ms.Pond Skrevet 8. august 2013 #1 Skrevet 8. august 2013 Hurra - vi fikk endelig ringene våre, og etter en koselig og romantisk middag for to var det på tide å offisielt pryde oss med våre nye gullringer. Men jeg lurer nå jeg, har de laget min i feil størrelse? Vitterligen ringte de til og med for å forsikre seg om at det var rett størrelse vi hadde bestilt, bare sånn for sikkerhets skyld. Men ringen sitter bom fast på fingeren. Har ikke sjans til å få den av. Mens den andre jeg har, som er en halv str mindre, den svipper rett av og på som ingenting. Ja, jeg lurer nå jeg. Hvordan går man fram for å utvide en ring? Og ikke minst, få den av fingeren?
Gjest amandine Skrevet 9. august 2013 #2 Skrevet 9. august 2013 Uff da!!! Få den av fingeren gjøres med olje eller lotion, og ikke glem at fingrene gjerne hovner opp i løpet av dagen då prøv morgen:-) Er den feil må du bare få det rettet opp, det skal ikke være noe problem egentlig. Dvs min er for stor og kan ikke taes inn uten.å ødelegge inskripsjon så jeg har en litt trang "låsering" utenpå...
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 9. august 2013 #3 Skrevet 9. august 2013 Nå er jeg nesten fristet til å si at det var jo noe symbolsk over dette at du endelig har fått en ring på fingeren siden det ikke vil av. Å ta inn på ringer er jo ikke noe problem sånn gullsmedaktig sett, men prøv amadine sitt forslag og erfaringsmessig blir man varm både her og der når man blir stressa så kalde fingre er en fordel.
Gjest amandine Skrevet 9. august 2013 #4 Skrevet 9. august 2013 Ellers er det vel kanskje sånn at fingeren må vende seg litt til ringen, også? Mine fingre er iallefall smalere der ringene har sittet så ringene sitter løsere etter hvert. Dvs jeg har "ring" selv når jeg er på jobb og ikke har ring:-)
ms.Pond Skrevet 9. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2013 Nja, jeg har en annen som skal være en halv str mindre, men den virker faktisk større på fingeren og svipper av og på som ingenting. Skal ta den med innom en gullsmed idag og få sjekket str, og hvis den er feil får jeg bare sende den tilbake for å forstørres litt (for deres regning selvsagt - jeg har jo fått dobbeltbekreftet hva jeg bestilte). Hvis den ikke er feil så får jeg konkludere med at jeg har klart å gå opp en ringstørrelse på kun et par uker og at min andre ring i så fall har vokst med meg. Har testet den på begge ringfingrene for sikkerhets skyld, og det var samme resultatet på begge. Måtte faktisk stå opp i natt og gnukke den av meg med såpe, da var fingeren god og hoven fortsatt og det var på nære nippet at jeg ikke fikk den av i det hele tatt. Sto og fantaserte om avbitertang og hvorvidt jeg skulle kappe ringen eller fingeren siden jeg er bortimot like glad i begge deler allerede
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 9. august 2013 #6 Skrevet 9. august 2013 (endret) Håper mysteriet har en lett løsning og at det ikke er lenge til ringen er på fingeren igjen Er noe med det, er ringen først kommet på så vil man ikke ta den av igjen Endret 9. august 2013 av FruHottentott
ms.Pond Skrevet 20. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 20. august 2013 Løsningen kom omsider, i form av en gammel ringrev (pun intended) innen faget. En skikkelig gullsmed, som var skitten på fingrene - som han selv sa, i motsetning til de striglete selgerne i gullsmedbutikkene. Da hadde jeg først vært hos en gullsmed som målte ringen til en halv str mindre enn jeg hadde bestilt, og målte fingeren min til presis samme str som de andre gullsmedene. Så fant jeg altså denne kunnskapsrike mannen. Han måte ringen til presis rett størrelse,og lurte muntert på hva den andre gullsmeden hadde målt med. Videre fortalte han meg at kvinner varierer i fingertykkelse opp til 1-2 str. Dette avhenger av varme i været (og videre kroppen), stress, menstruasjon, alkohol og flere andre faktorer. I tillegg har bredden på ringen noe å si. Min er bred, og jeg var hos han på en varm sommerdag, og i tillegg hadde jeg mensen. Safe to say, jeg fikk ikke engang på meg ringen. Han ristet bare på hodet og sa at den måtte utvides minst en størrelse, kanskje 1,5. Men ettersom det var en spesiell finish på den (hurra for kreativ tankegang og ønsker om noe originalt) kunne ikke han gjøre det. Så, etter å ha drasset på ringen i veska hele ferien fikk jeg endelig tatt kontakt med firmaet jeg bestilte fra da vi kom hjem igjen, og sendte ringen i går. De skulle ordne alt gratis, og det setter jeg stor pris på, siden feilen tross alt var fra min side. Så hvis jeg er heldig får jeg min dyrebare ring tilbake innen rimelig tid og i passende størrelse. Nei, det skulle jammen ikke være lett. Jeg får gjette på at dette er straffen for at jeg glemte å si ja da mannen fridde. Men ettersom jeg husket det til slutt, godt utpå kvelden, så får jeg gjette på at ringen min også blir ferdig før bryllupet står om to år. I det minste har jeg lært masse om å tilpasse gullringer på kvinnefingre. Og er ikke det kunnskap verdt å ta med seg så vet ikke jeg.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Jammen godt det ordna seg og du kan ta den i bruk igjen snart. Her må vi pent holde vekten begge to, og ikke gå drastisk hverken opp eller ned, for våre ringer er laget av titan, og er omtrent umulige å gjøre noe med.
ms.Pond Skrevet 20. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 20. august 2013 (endret) Oi, ja det blir nok vanskeligere. Gikk det greit under graviditeten da? Eller tok du den av tidlig? Ser for meg at vann i kroppen osv må gjøre underverker for ringfingre.. Må innrømme at jeg ikke har tenkt så langt, så det var egentlig veldig greit at gubben tidlig fortalte at han ønsket seg gult gull, og at jeg ikke hadde noen preferanser i så måte Endret 20. august 2013 av mama foodie
Iiiiik Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Nyttig kunnskap for oss andre også dette :-)
Gjest Siklerotte Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Jeg hadde (har) en gammel arvering som egentlig betyr ganske mye for meg. En dag fikk jeg den ikke av, og fikk da totalt panikk, så resultatet ble at jeg klipte over hele greia med tang. Skjønner at jeg bør angre dypt nå, ettersom det åpenlyst bare kan ha vært en midlertidig greie. Målet er å fikse den er dag. Godt å høre at det ordnet seg og at ringen snart er på plass igjen!
ms.Pond Skrevet 21. august 2013 Forfatter #12 Skrevet 21. august 2013 Jeg hadde (har) en gammel arvering som egentlig betyr ganske mye for meg. En dag fikk jeg den ikke av, og fikk da totalt panikk, så resultatet ble at jeg klipte over hele greia med tang. Skjønner at jeg bør angre dypt nå, ettersom det åpenlyst bare kan ha vært en midlertidig greie. Målet er å fikse den er dag. Godt å høre at det ordnet seg og at ringen snart er på plass igjen! Det er ekkelt når det føles sånn, og jeg merker jeg blir helt klaustrofobisk når jeg ikke får av ringen. Ser for meg koldbrann og amputasjon og greier, veldig rasjonelt Men du er langt ifra den første som har klippet ringen med tang. Det bør nok gå greit å få fikset den Når det gjelder at ringene sitter fast fikk jeg også et tips (denne mannen var et oppkomme av kunnskap). Ha fingeren (men ikke ringen) i et glass med isvann så lenge du orker, og så ha på godt med zalo på fingeren og prøve å lirke den av. Går det ikke på et par forsøk er det bare å gi opp, for da begynner leddet å hovne opp. Har forøvrig lært av dette at det finnes gullsmeder og gullsmeder. Eller mer som gullsmeder og gullselgere, hvorav den første er de som virkelig sitter med kunnskapen. Anbefaler deg å oppsøke en sånn en. Dessverre er de ikke like lette å finne som den siste. Han fortalte også at i varme sommerhelger ble han gjerne oppringt på lørdagskveldene av damer med hovne fingre pga sol og alkohol, og måtte reise ut og klippe ringer.
ms.Pond Skrevet 21. august 2013 Forfatter #13 Skrevet 21. august 2013 Nyttig kunnskap for oss andre også dette :-) Ja, vet du, jeg ble faktisk interessert i faget selv etter å ha snakket med denne mannen. Bare synd smia vår ble revet for noen år siden
LillaGorilla♥♥ Skrevet 21. august 2013 #14 Skrevet 21. august 2013 Oi, ja det blir nok vanskeligere. Gikk det greit under graviditeten da? Eller tok du den av tidlig? Ser for meg at vann i kroppen osv må gjøre underverker for ringfingre.. Må innrømme at jeg ikke har tenkt så langt, så det var egentlig veldig greit at gubben tidlig fortalte at han ønsket seg gult gull, og at jeg ikke hadde noen preferanser i så måte Den passet på dagtid, men på kvelden/natten måtte jeg ta den av. Og rett før fødsel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå