Gå til innhold

Kattefødsel i gang her....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har komt en, ca 2 timer siden, visst der er flere, ville ikke det ha kommet noe nå? Moren vil bare sove stakkar:/

Anonymous poster hash: b509a...3f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun hatt pressrier etter den første kom ut?

Anonymous poster hash: d05eb...5d8
Skrevet

Ville tro at om det er flere så hadde de kommet. Med mindre det er noe galt. Ikke kjempevanlig at katter får bare en kattunge, så vidt jeg vet og har erfart.

Men har morkaka kommet? Hvis denne ikke har kommet vil jeg tro det er flere der inne, og at noe kanskje kan være galt...?

Klarer du se på magen/kjenne på magen? Min erfaring er at en ofte kan se/kjenne om deter flere der inne, i alle fall om det var vært flere der inne og ddet ikke feiler de noe.

Lenge siden sist jeg var borti en kattefødsel, så kan ikke gi noe bedre svar desverre.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 4db0f...dc8

Skrevet

Jeg har ikke sett at hun har hatt noe pressrier...men morkaken, er den stor? Hun bøyde seg over å slikket noe voldsom rett etter ungen kom ut, ble litt blodete, kan det ha vært morkaken? Visst ikke, så har den ikke komt:/

Skrevet

Jeg har ikke sett at hun har hatt noe pressrier...men morkaken, er den stor? Hun bøyde seg over å slikket noe voldsom rett etter ungen kom ut, ble litt blodete, kan det ha vært morkaken? Visst ikke, så har den ikke komt:/

Jeg vil tro at det bare var fostersekken kanskje, den er slimete og gjerne litt blodig. Menerå huske at morkaka skjønner en at er kommet når den er kommet... Noen som kan avkrefte eller bekrefte dette?

Skrevet

Prøvde å kjenne etter på magen nå, å den er helt myk, så for meg virker det som det er tomt inni der...men jeg vet ikke...

Det er en ung katt med sitt første kull om det har noe å si...?

Skrevet

Typisk at det skjer midt på natta:/ hvordan vet jeg om noe er galt...:(

Skrevet

Om hun ikke "jobber" fælt med trykking, er urolig eller peser mye, men virker rolig og tilfreds så er det nok greit. Det hender at unger setter seg fast i fødselskanalen, men da vil kattemor være utilpass og ha sterke pressrier. Tar hun seg av den ungen hun har fått, vasker og dier den?

Skrevet

Ja hun vasker den veldig, den var veldig svak når den kom ut, kom med bakføtteme først, så mor slikket den tørr når den var halveis ute, så tror hun sleit litt ekstra pga det, den satt fast ei stund med bare hodet inni...

Når ungen kom ut, slikket den veldig før jeg tok den og la den inni en klut og tørket og strøk for å få igang pusten, det gikk ei god stund, men heldigvis så kom den seg!

Etter det har moren vasket veldig, jeg har prøvd noen ganger å legge den inn til ene puppen, men virker ikke som den suger noe, å jeg kan ikke se noe melk komme ut:/

Skrevet

Ikke er det min katt heller, å ikke passer vi den, det er naboen sin, å de er på ferie, men katten har flyttet hit til garasjen vår, å jeg hadde ikke hjerte til å la hun ligge ute alene å føde....åh for et styr:/

Skrevet

Ja hun vasker den veldig, den var veldig svak når den kom ut, kom med bakføtteme først, så mor slikket den tørr når den var halveis ute, så tror hun sleit litt ekstra pga det, den satt fast ei stund med bare hodet inni...

Når ungen kom ut, slikket den veldig før jeg tok den og la den inni en klut og tørket og strøk for å få igang pusten, det gikk ei god stund, men heldigvis så kom den seg!

Etter det har moren vasket veldig, jeg har prøvd noen ganger å legge den inn til ene puppen, men virker ikke som den suger noe, å jeg kan ikke se noe melk komme ut:/

Du har jo vært skikkelig jordmor du! :) Bra innsats! :) Om katten er rolig, og ungen ligger ved henne, ville jeg ikk styra noe mer med det nå. Ta kvelden, så tenker jeg det går bra! Spesielt siden magen virker myk og katten er rolig. Slikker mye gjør de, det er sikkert instinktene som slår inn der ;) Kattungen finner sikkert puppen selv ganske snart tenker jeg, det er sikkert melk inni der vil jeg tro.

Sov godt, jordmor :)

Skrevet

Uffda, men kjempefint av deg å stille opp for pusen :) Det kan av og til være et problem å få igang melkeproduksjon når det bare er en unge, om du har egg og fløte kan du gi en plomme med litt fløte i til mor- det gir masse energi. Gi henne også tilbud om vann. Om hun legger seg til så kan du med fordel gni henne litt forsiktig på magen, det kan stimulere melkeproduksjon... 

Skrevet

Ja ble skikkelig jordmor ikveld hehe:) men da sover mor og barn søtt her, det har gått ca 3-4 timer siden fødsel,så nå finner jeg senga!! Så får naturen gå sin gang:)

Men tusen takk for gode svar:)

Skrevet

Ja ble skikkelig jordmor ikveld hehe:) men da sover mor og barn søtt her, det har gått ca 3-4 timer siden fødsel,så nå finner jeg senga!! Så får naturen gå sin gang:)

Sov godt :)

Skrevet

Skrevet

Vår pus fikk kun en unge første gang. Katten spiser morkaken ganske kjapt.

Anonymous poster hash: cacdc...c42

Skrevet

En katt vi hadde VIF bare en kattunge, men den var dessverre for svak og overlevde bare noen dager. Masse lykke til, håper alt står bra til med mor og barn når du våkner!

Anonymous poster hash: 69522...aeb

Skrevet

Morn morn :-) Har du fått hvilt deg ?

Har kattungen funnet puppen nå ? Stort sett ordner katter opp selv med fødsel og det hender det går 24 timer mellom kattungene. Morkaken spises opp så kjapt at man ikke trenger å legge merke til det.

Håper alt er bra med den lille og kattemor :-)

Anonymous poster hash: 4770e...3d0

Skrevet

Morn:) ja nå har ungen tatt puppen:) men nå lurer jeg på, skal kattemor få gå ut om hun vil??

Gleder meg til naboen kommer hjem!!!

Skrevet

Så fint å høre at alt står bra til, du har vært kjempeflink og gjort en flott innsats for en ung pusemor :)  Bare la henne styre tingene som hun selv vil, dette fikser hun nok fint nå videre. Jeg må faktisk innrømme at jeg blir litt glad av denne tråden, jeg digger snille mennesker!!

Skrevet

Kattemoren vil helt sikkert komme tilbake om hun går ut litt.

Katter gjør jo stort sett som de vil.

Anonymous poster hash: cacdc...c42

Skrevet

Ikke la katten gå ut du, hold et øye med henne. Hun har vært gjennom en stri tørn ;) Og pass på at hun ikke gjemmer unna kattungen :)

Skrevet

Vær obs at kattemor får løpetid igjen iløpet av første uka ettet fødselen. .. men dette var vel naboens katt ? Så skjønner om du ikke kan gi p-piller.

Du er kjempesnill som stiller opp :-D

Utenom det så er det bare å la henne gå ut en tur, blir neppe ute lenge.

Skrevet

Vær obs at kattemor får løpetid igjen iløpet av første uka ettet fødselen. .. men dette var vel naboens katt ? Så skjønner om du ikke kan gi p-piller.

Du er kjempesnill som stiller opp :-D

Utenom det så er det bare å la henne gå ut en tur, blir neppe ute lenge.

P-piller til katt er ikke så lurt. Min fikk brystkreft av de, selv om det skulle være "trygt". :( Hun ble heldigvis frisk igjen, men jeg hadde ikke tatt sjansen.

Fin tråd :) Fint å se mennesker som bryr seg om dyr <3

Anonymous poster hash: 209f5...a47

Skrevet

Hvis katta vil ut har hun sikkert behov for å tisse. Hun kommer tilbake. Hvis du nekter henne å gå ut vil hun kanskje føle seg innesperret og utrygg, og kan ønske å flytte kattungen til et annet sted. Så du fikk råd om å gi fløte. Katter blir dårlige i magen av laktose, så ikke gi mer av det. Så snill du er som hjelper kattemor. Har naboene bare dratt fra sin gravide katt og latt henne klare seg selv utendørs? Mer enn noen få dager? I så tilfelle synes jeg ikke at de skal ha katt. Kontakt dyrebeskyttelsen og hør hva de synes du skal gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...