Gå til innhold

Er fortvilet pga min datters kosthold..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun liker ikke noe grønt, kun epler og pærer og til nød tomatsaus.

I tillegg er hun veldig allergisk mot flere typer matvarer som alle belgfrukter, sitrus, soya og egg. Disse matvarene må hun holde seg unna totalt.

Begge foreldre og lillesøster spiser grønnsaker. Vi har alltid kokte grønnsaker eller salat til måltidet, enten det er frokost lunch eller middag.Jeg tror vi spiser mer grønnsaker enn de fleste.

Men største jenta liker ikke (joda, det går an å ikke like noe), så kostholdet hennes består av poteter i forskjellige varianter, korn, grov pasta, (litt)yoghurt og annen type meieriprodukter, kjøtt og fisk.

Vi tilbyr alltid grønt og er det noe nytt så må det smakes på (liten bit). Noen sier at man må smake en type mat så så mange ganger for å venne seg til den, det har vi også forsøkt med brokkoli og gulrot. Hun var flink og spiste den lille biten hver gang men fortsatt liker hun det ikke. Hun er ikke bortskjemt, hun er en rolig, snill og grei jente og hun gjør garantert ikke dette for oppmerksomhetens skyld.

Men jeg vil så gjerne at hun skal spise grønnsaker, er helt rådvill jeg nå. Å tvinge henne er helt uaktuelt.

Hun er 7 år.

Blir det bedre etter hvert tro?

Må legge til at alle blodprøver er alltid ok mtp vitaminer og mineraler, hun er frisk og rask med maaaaaasse energi og helt normalvektig. 

Anonymous poster hash: c7c06...e1f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å "gjemme" grønnsaker inn i annen mat når du har muligheten. Jeg koker ofte litt grønnsaker som jeg moser og putter i gryteretter, pastasauser osv. Hvis du starter med små mengder kan det være hun ikke legger merke til det:)

Anonymous poster hash: 9c753...635
Skrevet

Veit om fleire barn som er slik, men berre ein vaksen. Min konklusjon blir då at dei fleste veks av seg grønnsaksaversjon på eit eller anna tidspunkt.

Tvang er den sikraste måten å drepe matgleda på, støttar deg der..

Skrevet

La snuppa få være med å lage mat og tilbered grønnsaker på forskjellige måter. Ros om hun vil smake, men ikke overdrevent og greit å få slippe. Sann at man ikke lager noe stort ut av det. Fokuset skal være på at det er gøy å lage. Så skal du se det kommer når hun er klar for det.

:-) :-)

Skrevet

Jeg koker alt mulig av grønnsaker og blander det med stavmikseren og har det i suppe eller saus. Så servere jeg med grønnsaker som vanlig til maten.

Anonymous poster hash: 56d8d...7af

Skrevet

Åh, takk dere..Så jeg er ikke verdens verste mor altså?

Jeg gjør som du sier altså nr 2. Jeg gjemmer ofte grønnsaker i maten. Lager mos så det ikke blir noe biter og så det ikke merkes i konsistensen:) Jeg tok litt av og brukte gulrotmos på pizza, med litt tomatsaus, en gang. Det merket hun og det skal jeg ikke gjøre igjen;)

Anonymous poster hash: c7c06...e1f
Skrevet

Hva med å ha rotgrønnsaker i potetmos?

Anonymous poster hash: b3abb...34d

Skrevet

Å kamuflere grønnsakene i muffins, potetmos og gryteretter synes jeg er lurt. Ellers har det aldri vært spisetvang her hjemme, men hver gang noe serveres så MÅ hun smake en liten bit om det er noe hun mener hun ikke liker. Og etter 3- 4 ganger med en slik liten bit, så liker hun det gjerne.

Skrevet

Er det endel hun ikke kan spise skjønner jeg at hun kan være litt redd for grønnsaker. Jeg selv har noen ting jeg ikke tåler, og jeg har vært reservert for å spise tilberedte grønnsaker. Både separat og i mat. Jeg blir ikke veldig dårlig, men merker det fort at det er noe jeg ikke burde spist. Så er jeg ute er jeg fortsatt veldig forsiktig med grønnsaker.

Men det er ikke sagt at jeg ikke liker grønnsaker og spiste mye grønnsaker når jeg var liten. Å rå format spiste jeg masse. Fant mine ting jeg likte rått.

Har barn som liker alt av grønnsaker og ei som ikke likte noe. Vi måtte etter mye prøving og feiling få da hun som var 9år til å finne minst fire grønnsaker hun likte til middag. Hn var med i butikken, vi kjøpte mye forskjellig og vi laget det på forskjellige måter slik at hun fikk smakt forskjellig. Hun fant da mye hun likte, og hun ble veldig overrasket over at hun likte noe stekt mens hun ikke kunne fordra smaken på den samme grønnsaken kokt. Så nå spiser hun faktisk mange forskjellige grønnsaker. Vi maser ikke, men lager alltid noe som jeg vet hun liker. Men hun er flink til å smake på nye ting nå.

Så har du ei som ikke tåler alt, ta henne med på kjøkkenet og prøv dere frem. Da kan hun også se at det du lager kan hun spise også.

Anonymous poster hash: 6f949...930

Skrevet

Jeg syns ikke du skal bekymre deg så mye for dette jeg! Høres ut som opplegget du har er veldig bra! Hun spiser epler og pærer så la henne få det og så går det seg nok til når hun blir eldre... Spiser hun rå grønsaker da? Mange barn liker det bedre enn kokt. Som gulrot, kålrot, blomkål etc.. kuttet opp i biter.

Skrevet

Jeg har hørt at allergikerbarn ofte er mer kresne/skeptiske til ny mat enn det andre barn er. Ikke så rart i grunn, når de er vant til at mye mat kan gi ubehag. Får hun noe vitamintilskudd? Jeg ville prøvd å gi det når hun spiser så lite grønsaker.

Anonymous poster hash: f011d...aee

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva er problemet, hvis du syns det er OK å få lov til å velge bort matvarer (eller ikke like dem, som du kaller det) og hun samtidig er frisk og alle prøvene ser fine ut? Hvorfor skal hun lære seg å like de tingene? Hvis det var viktig i ditt verdisett, kunne du jo gjøre en del ting for å avhjelpe situasjonen, men hvis det ikke er viktig for dere og ikke for helsa, hvorfor mase med det?

Skrevet

Høres ut som omtrent samme kostholdet som vår jente på fire. Men hun liker heldigvis tomat, paprika og agurk, frukt og bær. Smoothie med bær er kjempepopulært! Men hun har aldri spist poteter en gang (utenom chips som selvfølgelig er ytterst sjelden). Til middag er det kun en ting med evt. ketchup eller brun saus på. Og fisk eg kun fiskepudding. Lillesøster elsker fisk! :) Men de liker å spise en ting i gangen begge to.

Anonymous poster hash: e7554...458

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...