Gå til innhold

Skriveleif.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg er langt fra flink med rettskrivning på høyt plan. Og har nok litt for ofte feil i setningsoppbyggning, skylder litt på en enorm lesetrang som gjør at jeg leser mye engelsk litteratur. Ikke lett å omstille fra engelsk til norsk på kort tid :P

Men jeg ser så ofte orddelingsfeil her inne, favoritt mat, makt syke, ikkenoe osv. Hva kommer dette av? Er det dårlig opplæring i dette på skolene siden den gjenge nordmann sliter med dette? Ser det overalt, ikke bare her inne. Og det er mange som har store feilstavinger også, som "Jeg bor hær." Er det mange slappe norsklære, eller er folk generelt (meg inkludert) for slappe med å lese nøye på hva som blir skrevet?

Anonymous poster hash: bb91a...10e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ordlister på mobil har ein del av skulda, trur eg. Før smarttelefonen brukye dei fleste t9-ordliste som var notorisk på å ikkje forstå samansette ord.

Mobilordliste er forøvrig med på å øydelegge språket mitt, telefonen har berre bokmålsordliste og eg endar med å skrive ei merkeleg suppe av bokmål og nynorsk :(

Skrevet

Jeg har en del ordelingsfeil, også er jeg ikke så nøye når jeg skriver her. Leser ikke innleggene mine før etter jeg har postet og da ser jeg gjerne en masse usammenhengende setninger og skrivefeil. Slitsomt å skrive riktig når man er i ammetåka!

Skrevet

Orddelingsfeil, eller særskriving, er noe som brer seg med høy hastighet i hele det norske samfunn. Min teori er at dette er et sammensatt problem, som * skriver, så har nok mobilordlister en del av skylda, retteprogram på pc har også noe skyld. Disse retteprogrammene f.eks. i Word er ikke til å stole på, de godtar altfor ofte ikke vanlige norske ord. Og hva kan det ha seg? Jeg tror det er engelsk som må ta hovedansvaret. I engelsk er det jo helt vanlig å dele ordene som du nevner i hovedinnlegget. Barn og unge i dag er mye flinkere i engelsk enn hva vi (i alle fall gamlinger som meg!) var da vi var på samme alder, og de tar med seg skrivemåten fra engelsk inn i det norske språket. 

En annen ting jeg tror har betydning, er at mange mister litt oversikten over ordet på skjermen, og så deler de det for å se at de får de forskjellige delene korrekt. Jeg syns dette er en trist utvikling, det norske språket er i raskt forfall, en viktig del av kulturarven vår mister sitt særpreg. Men kanskje er det jeg som er bakstreversk? Kanskje er det slik det "skal være", en naturlig utvikling? 

Folk får mene hva de vil om dette, så lenge jeg har elever, så kommer jeg til å rette særskriving, jeg retter og/å-feil, jeg retter da/når-feil og jeg kommenterer dårlig setningsbygging, og mye mye mer... Ikke skjønner jeg problemet med å skrive like korrekt i alle sammenhenger, heller. Rettskriving for meg sitter i fingrene, jeg kjenner når jeg taster feil, og jeg fører tilnærmet samme språk i de fleste situasjoner. Jeg har enda ikke skjønt poenget med å slurve med språket på nettforum, sosiale medier o.l. 

Anonymous poster hash: e02af...a5a
Skrevet

Jeg forstår ikke problemet med særskriving.

Det er da vel ingen som sier "vekker klokke" eller "kjempe fint" i to ord, så hvorfor i all verden stave det sånn?

Skrevet

Orddelingsfeil, eller særskriving, er noe som brer seg med høy hastighet i hele det norske samfunn. Min teori er at dette er et sammensatt problem, som * skriver, så har nok mobilordlister en del av skylda, retteprogram på pc har også noe skyld. Disse retteprogrammene f.eks. i Word er ikke til å stole på, de godtar altfor ofte ikke vanlige norske ord. Og hva kan det ha seg? Jeg tror det er engelsk som må ta hovedansvaret. I engelsk er det jo helt vanlig å dele ordene som du nevner i hovedinnlegget. Barn og unge i dag er mye flinkere i engelsk enn hva vi (i alle fall gamlinger som meg!) var da vi var på samme alder, og de tar med seg skrivemåten fra engelsk inn i det norske språket. 

En annen ting jeg tror har betydning, er at mange mister litt oversikten over ordet på skjermen, og så deler de det for å se at de får de forskjellige delene korrekt. Jeg syns dette er en trist utvikling, det norske språket er i raskt forfall, en viktig del av kulturarven vår mister sitt særpreg. Men kanskje er det jeg som er bakstreversk? Kanskje er det slik det "skal være", en naturlig utvikling? 

Folk får mene hva de vil om dette, så lenge jeg har elever, så kommer jeg til å rette særskriving, jeg retter og/å-feil, jeg retter da/når-feil og jeg kommenterer dårlig setningsbygging, og mye mye mer... Ikke skjønner jeg problemet med å skrive like korrekt i alle sammenhenger, heller. Rettskriving for meg sitter i fingrene, jeg kjenner når jeg taster feil, og jeg fører tilnærmet samme språk i de fleste situasjoner. Jeg har enda ikke skjønt poenget med å slurve med språket på nettforum, sosiale medier o.l. 

Anonymous poster hash: e02af...a5a

*Stående applaus for et flott innlegg*

Skrevet

Ordliste på mobilen er skummelt :P

Svarte på en tråd om innhold i stelleveske for noen dager siden og skulle skrive "håndKREM" ... det endret telefonen til "håndJERN" - litt uheldig :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...