Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 Mine foreldre er snart pensjonister. De har to nedbetalte biler, en nedbetalt hytte verdi litt over 2mill og hus verdi på litt over 6 mill (meglertakst). De har litt under 2 mill i lån på hus. Kan de få lov til fortsatt å ha lån når de blir pensjonister eller bør de evt selge hytta? De er fortsatt ungdommelige og mamma sier de ønsker å beholde både hytte og hus og biler en tid til. Kan de det eller bør jeg anbefale de å vurdere salg? De har jobbet fullt i alle år og begge har pr i dag noe over 500 000 hver i lønn pluss utleieinntekter på ca 10 000 netto, men inntekten ved lønn blir vel mindre når de slutter i jobb? Bør jeg anbefale de å selge? Anonymous poster hash: a87cd...1e8
☆☆☆ Skrevet 11. august 2013 #2 Skrevet 11. august 2013 Ja, såframt ein kan betale lånet er drt inhe5ting dom hindrar dei i å ha huslån.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #3 Skrevet 11. august 2013 De kan nok fortsatt ha lånet sitt, jeg tviler på at banken tvinger de til å selge. Men om det er så lurt, det er jo en annen problemstilling. Men hvis de ser at det blir problematisk kan de jo selge hytten etter hvert? Anonymous poster hash: 603da...b8d
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #4 Skrevet 11. august 2013 Det er ingenting i veien for at de kan fortsette å ha det lånet de har og de kan ta opp nye lån. Anonymous poster hash: 77280...5e3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #5 Skrevet 11. august 2013 Korrigere: utleieinntekten er på ca 10000 netto pr mnd, ikke pr år som det virket som i hovedinnlegget mitt. Anonymous poster hash: a87cd...1e8
eneleh_ Skrevet 11. august 2013 #6 Skrevet 11. august 2013 De får helt klart beholde lånet de allerede har, selv om de blir pensjonister, såfremt de betaler ned på det! Men det er kjent at det er vanskeligere for pensjonister å opprette nye lån, med mindre de har gode verdier nedbetalt fra før.. Som feks hytte, bil og båt.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #7 Skrevet 11. august 2013 De kan ha lån. Så lenge lånet ikke overstiger verdien av hus, bil, hytte o.l så kan de også ta opp mer. Så sant de klarer å betjene det da . Anonymous poster hash: 6a3f8...698
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #8 Skrevet 11. august 2013 Mine foreldre er snart pensjonister. De har to nedbetalte biler, en nedbetalt hytte verdi litt over 2mill og hus verdi på litt over 6 mill (meglertakst). De har litt under 2 mill i lån på hus. Kan de få lov til fortsatt å ha lån når de blir pensjonister eller bør de evt selge hytta? De er fortsatt ungdommelige og mamma sier de ønsker å beholde både hytte og hus og biler en tid til. Kan de det eller bør jeg anbefale de å vurdere salg? De har jobbet fullt i alle år og begge har pr i dag noe over 500 000 hver i lønn pluss utleieinntekter på ca 10 000 netto, men inntekten ved lønn blir vel mindre når de slutter i jobb? Bør jeg anbefale de å selge? Anonymous poster hash: a87cd...1e8 Det er ingen grunn for dem å selge. Skulle de få dårlig med penger i forhold til det forbruket de ønsker å ha kan de ta opp et ekstra lån med sikkerhet i hytte eller hus som fungerer motsatt av et vanlig lån. Banken vil da kunne betale dem for eksempel 10.000,- pr mnd til forbruk uten at de betaler ned på lånet. Dermed blir lånet større og større, men foreldrene dine trenger ikke betale noe før de dør og hus og hytte selges. Anonymous poster hash: 77280...5e3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 De har jo over 6 mill i egenkapital på hus og hytte når de trekker fra lån på 2 mill. Bilene er det ikke lån på,en den ene bilen er fra 1998 og den andre fra 2008. De må jo byttes etterhvert. Kan de ta opp mere lån når de er pensjonister? De får vel da liten inntekt? Mamma virker ubekymret og vet hun alltid har hatt stålkontroll på økonomi, men nå bekymrer jeg meg på vegne av dem. Anonymous poster hash: a87cd...1e8
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #10 Skrevet 11. august 2013 De kan ta opp lån så stort som verdien av fast eiendom, så kan de velge å bare betale renter på lånet. Så får banken eiendommene når de dør, selger dem og få igjen pengene sine. Men da er det ikke noe igjen til arvingene Anonymous poster hash: ab870...bd9
prekæs Skrevet 11. august 2013 #11 Skrevet 11. august 2013 De kan belåne sine verdier ganske mye, bruke noe til å betale ned lån og bruke resten til å leve herrens glade dager på luksushotell om de vil:)
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #12 Skrevet 11. august 2013 De har jo over 6 mill i egenkapital på hus og hytte når de trekker fra lån på 2 mill. Bilene er det ikke lån på,en den ene bilen er fra 1998 og den andre fra 2008. De må jo byttes etterhvert. Kan de ta opp mere lån når de er pensjonister? De får vel da liten inntekt? Mamma virker ubekymret og vet hun alltid har hatt stålkontroll på økonomi, men nå bekymrer jeg meg på vegne av dem. Anonymous poster hash: a87cd...1e8 Hva er det du bekymrer deg for? Med et nesten normalt forbruk tar det en del år å bruke opp en formue på over 6.000.000,- + pensjon + leieintekter. Anonymous poster hash: 77280...5e3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #13 Skrevet 11. august 2013 Her bekymrer du deg unødig. De vil få en helt grei pensjon hvis de begge har hatt såpass brukbar lønn i mange år. Anonymous poster hash: 7a275...2c4
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #14 Skrevet 11. august 2013 I Norge blir de aller fleste pensjonister mellom 60-70 år. Det vet banken, så hvis foreldrene dine tok opp huslånet da de var 50 år, med en løpetid på 30 år, så er det ingen overraskelse for banken at de i løpet av nedbetalingstiden har blitt pensjonister. Mange pensjonister i dag tar opp lån på hus for å kunne reise osv, så betaler de kun rentene på lånet. Det syns jeg er en fin måte å kunne bruke av pengene de har brukt resten av livet på å spare opp. Det er jo de som har jobbet for pengene i uendelig mange år, så da fortjener de å bruke av pengene også. Jeg som barn håper mye heller at foreldrene mine bruker pengene sine (i banken eller som en del av huset) på seg selv så de kan kose seg som pensjonister enn at jeg som godt voksen (som jeg håper jeg er når de en gang dør), skal arve pengene de har jobbet for. Da har jeg forhåpentligvis betalt ned en god del på mitt eget lån med mine egne penger allerede. Anonymous poster hash: 84d74...3cd
Poetika med K Skrevet 11. august 2013 #15 Skrevet 11. august 2013 Er nok ikke noe problem. Når det er sagt er vel det mange gjør når de blir pensjonister å selge huset og kjøpe seg en mindre leilighet (og Evt beholde hytta), tviler vel på om et pensjonert ektepar trenger plassen i en villa til 6 millioner? For ikke å snakke om vedlikeholdet....
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #16 Skrevet 11. august 2013 Ok, så da kan jeg fortsatt regne med at mamma fortsatt har økonomisk kontroll? De har jo aldri slitt økonomisk, men jeg ble bekymret når mamma var så rolig med tanke på økonomi når hun slutter å jobbe. Går de ikke mye ned i lønn som pensjonist? Hun sier til meg at alt går bra og at dette fikser de og at hun ikke må endre livsførsel nå selv om de blir pensjonister og at hun og pappa har mulighet til mye morro ennå. De har aldri vært storforbrukere av penger, men elsker huset og å være på hytta. Anonymous poster hash: a87cd...1e8
☆☆☆ Skrevet 11. august 2013 #17 Skrevet 11. august 2013 (endret) Ok, så da kan jeg fortsatt regne med at mamma fortsatt har økonomisk kontroll? De har jo aldri slitt økonomisk, men jeg ble bekymret når mamma var så rolig med tanke på økonomi når hun slutter å jobbe. Går de ikke mye ned i lønn som pensjonist? Hun sier til meg at alt går bra og at dette fikser de og at hun ikke må endre livsførsel nå selv om de blir pensjonister og at hun og pappa har mulighet til mye morro ennå. De har aldri vært storforbrukere av penger, men elsker huset og å være på hytta. Anonymous poster hash: a87cd...1e8 Du kan rekne med at vaksne folk kan sette næring etter tæring. Om dei treng å justere forbruket sitt gjer dei det, evt går over til å kun betale renter på lånet for å ha like mykje pengar disponibelt som då dei var i jobb.. Endret 11. august 2013 av ★
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå