Gå til innhold

nyfødt med luft i magen - helt normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten en på åtte dager som siden dag fem har slitt en del med luft i magen. Ikke mye skriking, men våkner mye fra soving fordi han må prompe og da får han ikke sove igjen.

Hadde hjemmebesøk av HS igår og spurte om noe som kunne hjelpe, f.eks minifom. Men hun sa at de fleste nyfødte hadde mageknip i begynnelsen mens tarmene vendte seg til morsmelken og at dette ville gå over av seg selv i løpet av de to tre første ukene

Men overalt hvor jeg leser står det bare at nyfødte stort sett sover hele døgnet og ingenting om magevondt. Hvor vanlig er det, og vil det gå over av seg selv ?

Anonymous poster hash: cfd41...b23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke normalt. Tarmen er tilpasset mm, men ikke mme. Ta kontakt med lege du.

Anonymous poster hash: ebe7e...e7b

Skrevet

helt vanlig, det skjer mye i de små magene de første ukene. og det går over av seg selv etterhvert. :)

Anonymous poster hash: 4c10c...2e1
Skrevet

Min har det sånn. Regner med at det er normalt som hs sier.

Skrevet

Ikke normalt. Tarmen er tilpasset mm, men ikke mme. Ta kontakt med lege du.

Anonymous poster hash: ebe7e...e7b

Hørtes vel drastisk ut med legebesøk for litt luft i magen. Var mer nysgjerrig på om jeg virkelig kan forvente at det går over om et par uker. Er redd for kolikk eller bare baby med mageknip i månedsvis...

HI

Skrevet

Tydeligvis ikke så veldig normalt siden det bare er to som har opplevd det før ;)

Skrevet

Mini her promper som en voksen mann ;) Våkner, skriker, promper og sovner igjen! Er nok HELT normalt! :)

Anonymous poster hash: 57921...7d3
Skrevet

Helt normalt selv om han får mm. Tarmene skal fortsatt vende seg til mat  og funke.. Mye som skjer i en liten kropp.

Ville etter hvert tenkt på eget kosthold, om det er noe han reagerer på om han har mye vond luft i magen.. Løk, kål, kullsyre osv.

Anonymous poster hash: 9cf17...1c8
Skrevet

Helt normalt! Prøv litt sukkervann eller fennikelte før minifom. :)

Skrevet

Begge mine har slitt med luftsmerter de første ukene, ja faktisk opp til måneder. Det er faktisk ganske vanlig, og du kan gi litt ammete med sukker i for å hjelpe dem med luftsmertene og det å få lufta ut av magen ;)

Anonymous poster hash: 35a5e...e22

Skrevet

Begge mine har slitt med luftsmerter de første ukene, ja faktisk opp til måneder. Det er faktisk ganske vanlig, og du kan gi litt ammete med sukker i for å hjelpe dem med luftsmertene og det å få lufta ut av magen ;)

Anonymous poster hash: 35a5e...e22

Ikke si måneder da ;) Er jo det som er skrekken. Likte at HS sa at det som regel gikk over i løpet av et par tre uker jeg :)

HI

Skrevet

Helt normalt, hilsen trebarnsmamma :-) Lytt til helsesøster du :-)

Anonymous poster hash: 31902...790

Skrevet

Det er helt normalt med luftsmerter hos nyfødte, en kombinasjon av umoden tarm og at de sluker maten og svelger luft samtidig. Jeg hadde så mye melk at strålen sto metervis ut av puppen når utdrivningsrefleksen startet og stakkars babyen svelget unna så godt den kunne, men det svelges litt luft også ja ;)

Viktig å rape skikkelig så mest mulig luft kommer opp og ikke forsvinner videre ned i tarmen. Men det produseres luft i tarmen også, så jeg tror det er helt umulig å helt unngå luft hos babyer også. De kan jo prompe som voksne menn...

Hilsen firebarnsmamma.

Anonymous poster hash: 1c9b3...ad5
Skrevet

Javisst, helt normalt! Bare tenk den lille kroppen, det skal ikke mye til før det hoper seg opp med luft inni den. Jeg bruker lang tid på å få opp rapen på mini, merker fort hvis jeg har slurvet med rapingen.

Han promper som en voksen mann ja - både i søvne og mens han dier. Da er han litt pussig, han slipper puppen og løfter opp beiner og slipper fjerten(e) :D, så fortsetter han puppingen.

Anonymous poster hash: c0eb3...876
Skrevet

Det er helt normalt. Husk at den lille kroppen har helt nytt tarmsystem som skal bli vant til å bli brukt! Så det er ikke rart det blir litt luft og magevondt til tider.

Jenta mi slet endel med dette, hun lå og gryntet og "tok i" og strevde ganske mye, selv om hun ikke gråt.Jeg begynte å gi henne minifom og ga dette til henne i en uke ellerto(da hun var rundt 3 uker) og da jeg bare slutta med det var hun fin.

Husk å rape han etter hvert måltid og så kan du prøve å sette han litt opp når han ammer slik at han ikke ligger helt flatt.

Noen sier at babyen reagerer på noe som de selv spiser, men her har jeg heldigvis ikke merket noe til det.

Begge storebrødreme hadde det også slik, så det er veldig vanlig :)

Lykke til med den lille!

Anonymous poster hash: 50d59...0e5
Skrevet

Her gikk de verste luftsmertene over når vesla ble 2,5 mnd, etter mange uker med søvnløse netter... Forsøkte å gi fennikelte uten hell, sukkervann hadde en viss effekt, men ikke veldig. Var godt når det slapp litt taket! :) Har inntrykk av at det er helt normalt å ha det sånn, pga umoden tarm, selv om de kun får mm.

Skrevet

Ikke drikk ren melk, så har du ihvertfall det utelukket, mange babyer som reagerer på ren melk, spis heller youghurt :)

Så kan du jo evnt passe på sterk mat, løk, jordbær osv også (typisk allergi/inntoleransemat). Men babyer har mye luft før tarmene er ferdig utviklet, og det kan ta tid :)

Anonymous poster hash: f8553...ce5
Skrevet

Du kan prøve å kutte melkeprotein. Dvs alt som er laget av melk! Ikke bare ren melk;-) er melkeproteiner i yoghurt, fløte, smør, is, kaker, sjokolade, masse posemat, ferdigmat osv... Lista er lang, sjekk det ut. Hold deg unna dette i 2-3 uker, om baby reagerer på melkeprotein vil du merke bedring da ved å kutte dette selv. Få som er allergiske 2-5% men verdt å utelukke! Sliter med det samme, holder på å bli sprø av søvnmangel! Går seg til etterhvert, men varierer jo når! Har slitt med alle mine 3 barn. Ble bedre etter 6 mnd alder på de 2 eldste. Ellers som

navnt her, rape etter hvert måltid og gjerne rapepauser innimellom, evt pumpe ut først om sterk utdrivningsrefeks. Prøv minifom, og ta en tur til kiropraktor! Lykke til!

Anonymous poster hash: 88a3a...35d

Skrevet

Du kan prøve å kutte melkeprotein. Dvs alt som er laget av melk! Ikke bare ren melk;-) er melkeproteiner i yoghurt, fløte, smør, is, kaker, sjokolade, masse posemat, ferdigmat osv... Lista er lang, sjekk det ut. Hold deg unna dette i 2-3 uker, om baby reagerer på melkeprotein vil du merke bedring da ved å kutte dette selv. Få som er allergiske 2-5% men verdt å utelukke! Sliter med det samme, holder på å bli sprø av søvnmangel! Går seg til etterhvert, men varierer jo når! Har slitt med alle mine 3 barn. Ble bedre etter 6 mnd alder på de 2 eldste. Ellers som

navnt her, rape etter hvert måltid og gjerne rapepauser innimellom, evt pumpe ut først om sterk utdrivningsrefeks. Prøv minifom, og ta en tur til kiropraktor! Lykke til!

Anonymous poster hash: 88a3a...35d [/acronym

Var vel det motsatte som var meningen med innlegget mitt. HS mente at dette var vanlig for nyfødte og ville gå over av seg selv i løpet av to-tre uker. Hun mente at jeg ikke trengte å prøve ut masse ting siden dette uansett var forbigående til tarmene er tilvendt.

Helt det motsatte av det du sier egentlig ;)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...