Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #1 Skrevet 9. august 2013 Barnet i hus får normalt sett kveldsmat kl 18, melk kl 19 og tannpuss etter melka for så å legges, sovner greit av seg selv uten at jeg/samboer er på rommet.. Problemet er at barnet våkner mellom 3 og 4 på natta og griner.. Barnet er rolig om jeg er der inne - går jeg ut er det KRISE. Jeg har falt i fella med å gi barnet en flaske på natta. Kan holde på i en time på natta uten melk, gir jeg melk kan jeg legge meg når flasken er drukket opp.. Jeg har "gitt opp" for jeg får ikke nok søvn på natta lenger uansett for tiden da jeg har 3 mnd igjen før andremann kommer. I natt våknet barnet kl 00.30 og ville ikke roe seg før jeg ga barnet melk. Våknet igjen 4.30 og da var barnet klart for dagen, og fikk en flaske til.. Jeg har gått i en stor felle og vet ikke hvor jeg skal ta tak for å få barnet til å sove lenger.. Barnet legges ca 19.00 hver kveld. Våkner alt mellom 5 og 6.30 normalt sett.. Hjelp? Tips? Råd? Spark i raua? Kom med det Anonymous poster hash: 42a24...fb9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #2 Skrevet 9. august 2013 Jeg ville lagt en madrass på gulvet på rommet til barnet og lagt meg der til å sove. Anonymous poster hash: eeb7d...ff2
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #3 Skrevet 9. august 2013 Dere må rett og slett ta en uke, eller to, der dere stålsetter dere for lite søvn. Gi kunn vann på flaske eller ta flaske bort. Ikke gi etter og vær konsekvent. Og forresten, spiser barnet nok kveldsmat? Anonymous poster hash: 227b6...804
Ikkesåallerværst Skrevet 9. august 2013 #4 Skrevet 9. august 2013 Har ingen andre råd enn å velge mellom: - fortsette å gi melk (og ikke si det til noen - avvenne, og forberede deg på våkennetter. La i så fall pappaen ta det, hvis han (barnet) er vant med at det dukker opp melk sammen med deg. Han er nok ikke sulten, men trenger kos og trøsten det gir ham. Vi har avvent vår, og han er mye våken. Brukte to måneder på å roe seg raskt uten pupp. Og fortsatt våkner han ofte 4-5, og er våken en time eller starter dagen. Yngste er 15 mndr. Førstemann avvente jeg veldig lett da han var 6 måneder, men etter noen uker begynte han å våkne mye og var vanskelig å roe. Begynte aldri å amme han igjen, men mulig han hadde roet seg lettere da. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #5 Skrevet 9. august 2013 Mannen i hus lider av insomnia, så er ikke mye alternativ å vekke han når han først har sovnet.. Er flaske hun får, ikke pupp. Får bare stålsette meg for noen netter. Hadde vært greit å kun ha våkentid på natta pga babyen om 3 mnd og ikke begge to.. Da har man det plutselig gående med to stk som aldri sover samtidig regner jeg med.. Andre med erfaringer? Takker for tips og råd fra dere som har svart Anonymous poster hash: 42a24...fb9
Ikkesåallerværst Skrevet 9. august 2013 #6 Skrevet 9. august 2013 Mannen i hus lider av insomnia, så er ikke mye alternativ å vekke han når han først har sovnet.. Er flaske hun får, ikke pupp. Får bare stålsette meg for noen netter. Hadde vært greit å kun ha våkentid på natta pga babyen om 3 mnd og ikke begge to.. Da har man det plutselig gående med to stk som aldri sover samtidig regner jeg med.. Andre med erfaringer?Takker for tips og råd fra dere som har svart Anonymous poster hash: 42a24...fb9 Du har min fulle sympati, jeg har også en mann med søvnproblemer.. Men han tok det til slutt. Jeg tror også det er viktig at du selv er helt helt bestemt på at flaske er det slutt på. De merker om vi tviler det minste.. Selv om han får flaske, så kan det være at han lettere vil akseptere at andre ikke kommer med flaske, enn deg. Men hvis det er du som må ta det uansett, så må du nok bare stålsette deg..
Gjest Skofantomet Skrevet 9. august 2013 #7 Skrevet 9. august 2013 Hadde kuttet melken, mulig barnet sover dårlig pga tenner? Gjør du melken til vane gjør du det bare verre for deg selv.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #8 Skrevet 9. august 2013 Takk for det ikkesåallerværst Skofantomet: kan være, hun mangler kun jekslene nå da, men det er vel kanskje tida for nye tenner igjen.. Anonymous poster hash: 42a24...fb9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #9 Skrevet 9. august 2013 *toårsjeksleene Anonymous poster hash: 42a24...fb9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #10 Skrevet 9. august 2013 Barnet i hus får normalt sett kveldsmat kl 18, melk kl 19 og tannpuss etter melka for så å legges, sovner greit av seg selv uten at jeg/samboer er på rommet.. Problemet er at barnet våkner mellom 3 og 4 på natta og griner.. Barnet er rolig om jeg er der inne - går jeg ut er det KRISE. Jeg har falt i fella med å gi barnet en flaske på natta. Kan holde på i en time på natta uten melk, gir jeg melk kan jeg legge meg når flasken er drukket opp.. Jeg har "gitt opp" for jeg får ikke nok søvn på natta lenger uansett for tiden da jeg har 3 mnd igjen før andremann kommer. I natt våknet barnet kl 00.30 og ville ikke roe seg før jeg ga barnet melk. Våknet igjen 4.30 og da var barnet klart for dagen, og fikk en flaske til.. Jeg har gått i en stor felle og vet ikke hvor jeg skal ta tak for å få barnet til å sove lenger.. Barnet legges ca 19.00 hver kveld. Våkner alt mellom 5 og 6.30 normalt sett.. Hjelp? Tips? Råd? Spark i raua? Kom med det Anonymous poster hash: 42a24...fb9 Hvis det er noen trøst så har jeg en bekjent som gav flaske opptil flere ganger om natta til ungen var godt over 2 år. Så du er ikke alene om å være desperat. Men du bør jo ta et oppgjør. Melk på natta er ikke bra for tenner og heller ikke bra for matlysten på dagen. Søvnkvalitet er viktig for dere begge. I allefall for deg som må lade batteriene til nestemann:) Lykke til:) Anonymous poster hash: 264a5...c2e
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #11 Skrevet 9. august 2013 Kan det være at du må kutte litt på dagsøvnen? Anonymous poster hash: 264a5...c2e
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #12 Skrevet 9. august 2013 Her må du nok bare ta opp kampen. Jeg har gått i samme fella med tre barn. Det tar ikke så mange netter før melka er glemt. Anonymous poster hash: 16ce8...9d5
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #13 Skrevet 9. august 2013 Jeg ammet om natta lenge. Det eneste som hjalp hos oss, var å kutte ut all amming på dagen også, da sluttet han å mase om natta og var lettere å få til å sovne igjen når han våknet om natta. Mulig jeg har fortrengt noen våkenetter i forbindelse med dette, men det var hvertfall mye lettere enn alle de rundene vi hadde forsøkt å kutte nattamming tidligere. Jeg ser det står at du gir flaske og ikke ammer, men hvis han er godt over 1 år (som jeg regner med ettersom du snakker om at det kanskje er på tide med toårsjeksler), så trenger han ikke melk på flaske om dagen heller. Jeg hadde kuttet flaskene helt, kun gitt vanlig kumelk av glass til måltidene, så kanskje det blir lettere å slutte om natta også. Anonymous poster hash: c7770...ab8
thessi og lillemor Skrevet 9. august 2013 #14 Skrevet 9. august 2013 Her har vi slitt med søvnen hos minstemor (pga div) hele veien, og nå er hun snart 15 mnd vil fortsatt spise minst en gang om natten.. Vi har nå begynt å redusere mengden mme-pulver slik at melken blir tynnere og tynnere, og håper hun mister interessen for melken etterhvert. Hun har nå gått fra å spise to ganger om natten (+ mme rett før leggetid) til en gang i løpet av de siste to ukene, og i natt spiste hun ikke i det hele tatt (halleluja!)! Kan jo hende det var et engangstilfelle, men krysser alt jeg har for at det går rette veien. Kan jo være verdt et forsøk før dere avvenner "the hard way". Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #15 Skrevet 9. august 2013 Oi, takk for alle svar Hun er et og et halvt, står øverst i overskriften Kunne fått det med i selve teksten også. Hun har ikke fått flaske på natta hele veien, kuttet nattflaska ut da hun var 6 mnd, men for en eller to mnd siden begynte hun å våkne på natta igjen (kanskje en vesentlig detalj jeg burde fått med) noe som resulterte i at jeg ga henne flaske om natta for jeg var fryktelig desperat på søvn. Mulig jeg bare burde kutte flaskene i sin helhet og heller begynne å bruke tid på å få i henne ordentlig kveldsmat og se om det hjelper (hun får kveldsmat kl 18, men spiser ikke allverdens bestandig). Hun sover ca 1 time på dagen fra kl 12-13, evnt så bør jo dagsøvnen kuttes helt? For syns selv det var litt lite med 9 timer med søvn på henne i natt. Burde jeg prøve å legge henne en halvtime senere? Så hun er i seng ca 19.30 i stedet? Kanskje jeg bare burde prøve meg litt frem.. Syns dette med søvn er så vanskelig.. HI Anonymous poster hash: 42a24...fb9
Tantrum Skrevet 9. august 2013 #16 Skrevet 9. august 2013 Oi, takk for alle svar Hun er et og et halvt, står øverst i overskriften Kunne fått det med i selve teksten også. Hun har ikke fått flaske på natta hele veien, kuttet nattflaska ut da hun var 6 mnd, men for en eller to mnd siden begynte hun å våkne på natta igjen (kanskje en vesentlig detalj jeg burde fått med) noe som resulterte i at jeg ga henne flaske om natta for jeg var fryktelig desperat på søvn. Mulig jeg bare burde kutte flaskene i sin helhet og heller begynne å bruke tid på å få i henne ordentlig kveldsmat og se om det hjelper (hun får kveldsmat kl 18, men spiser ikke allverdens bestandig). Hun sover ca 1 time på dagen fra kl 12-13, evnt så bør jo dagsøvnen kuttes helt? For syns selv det var litt lite med 9 timer med søvn på henne i natt. Burde jeg prøve å legge henne en halvtime senere? Så hun er i seng ca 19.30 i stedet? Kanskje jeg bare burde prøve meg litt frem.. Syns dette med søvn er så vanskelig.. HI Anonymous poster hash: 42a24...fb9 Kutt ut flaske på dagen, hun kan drikke av kopp. Gi henne tilbud om en kopp med vann (slik tutekopp) og om hun ikke vil ha så går du ut igjen og drøyer først fem minutter, så ti minutter, så femten minutter, så tyve minutter før du går inn og tilbyr vann på kopp. Et melkemåltid på en så stor unge er "tull", kos men ikke nødvendig om du skjønner. Gi heller kveldsmat med melk til i KOPP og så er det leggetid. Melkeflaske og melkemåltid nyttiggjøres IKKE av et barn på halvannet som spiser vanlig mat, det er ikke et måltid med andre ord Søvn på dagen hadde jeg aldri kutta ut, hun sover lite til å være halvannet, på dagen altså. Min datter er over tre og sover glatt tre timer midt på dagen fortsatt, legges syv på kvelden og sover til syv om morgenen. Sover hun ikke på dagen, sover hun urolig på natte med mye drømming og opp på do. Jeg tror ikke på jekselteorien, jeg tror det er en slitsom uvane som dere bør komme dere ut av før minstemann kommer. Altså, hun får jeksler snart, men om du har tullet med flaske fordi hun ikke fikk til å sovne igjen mellom tre og fire, så er det der feilen ligger. Man blir desperat av å være trøtt og man begår "åpenbare" tabber.... Ta noen dager (eller netter) og stålsett deg! Bestem at "nu jävlar, skal flaska bort" og gjennomfør. Hun hverken tørster i hjel eller sulter i hjel
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #17 Skrevet 9. august 2013 Oi, takk for alle svar Hun er et og et halvt, står øverst i overskriften Kunne fått det med i selve teksten også. Hun har ikke fått flaske på natta hele veien, kuttet nattflaska ut da hun var 6 mnd, men for en eller to mnd siden begynte hun å våkne på natta igjen (kanskje en vesentlig detalj jeg burde fått med) noe som resulterte i at jeg ga henne flaske om natta for jeg var fryktelig desperat på søvn. Mulig jeg bare burde kutte flaskene i sin helhet og heller begynne å bruke tid på å få i henne ordentlig kveldsmat og se om det hjelper (hun får kveldsmat kl 18, men spiser ikke allverdens bestandig). Hun sover ca 1 time på dagen fra kl 12-13, evnt så bør jo dagsøvnen kuttes helt? For syns selv det var litt lite med 9 timer med søvn på henne i natt. Burde jeg prøve å legge henne en halvtime senere? Så hun er i seng ca 19.30 i stedet? Kanskje jeg bare burde prøve meg litt frem.. Syns dette med søvn er så vanskelig.. HI Anonymous poster hash: 42a24...fb9 Kutt ut flaske på dagen, hun kan drikke av kopp. Gi henne tilbud om en kopp med vann (slik tutekopp) og om hun ikke vil ha så går du ut igjen og drøyer først fem minutter, så ti minutter, så femten minutter, så tyve minutter før du går inn og tilbyr vann på kopp. Et melkemåltid på en så stor unge er "tull", kos men ikke nødvendig om du skjønner. Gi heller kveldsmat med melk til i KOPP og så er det leggetid. Melkeflaske og melkemåltid nyttiggjøres IKKE av et barn på halvannet som spiser vanlig mat, det er ikke et måltid med andre ord Søvn på dagen hadde jeg aldri kutta ut, hun sover lite til å være halvannet, på dagen altså. Min datter er over tre og sover glatt tre timer midt på dagen fortsatt, legges syv på kvelden og sover til syv om morgenen. Sover hun ikke på dagen, sover hun urolig på natte med mye drømming og opp på do. Jeg tror ikke på jekselteorien, jeg tror det er en slitsom uvane som dere bør komme dere ut av før minstemann kommer. Altså, hun får jeksler snart, men om du har tullet med flaske fordi hun ikke fikk til å sovne igjen mellom tre og fire, så er det der feilen ligger. Man blir desperat av å være trøtt og man begår "åpenbare" tabber.... Ta noen dager (eller netter) og stålsett deg! Bestem at "nu jävlar, skal flaska bort" og gjennomfør. Hun hverken tørster i hjel eller sulter i hjel Takk for langt svar Jeg tror vi prøver å kutte melka tvert først og fremst (utenom hovedmåltidene) og så får jeg gjøre noe ala du skriver med å tilby vann på kopp om natta i tilfelle hun er tørst. HI Anonymous poster hash: 42a24...fb9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #18 Skrevet 9. august 2013 Pusser du tennene på barnet etter at du har gitt det melk? Jeg falt i den grøfta at barnet mitt sovnet av melkeflaska om kvelden. Men da endte vi opp med to hull i tennene på grunn av melka dessverre . Så gi gjerne vann på flaska, men ikke melk! Anonymous poster hash: 37827...cc8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #19 Skrevet 9. august 2013 Pusser du tennene på barnet etter at du har gitt det melk? Jeg falt i den grøfta at barnet mitt sovnet av melkeflaska om kvelden. Men da endte vi opp med to hull i tennene på grunn av melka dessverre . Så gi gjerne vann på flaska, men ikke melk! Anonymous poster hash: 37827...cc8 Om kvelden ja (som jeg og skrev i HI), men ikke om natta. Er noen grunner for at jeg ber om hjelp og erfaring Anonymous poster hash: 42a24...fb9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #20 Skrevet 9. august 2013 Jeg ville lagt en madrass på gulvet på rommet til barnet og lagt meg der til å sove. Anonymous poster hash: eeb7d...ff2 Kjempelurt! Da får ungen enda en uvane, og blir vant til at mamma sover på rommet hennes om natta. Dere er så himla lure Anonymous poster hash: 4533b...e43
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #21 Skrevet 9. august 2013 Jeg ville lagt en madrass på gulvet på rommet til barnet og lagt meg der til å sove. Anonymous poster hash: eeb7d...ff2 Kjempelurt! Da får ungen enda en uvane, og blir vant til at mamma sover på rommet hennes om natta. Dere er så himla lure Anonymous poster hash: 4533b...e43 Neida, det går ikke for min del.. Har bekkenløsning + ryggproblemer så madrass har jeg ikke mulighet for å slappe av på.. Men prøver heller å kutte all melk utenom måltider, passe på at hun får godt med kveldsmat og gi vann på natta Takk for tips og råd, alle Anonymous poster hash: 42a24...fb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå