Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Faren tenker ikke på det og moren er psykisk syk og har nok med seg selv. Barnet på 12 år skifter undertøy hver kveld, noen ganger kan det gå to døgn. Hun dusjer kanskje to ganger i uken, men vasker seg aldri noen steder utenom det. Undertøyet lukter skikkelig dårlig og må på vask nesten med en gang, så det må jo være surt på kroppen også. Flere ganget tar hun på seg rene klær utenpå undertøyet som har vært på i mer enn ett døgn og som jeg vet er surt av utflod og urin (hun skvetter litt i løpet av dagen) Jeg pleier å si høyt til min egen datter f.eks nå skal vi skifte truse og vaske for kvelden, bare for at stedatter skal skjønne at det er vanlig.. Det er ikke vits i å si noe til faren, han sier han skal snakke med henne og så skjer det ingenting. Vi har et godt forhold og jeg kan kanskje si noe, men hva/hvordan? Tenker jo at hun også burde vasket ansiktet om morgenen, ikke bare pelle ut øyebæsjen med fingrene liksom.. Anonymous poster hash: 9d92d...dbb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Bør ikke faren få ut finger'n kanskje?? Anonymous poster hash: 30abc...9d3
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 Kjøp truseinnlegg først og fremst. Så er det jo ikke verre enn å gjøre som du gjør med din egen? Gi beskjed om at hun må vaske ansikt, hender og nedentil hver morgen og kveld?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #4 Skrevet 10. august 2013 lag en litt morsom greie ut av det, ta hun med på shopping av undertøy, såpeartikkler osv osv. gå hjem og lag en deilig lunsj og la det komme "naturlig". Snakke om mens osv osv.. Har du selv en datter i samme alder? Anonymous poster hash: 19bac...2bc
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #5 Skrevet 10. august 2013 Bør ikke faren få ut finger'n kanskje?? Anonymous poster hash: 30abc...9d3 Ja, det hadde vært det beste:/ En dag sa han at nå skal du begynne å pusse tenner om morgenen også.. Tror ikke det har skjedd enda. Anonymous poster hash: 9d92d...dbb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #6 Skrevet 10. august 2013 lag en litt morsom greie ut av det, ta hun med på shopping av undertøy, såpeartikkler osv osv. gå hjem og lag en deilig lunsj og la det komme "naturlig". Snakke om mens osv osv.. Har du selv en datter i samme alder? Anonymous poster hash: 19bac...2bc God ide. Jeg har prøvd litt før: kjøpt vaskeservietter og innlegg og sagt at det står i skapet og at hun må bruke det. Men det skjedde vel et par ganger:/ Har en tenåringsdatter, men hun har jo vokst opp under mitt "regime", så da er en del ting innarbeidet.. HI Anonymous poster hash: 9d92d...dbb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #7 Skrevet 10. august 2013 Små barn svetter ikke ordentlig og får ikke så fett hår osv. Din stedatter står på terskelen/har trådt over til puberteten, men det er ikke sikkert hun tenker på at det krever bedre hygiene. Det er en ypperlig anledning til å prate om både det ene og andre ift pubertet. Kanskje det er mer behagelig at det er du som snakker om disse tingene og ikke hennes far. Anonymous poster hash: 75ff2...31d
Elsker livet Skrevet 10. august 2013 #8 Skrevet 10. august 2013 Jeg stemmer for shopping, ta henne med på en bli ny dag. Gjerne innom frisøren også. Deretter sier du det akkurat som det er. Nå som du er stå stor må du dusje og vaske håret to ganger i uka. De andre dagene må du vaske deg med såpe under armene og klut nedentil hver morgen. Etterpå tar du deodorant under armene, la det få tørke litt før du kler på deg. Truse og sokker tar du rent hver morgen. Har hygienen vært dårlig over tid sitter det gjerne i klærne, hadde derfor tatt henne med og kjøpt en del nytt. På H&M får dere i grunnen tak i alt dere trenger. Bruker hun sminke eller har begynt å eksperminetere med det hadde jeg kjøpt ett par gode produkter og lært henne å sminke seg nøytralt og pent.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #9 Skrevet 10. august 2013 Stakkar jente! Det verste er at jeg kjenner meg bittelitt igjen i henne. Min mor (som hadde hovedomsorgen) brydde seg aldri med noe. Jeg dusjet hver dag fordi venninnene gjorde det og jeg gikk i stallen/spilte fotball og skjønte det selv. Tannpuss slurvet jeg med og jeg hadde ansvar for tannpuss selv fra veldig ung alder (3-4 år er ikke utenkelig). En venninne lærte meg å lage en fin skill når jeg børstet håret - da var jeg sikkert ti år. Når jeg fikk mensen sa jeg ikke noe til noen, men stjal bind fra mor. Når det ble behov for deodorant fikk jeg beskjed fra mor om at jeg stinket, så jeg måtte bruke deodorant - mens vi satt sammen i bil med en av mine venninner. Skikkelig flaut og rett og slett lettere ondsinnet gjort av min mor - som selvfølgelig hadde ansvar for å kjøpe deodorant til meg. Jeg gikk alltid slaskete kledd og hadde aldri varme klær, sko, skiutstyr etc i skikkelig orden. At jeg ikke har frosset av meg tærne er utrolig. Og min mor er utrolig nok høyt på strå, pedagog og med multiple mastergrader. Hun er SÅ stolt over hvor selvstendig jeg alltid har vært. Hun kommer aldri til å forstå at hun faktisk har stått for en lettere omsorgssvikt. Hadde en annen voksen kvinne rett og veileder meg og forklart meg verdien av hygiene og stell, så hadde jeg sikkert synes det var litt pinlig der og da, men vært evig takknemlig! Håper du lærer henne dette på en fin og fortrolig måte. Anonymous poster hash: 0a20c...254
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #10 Skrevet 10. august 2013 Tenker at du bør bare minne henne på det i hverdagen. Altså gi beskjed om hva hun må gjøre om morgenen og om kvelden. Ta henne med å la henne velge ut forskjellig som deodorant, sminke, shampoo osv. Jeg gjør dette med mine stebarn, altså å minne dem på at nå er det på tide å skifte klær, dusje osv.. Anonymous poster hash: 38e51...ba7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #11 Skrevet 10. august 2013 Tenker at du bør bare minne henne på det i hverdagen. Altså gi beskjed om hva hun må gjøre om morgenen og om kvelden. Ta henne med å la henne velge ut forskjellig som deodorant, sminke, shampoo osv. Jeg gjør dette med mine stebarn, altså å minne dem på at nå er det på tide å skifte klær, dusje osv.. Anonymous poster hash: 38e51...ba7 Jeg får gjøre det. Hun har masse fine klær og jeg vasker de ofte, så ingen lukt sånn.. Sa ifra i sted on at nå som hun er så stor, så må hun finne klut di skuffen og vaske seg i ansiktet og nedover. Og bruke roll on.. Jeg skal følge det opp nå som skolehverdagen starter igjen.. Takk for svar. Skal også sies at jeg lurer på hvor lenge jeg holder ut med den slabbedasken av en mann jeg har.. Hi Anonymous poster hash: 9d92d...dbb
MiniMuffin♥Lille J i magen Skrevet 10. august 2013 #12 Skrevet 10. august 2013 Gode forslag du har fått her HI. Synes synd på stedatteren din, så det er godt hun har deg til å veilede seg Lykke til!
Gjest ronja røverdatter Skrevet 10. august 2013 #13 Skrevet 10. august 2013 For det første, mange unger i den alderen trenger påminnelser om igjen og om igjen når det gjelder det med hygiene. Bare kom inn i et klasserom med 6.-7.klassinger sånn litt utpå dagen så vil du antageligvis få bakoversveis og ikke klare å komme deg fort nok ut igjen, vet ikke om jeg skal le eller gråte, men sånn er det. Vi kan snakke om igjen og om igjen med dem og hygiene og dusjing / vaske seg etter gymmen, men det går like fort ut som inn hos mange av dem. Og selv om vi her hjemme er oppegående, renslige mennesker med god hygiene og min store en fornuftig sjel som er stadig blir mer og mer opptatt av sitt eget utseende, må det fremdeles påminnelser og en og annen kamp og vask og skifting av klær her også. Hi, kjempefint at du vil ta dette opp med stedatteren din, og jeg synes det er mye bedre at du gjør det, enn at far gjør det (når ikke mor gjør det), for det finnes jo endel "jenteting" i den alderen. Men ikke tro at du har misslykkes med praten selv om det må påminnelser til både en og 12 ganger, selv om du er så heldig at din egen datter holder styr på dette selv. Jeg liker ikke begrepet "Nå har du blitt stor" - for meg høres det ut som om man snakker til en liten unge. Kall en spade for en spade og si at nå er du snart tenåring og du har begynt på puberteten og da skjer det mye med kroppen osv osv. Og da kan du ta med både at det blir mer lukt, håret blir fett fortere, humøret kan svinge, det blir utflod, selv tisset kan forandre lukt, mensen og alt annet som trenger å bli snakket om. En jentedag med litt shopping og veiledning høres også bra ut og veldig lurt ut. Inkluder bind og andre hygieneartikler i det og vis henne hvor i skuffen (eller skapet) det ligger om hun eller venninner som er på besøk plutselig skulle trenge det en dag. Det er en ypperlig måte å både lære henne om hygiene på og å snakke om ting som igjen antageligvis vil føre til en åpent og godt forhold dere i mellom slik at hun vet at hun kan snakke med deg om slike ting. Samtidig synes jeg at du på en lett måte skal si at du vet at det er fort gjort å glemme seg, enten det gjelder å skifte klær eller vaske seg sånn i begynnelsen, men at du skal minne henne på det når du ser / kjenner at hun har glemt det. Da vet hun at det er påminnelser, ikke kjeft. Det er kjempefint at du vil ta tak i dette, HI. Hun er heldig som har deg.
Følelsesvims Skrevet 10. august 2013 #14 Skrevet 10. august 2013 (endret) Bare en tanke: Kanskje det er enklere for henne å dusje? Jeg er av typen som virkelig HATER klutvask, jeg synes jeg blir mer "skitten" av det, og foretrekker virkelig en kjapp tur i dusjen. Kanskje du kan ta opp det og? Jeg husker veldig godt den gangen jeg fikk mensen for første gang, og fikk en fin påminnelse fra mamma om at nå var det på tide å begynne med å dusje hver dag. Vi har aldri vært noe til klutvaskere i min familie, og jeg synes et minutt i dusjen er likeså enkelt og greit som klut, og jeg føler meg renere Smak og behag, men jeg synes de andre over her har kommet med masse gode råd! Små drypp om at sånn er det bare, når man kommer i tenårene må man vaske seg oftere, uavhengig av hvordan det blir gjort Kanskje hun kan få en egen skuff med bind, tamponger, deo osv? Dere kan gå på shopping og finne en shampo som hun virkelig liker lukten på? Endret 10. august 2013 av Følelsesvims
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå