Gå til innhold

Hvordan deles utgiftene ved samvær og reise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren til ungene er student og skal reise til vår by når han skal ha samvær. Må jeg dele på hans reiseutgifter? Og hvor ofte burde han ha ungene? (kort reisevei)

Noen som har erfaringer på dette?

Anonymous poster hash: 9d954...f07
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge fylkesmannen, så skal samværskostnadene deles etter inntekt.

Men da jeg var student og bf var i jobb, så tok vi hver vår vel. Her var samværet annenhver helg.

Skrevet

Ja, reiseutgiftene skal deles, og de deles etter inntekt.

Men jeg kjenner faktisk ingen som deler etter inntekt, de fleste deler bare i to uavhengig av inntekt. Det mest vanlige er vel at en henter og den andre leverer, eller om det er lenger reisevei at man møtes på halvveien.

Anonymous poster hash: 51309...2c6
Skrevet

Nei, de SKAL ikke deles. Deling/ikke deling av reisekostnader er et privatrettslig anliggende, på lik linje med bidrag. Dvs at så lenge dere er enige, kan dere bestemme selv.

Dersom dere derimot IKKE er enige, kan Fylkesmannen hjelpe til med å fastsette delingen (fastsettes etter inntekt). Dersom en av dere nekter å betale, og barna er under 15 år, må den andre parten gå til retten for å få fastsatt delingen.

Dersom reiseutgiftene er høye, så husk at forsørgelse av barna alltid kommer i første rekke, og samvær i andre rekke.

Anonymous poster hash: df6b1...bd0
Skrevet

Og hvor ofte han burde ha ungene kommer jo an på hvor gamle de er, hvor godt samarbeid dere har, og livssituasjonen deres forøvrig.

Anonymous poster hash: df6b1...bd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...