Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 Hva forventer dere mht rydding av eget rom for ei på 5,5 år? Mi jente har i oppgave å rydde rommet sitt. Jeg veileder henne ved å si f.eks: Først tar du alle bamsene og legger de på senga di. Når det er gjort sier jeg f.eks: Så tar du bøkene og legger i bokhylla. Nå har hun brukt 4 timer og har fortsatt ikke lagt bamsene på senga som var første oppgave. Jeg har holdt på med andre ting slik at jeg har ikke sittet på rommet sammen med henne, men sikkert mellom 10 og 20 ganger bedt henne legge bamsene på senga. Hun bare leker i stedet. Krever jeg urimelig mye? Jeg vet jo at hun kan dette. Og jeg mistenker at hun drar det ut og sier at hun ikke klarer fordi hun gjerne vil at jeg skal være på rommet hennes sammen med henne og hjelpe henne med ryddingen. Da slipper hun mye billigere unna. Hun må jo rydde i bhg og hun kunne faktisk vært skolestarter nå siden hun er 5 år og 7 mnd (født i januar, slik at hun starter ikke før neste år). Hvordan gjør dere ryddingen? Burde jeg satt meg hos henne og sagt så tar du den dukka, så tar du den dukka osv? Anonymous poster hash: 63b7c...e18
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #2 Skrevet 11. august 2013 Min jente på 6år og 8 mnd, kan fortsatt ha samme tendens som din 5,5 åring. Helt naturlig. 8,5 år gammel storesøster er mye mer selvgående, men hun var lik lillesøster når hun var på samme alder. Jeg rydder med lillesøster, sier "du rydder dukker, jeg rydder klær", da er hun i gang. Går jeg bort gjør hun lite. Bli med på rydding, det gjorde/gjør jeg med mine og nå er storesøster selvgående og jeg ser lillesøster er på vei :-) Jeg har mye mer motivasjon til rydding og vask når mannen er med meg, skulle bare mangle at småbarna kjenner det samme og får mer motivasjon om en av foreldrene jobber sammen med de :-) Anonymous poster hash: d3565...bb6
MammantilNurket Skrevet 11. august 2013 #3 Skrevet 11. august 2013 (endret) Jeg tror nok du har rett i dine mistanker om at hun haler ut tiden Nå har ikke jeg erfaring med egne barn og rydding, men har sett mange gode avledningsmanøvre for å slippe unna rydding i barnehagen ... hehe. Tror kanskje jeg ville tatt henne ut av situasjonen og snakket med henne. Gjør det klart hvilke forventninger du har til henne i ryddesituasjonen. Kanskje ta tiden på ryddingen med stoppeklokke? De fleste 5,5-åringer må dessverre overvåkes når de rydder. Jeg ville ikke brukt belonningssystemer. Endret 11. august 2013 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #4 Skrevet 11. august 2013 Hva forventer dere mht rydding av eget rom for ei på 5,5 år? Mi jente har i oppgave å rydde rommet sitt. Jeg veileder henne ved å si f.eks: Først tar du alle bamsene og legger de på senga di. Når det er gjort sier jeg f.eks: Så tar du bøkene og legger i bokhylla. Nå har hun brukt 4 timer og har fortsatt ikke lagt bamsene på senga som var første oppgave. Jeg har holdt på med andre ting slik at jeg har ikke sittet på rommet sammen med henne, men sikkert mellom 10 og 20 ganger bedt henne legge bamsene på senga. Hun bare leker i stedet. Krever jeg urimelig mye? Jeg vet jo at hun kan dette. Og jeg mistenker at hun drar det ut og sier at hun ikke klarer fordi hun gjerne vil at jeg skal være på rommet hennes sammen med henne og hjelpe henne med ryddingen. Da slipper hun mye billigere unna. Hun må jo rydde i bhg og hun kunne faktisk vært skolestarter nå siden hun er 5 år og 7 mnd (født i januar, slik at hun starter ikke før neste år). Hvordan gjør dere ryddingen? Burde jeg satt meg hos henne og sagt så tar du den dukka, så tar du den dukka osv? Anonymous poster hash: 63b7c...e18 Kan dere ikke rydde rommet hennes sammen, og så avtale en hyggelig ting dere skal gjøre når dere er ferdig? Anonymous poster hash: db82d...b2e
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #5 Skrevet 11. august 2013 Hva forventer dere mht rydding av eget rom for ei på 5,5 år? Mi jente har i oppgave å rydde rommet sitt. Jeg veileder henne ved å si f.eks: Først tar du alle bamsene og legger de på senga di. Når det er gjort sier jeg f.eks: Så tar du bøkene og legger i bokhylla. Nå har hun brukt 4 timer og har fortsatt ikke lagt bamsene på senga som var første oppgave. Jeg har holdt på med andre ting slik at jeg har ikke sittet på rommet sammen med henne, men sikkert mellom 10 og 20 ganger bedt henne legge bamsene på senga. Hun bare leker i stedet. Krever jeg urimelig mye? Jeg vet jo at hun kan dette. Og jeg mistenker at hun drar det ut og sier at hun ikke klarer fordi hun gjerne vil at jeg skal være på rommet hennes sammen med henne og hjelpe henne med ryddingen. Da slipper hun mye billigere unna. Hun må jo rydde i bhg og hun kunne faktisk vært skolestarter nå siden hun er 5 år og 7 mnd (født i januar, slik at hun starter ikke før neste år). Hvordan gjør dere ryddingen? Burde jeg satt meg hos henne og sagt så tar du den dukka, så tar du den dukka osv? Anonymous poster hash: 63b7c...e18 Kan dere ikke rydde rommet hennes sammen, og så avtale en hyggelig ting dere skal gjøre når dere er ferdig? Anonymous poster hash: db82d...b2e Jeg har hatt en del ting jeg måtte gjøre i dag og tenkte vel egentlig at dette er hun stor nok til å greie. Hun har gjort det tidligere. Men ofte er det mye mas som må til. Jeg har hjulpet henne mange ganger, men det er ikke alltid det passer like godt. Når er de store nok til å klare dette selv? HI Anonymous poster hash: 63b7c...e18
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #6 Skrevet 11. august 2013 Hun prøver nok å hale ut tiden. Og prøve å slippe å rydde. Kjenner meg igjen. Jeg var slik selv. Har nå selv en gutt på 4. Han rydder stort sett rommet sitt selv. Eneste jeg trenger å si at han skal legge leken sine på plassn sin. Kjempeflink gutt Hender seg av og til da jeg skjønner at han ikke har så veldig lyst at jeg rydder sammen med han. Anonymous poster hash: d5f24...815
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #7 Skrevet 11. august 2013 Den der kjenner jeg igjen. To av mine var sånn. De måtte egentlig bare erfare/ skjønne at de kom bedre ut av det med å gjøre det fort. Anonymous poster hash: 2c871...f11
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #8 Skrevet 11. august 2013 Min 6 åring vet at dersom rommet ikke ryddes og mamma må komme inn så tar mamma med seg søppelsekk. Jeg belønner ikke forventet atferd men å ikke rydde har klare konsekvenser. Og rommet ryddes når beskjeden blir gitt. Anonym knapp nå, siden dette antakelig er verdig en melding til barnevernet i dib verdenen. .. Anonymous poster hash: dd09f...6e7
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 Min 6 åring vet at dersom rommet ikke ryddes og mamma må komme inn så tar mamma med seg søppelsekk. Jeg belønner ikke forventet atferd men å ikke rydde har klare konsekvenser. Og rommet ryddes når beskjeden blir gitt. Anonym knapp nå, siden dette antakelig er verdig en melding til barnevernet i dib verdenen. .. Anonymous poster hash: dd09f...6e7 [/acr Jeg har ikke egentlig lyst til å begynne med noe belønning, nei. Og hvis jeg nå går inn og hjelper henne så lærer hun seg jo at bare hun drar ut tida lenge nok, så kommer mamma og hjelper meg.. Jeg synes ikke egentlig det er for mye forlangt at hun f.eks. klarer å legge alle kosebamsene på senga si. At hun nå har brukt 4,5 time på dette, er bare tull. Rett og slett. Kommer med ene unnskyldningen etter den andre. Nå kom hun nettopp gråtende inn i stua fordi hun var lei seg fordi hun aldri hadde fått møtt oldemor (som døde år før hun ble født). Veldig rart at slike ting kommer akkurat når hun ikke vil gjøre noe. Prøver å spille på følelsene mine. Hun drar ut og drar ut og satser på at mamma gir seg til slutt. Leker bare i stedet. Og så det er sagt, jeg hjelper henne f.eks. hvis vi har hatt besøk og det er en kjempestor jobb. Da har jeg ikke latt henne stå med det alene. HI Anonymous poster hash: 63b7c...e18
Superdolly Skrevet 11. august 2013 #10 Skrevet 11. august 2013 Vel, i en alder av fem og et halvt år er hun stor nok til å klare det selv. Men min erfaring er at de ikke gjør det frivillig før de flytter hjemmefra og oppdager at de drukner i kaoset hvis de ikke rydder.
Honningmelon Skrevet 11. august 2013 #11 Skrevet 11. august 2013 Hun bør klare det fint selv. Min jente på 6,5 år har ryddet rommet sitt helt selv lenge. Og der kan det være rimelig rotete til tider. Hun rydder det helt strøkent når jeg ber henne om å rydde.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #12 Skrevet 11. august 2013 Hun bør klare det fint selv. Min jente på 6,5 år har ryddet rommet sitt helt selv lenge. Og der kan det være rimelig rotete til tider. Hun rydder det helt strøkent når jeg ber henne om å rydde. Med andre ord er det bare å fortsette å insistere på at hun skal klare dette. Det er helt greit for meg å veilede henne ved å dele opp oppgavene for å gjøre prosessen lettere. Men hun vet veldig godt hvor alt skal være, så det er ikke det det står på i hvert fall :-) Trengte egentlig å høre at jeg ikke er urimelig som forventer dette av henne :-) HI Anonymous poster hash: 63b7c...e18
Honningmelon Skrevet 11. august 2013 #13 Skrevet 11. august 2013 Hun bør klare det fint selv. Min jente på 6,5 år har ryddet rommet sitt helt selv lenge. Og der kan det være rimelig rotete til tider. Hun rydder det helt strøkent når jeg ber henne om å rydde. Med andre ord er det bare å fortsette å insistere på at hun skal klare dette. Det er helt greit for meg å veilede henne ved å dele opp oppgavene for å gjøre prosessen lettere. Men hun vet veldig godt hvor alt skal være, så det er ikke det det står på i hvert fall :-) Trengte egentlig å høre at jeg ikke er urimelig som forventer dette av henne :-) HI Anonymous poster hash: 63b7c...e18 Jeg har sagt til jenta mi at om hun ikke rydder så fjerner jeg de lekene hun ikke rydder bort. Og det mener jeg. Som du sier så vet hun godt hvor lekene skal være, så da klarer hun det fint. Nå rydder jenta mi uten at jeg trenger å si noe mer enn at hun må rydde.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #14 Skrevet 11. august 2013 Jeg ville ikke mast om rydding. Hennes rom, hennes rot. Så lenge barna min rydder vekk tingene fra stua osv, så får de selv bestemme over rommet sitt. Frilek er mer utviklende enn rydding! Anonymous poster hash: 6a883...7d4
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #15 Skrevet 11. august 2013 Jeg hadde sikkert gitt en advarsel . Er ikke bamsene I senga innen jeg kommer til bake om 10 min går de I søpplet. Hadde hun ikke gjort noe da. hadde jeg tatt disse I en søppelsekk og kastet dem, evt gitt dem bort. Strengt kanskje, men er nok det eneste som nytter for å skjønne at mamma mener alvor. Anonymous poster hash: 32264...11c
Honningmelon Skrevet 11. august 2013 #16 Skrevet 11. august 2013 Jeg ville ikke mast om rydding. Hennes rom, hennes rot. Så lenge barna min rydder vekk tingene fra stua osv, så får de selv bestemme over rommet sitt. Frilek er mer utviklende enn rydding! Anonymous poster hash: 6a883...7d4 Trenger du ikke å støvsuge eller vaske gulv på rommene til barna dine? Da må det jo ryddes først. Jeg syns også de skal lære seg til å ha det i orden rundt seg. Det må man jo ha når man blir voksen, så veldig greit å lære det fra de er små. Om jeg skulle latt rommene til barna mine være så hadde jeg ikke kommet innpå der til slutt. Det er deres rot, men det er mitt hus.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #17 Skrevet 11. august 2013 Mine jenter på 4 og 6 år klarer fint å rydde, men de er jo to da. De har et felles lekerom og det er deres oppgave å rydde der, det klarer de helt fint, men de samarbeider jo. Mistenker at det er litt lettere om man er to om oppgaven? De er forbausende flinke, putter ting i riktig lekekasse (biler i den kassa, klosser i den kassa osv), de bærer evt klær de finner til vaskerommet (hender jo de vrenger av seg en genser eller noen sokker der inne) osv. Anonymous poster hash: dd7b2...af3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå