Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Jeg er desperat. Har en samboer som sover hardt - og lenge. Han legger seg til "vanlig" tid. (22-24) og sover hardt, snorker masse. Våkner ikke av barnegråt, alarm eller annet. Han må bokstavelig talt sparkes ut. Sovner nesten alltid på sofaen når han kommer hjem. I helgene sover han til ca 10-11 jeg vekker, barna hopper oppå han men han reagerer ikke. Han står opp og er våken en time kanskje før han sovner igjen. Og slik fortsetter det. På helg er han kanskje våken 4 timer i løpet av en dag. Han har gradvis blitt verre med årene. Han sliter med allergi og bruker zyrtec men det har han jo brukt lenge. Men også allergien er nok blitt verre. Han kvier seg for å dra til legen men har jaget han dit til uka. Bare redd han ikke kommer til å fortelle hvor alvorlig det er. Jeg tør jo ikke la han være alene med barna for han sovner jo bare han setter seg ned.. Og våkner ikke igjen hvis det er noe. Anonymous poster hash: 658b1...7df
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Jøss, det er ihvertfall ikke normalt. Min mann er 43 år, slank og i passelig god form, jobber mer enn full tid. Han sover fra ca 23 til 6-7 om natta, han sover godt men våkner lett og det er nesten alltid han som hopper ut av senga om en av ungene våkner (jeg bruker lenger tid på å summe meg når jeg blir vekt). Han kan fint ta en powernap på sofaen, men da aldri mer enn 10 min og han sover aldri dypt, om en av ungene spør han om noe svarer han så han er ikke helt bevisstløs, bare dormer av litt. Spørs om ikke mannen din må gjennom noen blodprøver ihvertfall, men det kan jo nesten høres ut som han lider av en form for sovesykdom, narkolepsi e.l. (den finnes jo i forskjellige grader). En voksen frisk mann sover jo ikke tungt 20 timer i døgnet... Anonymous poster hash: acf37...eed
Kliko Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 Nei det er ikke normalt. 7-10 timer bør holde masse i døgnet. Når det er sagt høres han veldig ut som om når jeg var gravid med veldig lav blodprosent. Sov 17-20 timer i døgnet pga det. Han bør absolutt dra til legen :-)
Trimsi Skrevet 10. august 2013 #4 Skrevet 10. august 2013 Legen! Det behøver slettes ikke være noe alvorlig, men veldig viktig at han forteller legen sin om dette og tar en undersøkelse. Dette bør han utredes for. Det kan jo i verste fall være narkolepsi, stoffskifteproblemer eller ME. Finnes mange, mange mulige årsaker og behandlingsmuligheter for de fleste.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #5 Skrevet 10. august 2013 Hypersomni kanskje? http://no.wikipedia.org/wiki/Hypersomni Anonymous poster hash: 99295...6a5
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #6 Skrevet 10. august 2013 Hypersomni har en prevalens på ca. 0,005%- noe som tilsier at både narkolepsi og søvnapne er litt vanligere og mer nærliggende å tenke på i første omgang. Anonymous poster hash: 6c225...05e
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #7 Skrevet 10. august 2013 Jeg er desperat. Har en samboer som sover hardt - og lenge. Han legger seg til "vanlig" tid. (22-24) og sover hardt, snorker masse. Våkner ikke av barnegråt, alarm eller annet. Han må bokstavelig talt sparkes ut. Sovner nesten alltid på sofaen når han kommer hjem. I helgene sover han til ca 10-11 jeg vekker, barna hopper oppå han men han reagerer ikke. Han står opp og er våken en time kanskje før han sovner igjen. Og slik fortsetter det. På helg er han kanskje våken 4 timer i løpet av en dag. Han har gradvis blitt verre med årene. Han sliter med allergi og bruker zyrtec men det har han jo brukt lenge. Men også allergien er nok blitt verre. Han kvier seg for å dra til legen men har jaget han dit til uka. Bare redd han ikke kommer til å fortelle hvor alvorlig det er. Jeg tør jo ikke la han være alene med barna for han sovner jo bare han setter seg ned.. Og våkner ikke igjen hvis det er noe. Anonymous poster hash: 658b1...7df Snorkingen kan bety søvnapne (pustestans flere ganger i løpet av en natt). Det er ikke uvanlig hos menn, særlig dem med overvekt er disponert, men må sjekkes i søvnlaboratorium tror jeg. Da vil i så fall mannen din få beskjed om å slanke seg, og sove med en liten pustemaske om natten. Anonymous poster hash: 6c225...05e
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #8 Skrevet 10. august 2013 Her står det litt om differensiering mellom de ulike typene: http://tidsskriftet.no/article/1900151 Anonymous poster hash: 6c225...05e
Gjest FinogFjong Skrevet 10. august 2013 #9 Skrevet 10. august 2013 -du bør insistere på å bli med til legen, da du har grunn til å tro at han vil "pynte på sannheten"... om du ikke får bli med, skal du bestille en egen time til legen hans å legge frem situasjonen. Hans valg. Mannen din høres virkelig ikke frisk ut.
Aldri si aldri Skrevet 10. august 2013 #10 Skrevet 10. august 2013 Tro om ikke jeg kan få litt av det han har :-) her er problemet det motsatte. Helt klart at det ikke er normalt, få han til legen, kan jo ikke leve på sånt vis. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå