Gå til innhold

2 åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på to bryr seg/får ikke til duplo, puslespill eller togbanebygging og andre aktiviteter hvor det trengs god finmotorikk.Derimot liker han godt å leke med dukker, løpe rundt, leke i leketelt og biler. Når forventes det at de kan sette seg ned med finmotoriske aktiviteter?

Anonymous poster hash: 2ba34...f43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er forresten 2 år og 4 mnd. Noen erfaringer? HI.

Skrevet

Slikt tror jeg de sjekker på toårskontrollen. Dere skal kanskje dit snart? nevn det hvis du er urolig. Min synes heller ikke det er spesielt gøy og er nærmere tre år enn to. Duplo er det enese av de aktivitetene hun gidder.

Anonymous poster hash: 75a9e...58c

Skrevet

Det kan jo bare være at han ikke har interesse av duplo o.l? Min eldste har vært veldig god på finmotorikken pga interessert av slike aktiviteter. Grovmotorisk har han ikke vært så flink pga at han rett og slett ikke er så aktiv av seg.

Skrevet

Vi har vært. Det eneste vi fikk til svar var at unger er forskjellige. Men når han prøver å feste en duploklosse på brettet og ikke forstår hvilken vei klossen skal etc. Hvor skal vi begynne å hjelpe han? Bare ikke blande seg inn?

Skrevet

Prøv å leke sammen med ham, ikke hjelpe ham. Du lager et tårn/hus etc, og han vil se hvordan du gjør det. Etterhvert vil han også lære seg det. Bygg masse med ham, så tar han poenget etterhvert :) 

Du sier også at han er glad i å leke med dukker, hvorfor ikke kjøpe inn noe enkelt tøy til dukkene, som han kan kle dem i? Det stimulerer jo også finmotorikken.

Anonymous poster hash: d4f76...151
Skrevet

Hvis han ikke vet hvilken vei duploklossen skal settes på så hadde jeg vist han det. Klarer han å pusle enkle puslespill med sånne knotter på da?

Skrevet

Prøv sånne perler, hvitt brett du setter sånne knotter/slags perler og dere kan lage motiver av! De har det på claes Olsson bl.a og sikkert lekebutikker og?!

Min eldste gutt elsket sånn perling på den alderen:)

Anonymous poster hash: 8b90d...8f5

Skrevet

Øve, øve, øve.

Har vært der selv. Dere må rett og slett legge opp til jevnlige aktiviteter der han bruker finmotorikken sin. Tegne, klippe, plastelina, male, perle, pusle, tre kjeder, osv. Dere må sette dere med sammen med ham og gjøre dette, slik at det blir gøy.

Det er ganske vanlig at barn med dårlig finmotorikk er uinteressert i sånne aktiviteter. Nettopp fordi de ikke behersker dem. Det gjør at de heller ikke får utviklet disse sidene og de sliter når de begynner på skolen.

På toårskontrollen hos oss måtte gutten legge et enkelt puslespill, så det forventes at de behersker dette da.

Anonymous poster hash: 69bed...f6f

Skrevet

Han har ett enkelt puslespill med 6 knotter på (han får til 2-3 viss han er heldig). Jeg bygger hus/tårn i duplo, men han vil stort sett ikke være med. Vi har dukkeklær, men han sliter veldig med egne klær så trorcdet blir for vanskelig. Han perler av og til med store perler. Han tar kanskje på 3-4 perler før han syns det er mye kjekkere å ta perlene ut og inn av boksen. Bør jeg bli bekymra? Aner ikke hva mer vi kan gjøre? Storesøster var ihvertfall mye tidligere ute. HI

Skrevet

Men han elsker å være ute. Der plukker han opp små strå,blader, stei,plukker ett og ett bær osv. Er det like gode finmotoriske aktiviteter som duplo, perling osv? HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...