Nebbdyret <3 Skrevet 8. august 2013 #1 Skrevet 8. august 2013 (endret) Kan jeg få spørre dere disse spørsmålene.. jeg lurer på hva jeg kan skrive i fødselsbrevet...Var det planlagt?Hvor lenge satt dere i vannet før dere fødte? Bare under riene, midt i mellom, kun da babyen kom ut eller gjennom hele prosessen?Jeg har så lyst til å prøve dette, men har hørt at mange må opp av vannet før barnet kommer ut.Takker Redigert: må bare legge til et spørsmål! Dere som er kjent med fødeavdelingen på ahus, stemmer det at man ikke kan få lystgass hvis man vil føde i badekar...?! Endret 8. august 2013 av Nebbdyret <3
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #2 Skrevet 8. august 2013 Det var ikke planlagt. Jeg satt i vannet kanskje en halvtime før hun plutselig kom. Jeg satt i vannet fra karet var klart med vann til hun var ute. Etter det mått jeg legge meg i senga for å få ut morkaka og li sydd litt. Det var en fantastisk opplevelse siden forrige fødsel var lang og hard. Husk å legg beina inntil kantene og pust deg gjennom det hele... Anbefales!! Anonymous poster hash: 181e9...e8f
Nebbdyret <3 Skrevet 8. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2013 Det var ikke planlagt. Jeg satt i vannet kanskje en halvtime før hun plutselig kom. Jeg satt i vannet fra karet var klart med vann til hun var ute. Etter det mått jeg legge meg i senga for å få ut morkaka og li sydd litt. Det var en fantastisk opplevelse siden forrige fødsel var lang og hard. Husk å legg beina inntil kantene og pust deg gjennom det hele... Anbefales!! Anonymous poster hash: 181e9...e8f Wow, så bra!! Det er den siste biten jeg gruer meg til, er den delen jeg har lyst at skal foregå under vann, slik du gjorde! Men skjønte dere at jenta var ute innen kort tid i det du gikk i vannet? Takk for svar, blir bare mer og mer sikker jeg!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #4 Skrevet 8. august 2013 Anbefales. Men fikk lystgass i tillegg da,men etter to "vanlige" fødsler var den i vann den desidert beste! Anonymous poster hash: d5929...f8a
L-8 Skrevet 8. august 2013 #5 Skrevet 8. august 2013 Jeg fødte i vann. Super opplevelse! Ingen lystgass. Hoppet i på 7 cm, en drøy halvtime etter var ungen ute. Hadde før dette sittet litt i karet med varm dusj i korsryggen. Har bare positivt å si om det.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #6 Skrevet 8. august 2013 Satt i vannet fra jeg ankom sykehuset til ca 8 cm åpning. Kunne føde i vann hvis jeg ville, men ønsket å føde i senga fordi det er en bedre arbeidsstilling for jordmor for å unngå rifter. Anonymous poster hash: edb63...e97
Ikkesåallerværst Skrevet 8. august 2013 #7 Skrevet 8. august 2013 Du får lystgass og badekar på tun a på Ahus (Jeg gikk ut rett før, fordi jeg reiste meg opp under riene og ikke hadde rumpa under vann).
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 8. august 2013 #8 Skrevet 8. august 2013 Hvis man sammenligner å føde i seng, og å føde i vann, hva er den største positive forskjellen? Er det smertelindrende? Eller?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #9 Skrevet 8. august 2013 Jeg har kun født en (og venter en til nå). Fødte i vann. Fødselen min var intens og gikk så fort. Gikk fra 0-8 cm åpning på en time ca- masse kraftige rier uten pause. Kom i vann ved 8 cm, og da roa det seg for min del. Fikk pauser til å hente meg inn, kunne bevege med friere, det var sommer og lufteanlegget var ødelagt... jordmor kunne bruke vanntemperatur til å regulere. Etter ca 1 time i vannet kom babyen (i vannet). Vi ble værende der til navlestrengen var klippet, før jeg gikk over i sengen for siste del (morkake og også noe sying, men ikke mye og kun overfladiske rifter). Jeg fødte på ABC Ullevål, og har søkt om plass der igjen. Likte godt å føde i vann, og ønsker det igjen. Jeg har jo ikke prøvd noe annet da. Jeg opplevde det som lindrende. PS. Var også overrasket over at vannet ikke ble (mer) ekkelt. Hadde sett for meg blod og gørr, men det var overraskende rent hele veien. Anonymous poster hash: 37835...94f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #10 Skrevet 8. august 2013 Hadde ikke planlagt det, jordmor spurte om jeg ville sitte litt i badekaret da jeg kom inn - hadde da 4 cm. Satt i vannet 1,5 time - da var han ute på 3 press! Brukte ikke annen smertelindring enn vannet. Var ikke oppe av vannet i det hele tatt. Dette var Riksen. Super fødsel! Var barn nr 2. Anonymous poster hash: b950d...06c
Babysyk85 Skrevet 8. august 2013 #11 Skrevet 8. august 2013 Jeg hadde lyst til å føde i vann, men det funket ikke for meg. Jeg gikk i karet ved 4 cm. Det var deilig og avslappende mellom riene, men under riene syns jeg ble for trangt og lite bevegelig i badekaret pluss at riene begynte å avta, derfor gikk jeg opp. På A-Hus har de ikke lystgass på badet, så du kan ikke få lystgass i badekaret. Jeg endte med å flytte over på tun B fordi jeg ville ha epidural, noe jeg aldri rakk å få. Men er glad jeg ble flyttet dit, for jeg syns "fødesenga" der var bedre enn tun A. Har du vært på omvisning? Jeg skrev ikke noe fødebrev men da jeg ringte inn før jeg kom spurte de hva jeg tenkte rundt fødsel, vann, akupunktur, epidural etc. En bekjent av meg jobber som jordmor der og sa at det ikke var nødvendig å skrive fødebrev med mindre du har spesielle hensyn som tidligere voldtekt og sånne ting. Lykke til med fødsel. Bare husk at det ikke er sikkert den blir som du tror, Jeg ville jo gjerne føde i vann og skulle IKKE ha epidural, men endte med å ville ha det allikevel. Forresten skrur de av epiduralen når du har 8cm for at du skal kjenne riene og kunne presse, derfor rakk jeg aldri å få epidural.
Nebbdyret <3 Skrevet 9. august 2013 Forfatter #12 Skrevet 9. august 2013 Jeg hadde lyst til å føde i vann, men det funket ikke for meg. Jeg gikk i karet ved 4 cm. Det var deilig og avslappende mellom riene, men under riene syns jeg ble for trangt og lite bevegelig i badekaret pluss at riene begynte å avta, derfor gikk jeg opp. På A-Hus har de ikke lystgass på badet, så du kan ikke få lystgass i badekaret. Jeg endte med å flytte over på tun B fordi jeg ville ha epidural, noe jeg aldri rakk å få. Men er glad jeg ble flyttet dit, for jeg syns "fødesenga" der var bedre enn tun A. Har du vært på omvisning? Jeg skrev ikke noe fødebrev men da jeg ringte inn før jeg kom spurte de hva jeg tenkte rundt fødsel, vann, akupunktur, epidural etc. En bekjent av meg jobber som jordmor der og sa at det ikke var nødvendig å skrive fødebrev med mindre du har spesielle hensyn som tidligere voldtekt og sånne ting. Lykke til med fødsel. Bare husk at det ikke er sikkert den blir som du tror, Jeg ville jo gjerne føde i vann og skulle IKKE ha epidural, men endte med å ville ha det allikevel. Forresten skrur de av epiduralen når du har 8cm for at du skal kjenne riene og kunne presse, derfor rakk jeg aldri å få epidural. Takk for svar. Ja det er kanskje ikke så viktig med det fødebrevet? I hvert fall ikke for meg som ikke aner omtrent hva som venter meg, og hva jeg ønsker meg. Annet enn å eventuelt bruke badekar som smertelindring. Trodde alle MÅTTE skrive fødebrev jeg, men da tror jeg muligens jeg dropper det Er enda noen uker til jeg skal på omvisning, så kan jo forhøre meg litt da Takk
Nebbdyret <3 Skrevet 9. august 2013 Forfatter #13 Skrevet 9. august 2013 Takk for svar alle sammen, virker som dere har mye positivt å si om badekar! Men en av dere svarte at man får lystgass i badekaret på ahus, en annen sa nei, mulig dette har forandret seg i det siste?
Ikkesåallerværst Skrevet 9. august 2013 #14 Skrevet 9. august 2013 Takk for svar alle sammen, virker som dere har mye positivt å si om badekar! Men en av dere svarte at man får lystgass i badekaret på ahus, en annen sa nei, mulig dette har forandret seg i det siste? Jeg mener å huske at det var uttak for lystgass på badet på Ahus, tun A, men hun over sier det ikke går. De har i allefall mulighet for lystgass på tun a, selv om det er en avd der du ikke får epidural og annen medikamentell smertelindring. Jeg brukte ikke lystgass, så jeg vet ikke helt. På tun b får du alt, og der har de også større badekar. Mulig de har lystgassuttak der? Mulig det går an å ringe og spørre, eller melde seg på en sånn omvisning.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #15 Skrevet 9. august 2013 Født i vann, uplanlagt. Kom i vannet og slapper da så godt av at vannet gikk og babyen festet seg. To rier etterpå var babyen ute. Satt vel i badekaret i ca ti min. Anbefaler å føde i vann Anonymous poster hash: 8cc7e...7a1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #16 Skrevet 9. august 2013 Anbefaler badekar! Veldig behagelig å flyte rundt i vannet mellom riene. Men for all del, ta klyster først. Det fikk ikke jeg :-/ Anonymous poster hash: d2be5...6ab
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #17 Skrevet 9. august 2013 Jeg prøvde badekaret, men vannet ble for varmt så jeg ble svimmel, kvalm og kastet opp. Jeg har ikke noe lyst til å prøve badekar igjen. Var en ekkel opplevelse Anonymous poster hash: be1e7...d59
Nebbdyret <3 Skrevet 9. august 2013 Forfatter #18 Skrevet 9. august 2013 Takk for svar alle sammen, virker som dere har mye positivt å si om badekar! Men en av dere svarte at man får lystgass i badekaret på ahus, en annen sa nei, mulig dette har forandret seg i det siste? Jeg mener å huske at det var uttak for lystgass på badet på Ahus, tun A, men hun over sier det ikke går. De har i allefall mulighet for lystgass på tun a, selv om det er en avd der du ikke får epidural og annen medikamentell smertelindring. Jeg brukte ikke lystgass, så jeg vet ikke helt. På tun b får du alt, og der har de også større badekar. Mulig de har lystgassuttak der? Mulig det går an å ringe og spørre, eller melde seg på en sånn omvisning. Ok da skal jeg spørre om det når jeg skal på omvisning om ikke lenge Takk
mariannehanne Skrevet 9. august 2013 #19 Skrevet 9. august 2013 Bare vær forberedt på at ikke alt forløper som du har sett for deg. Jeg var veldig innstilt på å være i vann men måtte ut nesten med en gang for fikk beskjed om at baby ikke likte det. Så det førte til at jeg ble litt rådvill, hadde ikke noen plan b. Kommer til å håpe på vann også neste gang men viktigst er å ha et åpent sinn tror jeg.
studVest Skrevet 9. august 2013 #20 Skrevet 9. august 2013 Hoppet i karet med én gang jeg kom på sykehuset, jm sa at jeg gjerne måtte føde i vann, hvis jeg ville (altså ikke planlagt). Satt i badekaret i 40 min, da måtte jeg bare ut. Fødte lillemann stående på huk 1/2 minutt etter Ble liksom for liten plass i badekaret på et vis, fikk litt klaus, rett og slett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå