det første du må gjøre her er og oppsøke familievern kontoret for en ny meklingst time og få en til en ny samværsavtale. Hvorfor har du gått med på 50/50 når han ikke har henne i det hele tatt ??? Når du har henne 100 % pga av div ting så burde det ikke være noe stort problem å få forandre på samværsavtalen.  

Å så går du til nav og ber de regne ut hvor mye han skal betale i bidrag. 

Skrevet

Er du sikker på at du ikke blander begrepene foreldreansvar og bosted? Foreldreansvar er en juridisk konstuksjon som i hovedsak regulerer større beslutninger på vegne av barnet, særlig voverfor det offentlige. Bosted, det som mange kaller daglig omsorg, hadler om hos hvilken forelder barnet bor hos og/eller tilbringer mest tid hos.Bosted kan være hos en av foreldrene eller det kan være delt, dvs at barnet borlike mye hos begge foreldre, såkalt 50-50. Har dere avtalt delt bosted (omsorg) 50-50, selv om barnet bare er sammen med faren sin en gang i uka?

Anonymous poster hash: 31787...371
Skrevet

Det beste er nok at du står med foreldreansvaret, og får skatteklasse 2 + ekstra barnetrygd. Skulle bare mangle når du har barnet så mye.

Anonymous poster hash: e2880...e7d

Skatteklasse 2 eksisterer ikke lenger for alenemødre.

Anonymous poster hash: 111d3...7a5

Skrevet

Jeg gikk med på det pga at meklern vi var hos ga meg ikke no annet valg. Datteren min er 3år nå, så det er tre år siden vi var på mekling.. Men sånn som det er nå har det vært hele veien. Det var en periode hvor jeg måtte tvinge han til samvær med datteren min. Og da fikk jeg til og med slengt den i tryne at jeg nekta han å se henne.. Noe jeg aldri har gjort for at jeg vil hun skal kjenne pappa'n sin.

Nå datt jeg ut av det igjen..

Han har fått penger gjennon nav i alle år så jeg får 1440kr i mnd derifra, men nå har han fått jobb så da har jeg vel krav på mer?

Jeg har absolutt null peiling på dette her så jeg må bare spørre... Jeg har bare latt det gå som det går for å slippe bråk..

Skrevet

Selvfølgelig kan du reforhandle samværsavtalen, og spesielt npr den orginale ikke blir overholdt engang.

Men jeg forstår ikke hvorfor mekleren "tvang" deg til dette samværet? En mekler har ingen myndighet til å avgjøre samværet, dens jobb er kun å veilede..

Er ingen vits i å kreve foreldreansvaret alene, for er far oppegående så vil han få delt foreldreansvar om han går rettens vei. Men det er bare rett og rimlig at du får full omsorg for barnet. Det har du jo uoffisielt uansett. Bare be om ny mekling på fvk og krev ny avtale.. Lykke til!!

Anonymous poster hash: e6722...4e4

Skrevet

50/50 fordeling på et så lite barn er jo galskap og det er helt latterlig at en mekler kan gi deg / presse deg til en sånn løsning. Hadde dette blitt tatt rettslig så hadde det aldri blitt 50/50 deling pga av et dommer rett og slett ikke kan dømme det når det er snakk om så små barn.

Få en ny meklingsattest å for alt i verden få en ny mekler. Om han setter deg på bakbeina så bør du ta dette rettslig. Han kommer uansett aldri til og få full omsorg siden han har hatt så lite med datteren sin og gjøre i gjennom disse årene.

Å ja du har rett på bidrag av far, dette kommer an på hvor mye han tjener og på hvor mange netter han har dattern sin. Det at han får penger i fra nav pga av barnet er rett og slett ulovlig. Du burde iallefall informere dem slik at han IKKE lengre får bt fra dem. Og når dere liksom har 50/50 så skal han betale HALVRTEn av ALLE utgifter som bhg, klær, sko osv.

Skrevet

Meklern vi var hos mente jeg var urimlig som ikke ville at barnefaren skulle være alene med datteren min når hun var baby. For det første så amma jeg. For det andre tålte han ikke barnegråt og ble sint hver gang hun begynte og gråte. For det trede betydde pc'n og spill som wow og cs mer for han enn å hjelpe til med henne. Det var grunnen til at jeg gikk fra han og grunnen til at jeg ikke ville han skulle ha henne alene som baby. Men det var visst ikke no værre det enn andre fedre fikk jeg beskjed om hos mekler og han satte opp 50/50 uten at jeg fikk mer å si om saken og han forlangte at jeg skulle la datteren min være alene med han minst 4timer hver samvær. Etterhvert som jeg og barnefaren begynte å prate sammen igjen ble vi enige om en grei løsning for oss begge. Han var uten jobb så han hadde masse fritid. Jeg tilbydde han da og møte oss, komme hjem til oss osv annenhver dag/oftere eller bare noen få dager så han kunne være med henne. Han tok imot tilbudet og har aldri brydd seg no mer om det etter det, enda jeg spør om han vil komme da og da..

Vil såklart ikke ta fra han foreldreansvaret, han er jo pappa'n hennes og hun er veldig glad i han. Men jeg synes det er feil at vi har delt omsorg som vi har. Det er det jeg mener. Aldri om jeg vil nekte dateren min å se pappa'n hun er så glad i.

Tusen takk for svar. Skal sette meg ned tenke godt igjennom dette her, skaffe ny time til mekling og tar det derifra. Igjen takk for svar som fikk meg til å forstå litt mer :)

Skrevet

Om du har mistanker at far vil sette seg på bakbena, så hadde jeg også tatt kontakt med en advokat, med barnefordeling som spesialfelt. Men er at du også kan ha med advokaten med på denne meklingen.

Det er også store muligheter for at du kan ha krav på fri rettshjelp om du er aleneforsørger og tjener under et visst beløp. http://frirettshjelp.no/behovspr%C3%B8ving

Skrevet

Så du har meklingsattest der dere har 50/50 og nav forskudsbetaler deg bidrag?

Skrevet

Jeg tengte jeg skulle kontakte advokat for å få litt mere hjelp om det ikke går etter planen. Eventuelt forhøre meg om hvordan jeg skal gå frem:) har sjekket opp og jeg har krav på fri rettshjelp

Skjotta: Ja, stemmer det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...