Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Jeg er helt kjørt, har problemer med å sove om kvelden... Noen som kan noen pusteteknikker eller andre gode råd? Anonymous poster hash: 64ba7...af4
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Jeg pleier bare å konsentrere meg om å puste godt ut og inn - helt ned i magen, og passe på å slappe av i hele kroppen. Ansiktet også. Man konsentrerer seg om å slappe mer og mer av for hvert utpust, og ikke tenke på andre ting enn å puste og slappe av. Pleier å funke for meg. Ellers så legger jeg meg med hodet i fotenden. Noen ganger holder det for å få sove... :-) Anonymous poster hash: 4138e...ccc
Aldri si aldri Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 (endret) Jeg har ikke så mange teknikker å anbefale, men tror jeg sikkert kan gi deg 20-30 gode råd som skal hjelpe på søvnkvaliteten/søvnløshet. Har lest og prøvd det meste. Dessverre føles det som det er lite som fungere på meg når søvnproblemene slår ordentlige til, men det hadde kanskje vært enda værre om jeg ikke fulgte alle rådene. Trenger du råd som du kan gjøre sånn umiddelbart, kan jeg foreslå noe varmt å drikke (noe uten koffein), en varm dusj eller bad og avslappende musikk når du kommer i senga. En god pust og avslappningsøvelser fra yoga er også bra, men vanskelig å forklare hvordan det gjøres, noe slikt som anonym over her skriver. Og for gud skyld ikke stress med å få sove, da blir det enda værre. Bare tenk at du kan legge deg og prøve litt, går det ikke kan du stå opp og tulle deg inn i et pledd, tenne stearinlys, rolig musikk og lese et blad (ikke sett på tv eller data). Så prøver du igjen etter 20-30 min. Endret 10. august 2013 av Aldri si aldri
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #4 Skrevet 10. august 2013 Tusen takk, snille dere : ) Anonymous poster hash: 64ba7...af4
Aldri si aldri Skrevet 10. august 2013 #5 Skrevet 10. august 2013 Tusen takk, snille dere : )Anonymous poster hash: 64ba7...af4 Lykke til :-) Jeg sitter på dataen og synder. Data, tv og mobilbruk er strengt ulovlig to timer før leggetid for meg, men siden det er lørdag får det gå Natt natt
Aldri si aldri Skrevet 10. august 2013 #6 Skrevet 10. august 2013 Går det dårlig flere netter må du gjerne sende meg melding i inboksen, så kan du få flere råd/rutiner som bør gjøres daglig, som fremmer god søvn.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #7 Skrevet 11. august 2013 Har du prøvd orgasme? Om jeg sliter med å sovne, gir jeg meg selv en orgasme, og da slokner jeg på et blunk. Anonymous poster hash: 3b0c1...6ea
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #8 Skrevet 11. august 2013 Kutt ut tv og annen skjermbruk i opptil en time før du legger deg. Les heller en bok eller hør litt på radioen om du må ha litt lyd rundt deg. Snu klokka vekk fra deg slik at du ikke ser hvor mye klokka er. Når jeg ikke får sove har jeg en tendens til å se på klokka tikke og tenke nå har jeg bare 5 timer før jeg må stå opp. Nå er det bare 4 timer igjen, nå MÅ jeg sove. Så jeg har lagt bort vekkerklokka mi i en skuff og bruker kun telefonen som klokke. Den ligger med skjermen ned og et stykke unna slik at jeg ikke skal se på klokka og bli stressa av det. Jeg pleier også å konsentrere meg om pustingen min. Inn og ut, inn og ut. Og så starter jeg først med å slappe av i føttene, virkelig kjenne at jeg slapper av. Så videre til bena, overkroppen, armene osv. Mitt "spenn" ligger ofte i skuldrene og overarma og jeg må virkelig konsentrere meg om å slappe av på akkurat det området. Om jeg ikke har sovnet av det så pleier jeg å ta frem "mitt paradis". Jeg tenker på at jeg er på en hvit sandstrand med bølgene som slår inn. Jeg kan høre måkeskrik i bakgrunnen og sola er litt sterk så jeg må ha på meg en vidbremmet hatt som skygger for den osv osv osv Avogtil dukker George Clooney også opp Hvis jeg ikke har sovner av det så står jeg opp igjen en 20 minutters tid. Leser et kapittel eller to i en bok eller blar litt i et magasin. Så prøver jeg samme rutine igjen. Jeg har ikke problemer med selve innsovingen. Mitt problem er at jeg våkner rundt 2-3 tiden på natta og det tar meg gjerne et par timer før jeg klarer å sovne igjen. Men ved å gjøre som jeg har nevnt over har jeg klart å sovne igjen innen en halvtime/times tid (noe som er bra for meg!) Lykke til med sovingen! Anonymous poster hash: 01fc0...5e3
kvinne38 Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 Mange gode råd her :-) For min del ble det enklere å få sove når jeg setter på en lydbok. Veldig lav lyd og gjerne ikke så spennende. Har fungert på meg i noen år nå. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå