Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Mannen klager hele dagen, hver dag over hvor trett han er. Etter middag kubber han på sofaen en times tid. Han lurer seg til å sove litt hver dag. Det i seg selv er ikke noe særlig siden ettermiddagene er fulle av barn, matlaging og slik. Så når kvelden kommer er han lys våken og ligger med telefonen eller pc på sengen til langt på natt. Og så har vi det gående. Grrrr. Jeg er en mellomting mellom A og B, men legger alt søvnfokus til side bare for at hus og barn skal få det de trenger. Mannen derimot?! Jeg har sagt at han ikke må sove om dagen, legge seg til faste tider og ikke bruke elektronisk på sengen, heller lese. Men han får det ikke til. Jeg er møkkalei av trøtthetsmaset hans. Men hvis jeg sier noe om det, så blir han self dritsur. Jeg svarte før at; ja, det er jeg også. Men nå sier jeg bare Ja når han sier han er trøtt. Flere med samme problem? Anonymous poster hash: 93232...473
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Vi har ikke helt det samme problemet, men det ligner. Her kan mannen sitte oppe til halv fire på natta. Og siden han la seg seint mener han at jeg kan stå opp med ungene siden jeg la meg tidlig. Men vi har faste dager for hvem som skal opp. Jeg pleier å tvinge han opp. Må nesten slå og sparke han ut av senga. Jeg blir så sint at jeg ikke greier sove lenge på min dag. Utrolig frustrerende! Da går han hele morgen som en zombie og sovner på sofaen når han egentlig skulle lagd mat/matet begge barna som begge er under tre år. Så da må jeg stå opp likevel. Anonymous poster hash: bbb65...c8f
Pesta Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 Vi har det ganske likt. Skulle så ønske at jeg bodde med et A-menneske, eller ihvertfall en mann som tålte å stå opp tidlig selv om han er trøtt. Det er hans valg å sitte opp til 01, mens jeg må legge meg tidlig fordi jeg vet jeg må opp med barna uansett. Jeg er mer B-menneske enn A, men noen MÅ jo stå opp.. De dagene jeg "skal få sove leng" innebærer at jeg står opp kl 05-06 med minstemann, bytter bleier og gir mat. Samme med eldstemann. Da har klokka ofte rukket å bli 08-09 og så ender det i krangel med mannen om at NÅ må jeg gå å legge meg. Men jeg ønsker ikke å legge meg kl 09, da sover jeg jo bort hele dagen og får i tillegg hodepine. Det hadde derimot vært godt å IKKE stått opp kl 05/06, men heller kl 08 feks. Poblemet er at han alltid "trenger tid på å våkne" og dette betyr ofte flere timer. Frustrasjonsmoment dette er altså! Ellers fungerer alt bra altså
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #4 Skrevet 10. august 2013 Ja det er noe dritt. Selv om jeg er mer A enn B er det ikke slik at jeg liker å stå opp kl 05, eller å måtte legge meg kl 22 for å få nok søvn. Og i dag var det egentlig min tur å sove, noe som gikk i vasken av forskjellige grunner. Er sur og trett, og kommer til å sende hatmeldinger til alle som svarer på innlegget her og forteller om hvor flinke deres menn er og at jeg burde kwste han ut og sparke han opp av senga. For det er ikke så enkelt. Anonymous poster hash: cfe6a...8a0
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #5 Skrevet 10. august 2013 Min var ekstremt b menneske når vi møttes, jeg har også vært glad i å sove lenge på morgenen. Når vi fikk barn var det derfor aldri noe alternativ at bare jeg skulle stå opp tidlig. Vi deler likt. Og å gå rundt å klage på trøtthet fører ikke til noe godt. Ja, vi er trøtte begge to, men nå er vi våkne og gjør det beste ut av det. Hva er vitsen med å gå rundt å klage? Lage god stemning? Sanke sympati? Og å gå å legge seg på ettermiddagen? I alle dager??? Hadde aldri giddet å ta offer rollen og vært den som alltid står opp. Jeg fortjener også å sove. Heldigvis har vi aldri hatt noen krangler om dette, og det hadde blitt månelyst om mannen mente at han skulle sove mer. Hvorfor det? Fordi han er MANN? Nei, vettu hva! Anonymous poster hash: 94457...0c9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #6 Skrevet 10. august 2013 Det har ikke noe med å være sammen et b menneske men å være sammen med et menneske som ikke tar ansvar for seg selv og andre og er egoistisk det flere av dere skisserer her. Jeg er selv et b menneske, jeg er ofte trøtt på dagen men så når klokka bikker 6 så er jeg plutselig ganske så våken. Men det betyr ikke at jeg ikke legger meg i noenlunde normal tid og står opp og gjør det jeg skal om morran. Ei heller er jeg så dum at jeg legger meg nedpå midt på dagen for å ødelegge søvnsituasjonen mye mer. En mann (eller kvinne) trenger ikke være b menneske for å holde på slik disse mennene gjør, det er rett og slett bare en ego tankegang de har Anonymous poster hash: f624b...9f5
☆☆☆ Skrevet 10. august 2013 #7 Skrevet 10. august 2013 (endret) Problemet er ikkje at han er B-menneske, men at han set seg sjølv foran resten av familien. Her er vi to B-mennesker (sannsynligvis 3), men vi gjer det vi må for at familien skal fungere i kvardagen. Endret 10. august 2013 av ★
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #8 Skrevet 10. august 2013 Vel, jeg er så heldig at jeg har en mann som er skikkelig A-menneske. Blid som ei sol etter kl 06. Men inntil da er ungen min, fra kl 22. Om det er mat, bleieskift, byssing eller hva det måtte være, så får han sove og jeg er ofte nok våken en del timer. Spesielt nå da første tannen kommer er jeg helt utslitt. Jeg hadde i hvert fall ikke godtatt at en regel om hvem som står opp brytes, det er derfor man har regler. Har mennene deres som trenger mye tid å våkne samme problem når de skal på jobb? Hvis nei må dere bare sette foten ned og i ikke "stå opp likevel". Det er det slike drittsekker er ute etter. Anonymous poster hash: a4a59...c09
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #9 Skrevet 10. august 2013 Jeg er B-menneske og mannen er A-menneske, her har vi løst det slik -Jeg tar alt av barnestell på kvelden. Alle våkenetter med tenner, kolikk osv. -Han tar alt om morgenen etter 05.30. For at dette skal fungere kan selvfølgelig ikke jeg plage han med data eller bok på sengen om kvelden o.l og han må stå opp med en gang med jentungen når hun gråter om morgenen. Syns dere skal avtale noen rutiner som fungerer for dere begge! Anonymous poster hash: 022bf...96a
Stella Maris Skrevet 10. august 2013 #10 Skrevet 10. august 2013 Mannen var en som gjerne sov til to og tre da vi begynte å date. Satt gjerne våken til tre, fire og fem på natta, noen ganger sju på morgenen. Men etter at vi flyttet sammen og vi har fått våre rutiner i forhold til jobb og en hverdag sammen, så har dette endret seg. Han er rimelig trøtt og sliten enkelte dager, men det er ikke så rart når han ene dagen må opp kl 6 for å rekke jobb og gjerne ikke var hjemme fra jobb før 24 kvelden før, mens neste dag ikke begynner før kl tre. Man kan bli rimelig sliten av å jobbe en turnus uten system. Har vi planer stiller han alltid, og er stort sett flink å stå opp når vi skal noe. Kan ikke huske sist jeg irriterte meg over det egentlig, men det var ofte i starten!
Nyttårs barn Skrevet 10. august 2013 #11 Skrevet 10. august 2013 Noen mennesker er mer utpreget B mennesker enn andre. Alikevel må man dele på oppgavene, ellers blir jo den ene helt utslitt. Er ikke rettferdig at kun mor tar konsekvensene av å ha fått familie...
Siamese Hellhound Skrevet 10. august 2013 #12 Skrevet 10. august 2013 Hallo, jeg er også b-menneske, men jeg må da pent stå opp for det?! Tror nok den der sofaluren hadde blitt sabotert kraftig her hos oss. Utstyr ungene med de verste bråkelekene og sørg for at de ofte tar turen forbi den der sofaen. Og besvar hvert eneste spørsmål med 'Oj, kanskje pappa vet det? Gå og spør ham, du!'. Og masing om trøtthet må du konsekvente svare med 'Du er en voksen mann, du skjønner vel sjøl at du må legge deg tidligere om kvelden'. Han får bare bli sur, han har ikke mer rett til å sove enn deg. Åh, blir skikkelig provosert på dine vegne, HI!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #13 Skrevet 10. august 2013 Mannen her er a menneske, mens jeg er b menneske. Selv om jeg er så heldig å ha en mann som alltid står opp kan jeg ikke tillate meg å leve ut b mennesket i meg så lenge ungene er små. Det viktigste er å ikke snu døgnet for mye i helga, så mannen vekker meg alltid 8.30-9.00. Da klarer jeg å bli nogenlunde trøtt til å legge meg i normal tid igjen. Kan du få ham med på en slik avtale? Det virker forøvrig som mannen din skjuler en dose latskap bak unnskyldningen om å være b menneske? Anonymous poster hash: ddea0...327
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #14 Skrevet 10. august 2013 Hallo, jeg er også b-menneske, men jeg må da pent stå opp for det?! Tror nok den der sofaluren hadde blitt sabotert kraftig her hos oss. Utstyr ungene med de verste bråkelekene og sørg for at de ofte tar turen forbi den der sofaen. Og besvar hvert eneste spørsmål med 'Oj, kanskje pappa vet det? Gå og spør ham, du!'. Og masing om trøtthet må du konsekvente svare med 'Du er en voksen mann, du skjønner vel sjøl at du må legge deg tidligere om kvelden'. Han får bare bli sur, han har ikke mer rett til å sove enn deg. Åh, blir skikkelig provosert på dine vegne, HI! Takk:) Jeg er provosert selv også. Skal få snakket ordentlig om dette nå som hverdagen begynner igjen.. Han har vokst opp med en far som gjorde som han ville og jeg tror nok det har satt sine spor. Moren hans er en bitter og misfornøyd dame og jeg føler jeg begynner å bli som henne:( Hi Anonymous poster hash: 93232...473
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 10. august 2013 #15 Skrevet 10. august 2013 Å skylde latskap på at man er b-menneske blir like feil som å skylde på pappapermen at far er en udugelig egoist. Jeg er også b-menneske og til alt hell sammen med et utpreget a-menneske, men det er da ikke rettferdig at han må ta alle formiddagen (morgenene tar han) og ettermiddagene for det? Jeg må bare komme meg i seng til vettug tid og når jeg står tidlig opp, blir det lettere å sovne om kvelden også. Det er faktisk sånn det er å være voksne og ha ansvar for barn. Og så går det faktisk an å si at du ikke vil høre om hvor trøtt han er. Det er ikke en menneskerett å få klage hver dag på ting han enkelt kan gjøre noe med selv.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #16 Skrevet 10. august 2013 Å skylde latskap på at man er b-menneske blir like feil som å skylde på pappapermen at far er en udugelig egoist. Jeg er også b-menneske og til alt hell sammen med et utpreget a-menneske, men det er da ikke rettferdig at han må ta alle formiddagen (morgenene tar han) og ettermiddagene for det? Jeg må bare komme meg i seng til vettug tid og når jeg står tidlig opp, blir det lettere å sovne om kvelden også. Det er faktisk sånn det er å være voksne og ha ansvar for barn. Og så går det faktisk an å si at du ikke vil høre om hvor trøtt han er. Det er ikke en menneskerett å få klage hver dag på ting han enkelt kan gjøre noe med selv. Ja, han sier at han har så mye å tenke på, det er så stress på jobben/hjemme blabla. Det er en vond sirkel han er inne i. Men han KAN snu det hvis han bestemmer seg. Hi Anonymous poster hash: 93232...473
magica fra tryll Skrevet 10. august 2013 #17 Skrevet 10. august 2013 Han er ikke A eller B menneske, han er superegoist! Dette hadde jeg ikke akseptert!!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #18 Skrevet 10. august 2013 Vi er ganske så b-mennesker alle sammen her og sover ut alltid i helgene alle 3. Men nå vet jeg at dette dreier seg om respekt for min familie. Før kunne jeg utsette lengesiden til langt ut på natta for så å sove bort halve formiddagen. Nå som jeg blir så trøtt ila dagen, sovner jeg tidlig og klarer å stå opp kl.8 og være våken og klar for dagen. Før var jeg alltid gretten og sur på morgenen, skikkelig bitch. Men nå som jeg sover ut er det bare koselig å ha Fame.rundt seg på morgenen:) Det er hans ansvar å legge seg tidligere slik at man ikke er så trøtt neste dag og klarer seg uten blund ila dagen. Nå ser jeg at jeg har også vært egoiist tidligere og dette er bare min egen feil... Lykke til! Anonymous poster hash: bca9d...529
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #19 Skrevet 10. august 2013 Jeg kjenner meg igjen - vi har hatt problemet, da eldste var liten (begynner å bli en del år siden nå). Jeg maste og kjeftet også, men vi endte til slutt på en regel om at ingen legger seg før barnet (barna) er i seng. Om han la seg klokka 19 var det helt greit. Med årene og flere barn har det gått seg til. Men fortsatt står jeg opp med barna 90 % av morgenene. Han tar imidlertid det meste av nattevåk. Støtter ellers det du skriver om faste leggetider og ingen elektronikk. Jeg sliter veldig med å få sove om jeg ligger med telefonen lysende mot meg før jeg skal sove. Anonymous poster hash: 67a9a...78a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå