Gå til innhold

Stort barn i seteleie. Ønsker erfaringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir mest sannsynlig setefødsel for meg. Jeg har helt panikk i og med at forrige fødsel var ganske lang og tung og barnet var 4.3 kilo. Setebarnet er estimert no til 4.6 men fordi røntgen viser at jeg har stort nok bekken og jeg har født et stort barn fra før vil jeg ikke få ks.

Jeg bare gråter hele tiden. Er fortvilet. Kan noen fortelle meg om sin setefødsel?

Anonymous poster hash: ea346...2ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket sykehus?

Jeg var på Ullevål, og da det viste seg at mitt setebarn lå an til å bikke 4 kg ble det planlagt keisersnitt, uten diskusjon. Jeg hadde også stort nok bekkenmål.

Nå var dette riktignok mitt første barn, men jeg forstod det egentlig som at de ikke anbefalte setefødsel på babyer som var estimert til å være over 4 kg uansett..

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det blir mest sannsynlig setefødsel for meg. Jeg har helt panikk i og med at forrige fødsel var ganske lang og tung og barnet var 4.3 kilo. Setebarnet er estimert no til 4.6 men fordi røntgen viser at jeg har stort nok bekken og jeg har født et stort barn fra før vil jeg ikke få ks.

Jeg bare gråter hele tiden. Er fortvilet. Kan noen fortelle meg om sin setefødsel?

De har ikke lov å nekte KS ved setefødsel i Norge. Ifølge nasjonale retningslinjer så skal man ikke føde større barn enn 4.5 kilo i sete. Ring annet sykehus og forklar situasjonen. Krev KS!

Skrevet

Krev ks ja. Eller bytt sykehus. Det er fritt sykehusvalg i Norge! !

Skrevet

La meg gjette... Haukeland?

Jeg fikk ei jente som veide 4,5 kg, valgte keisersnitt. Ble regnet som førstegangsfødende siden første kom med akutt ks uke 31. Da veslemor ikke hadde snudd seg uke 38 og de ikke ønsket å utføre forsøk på vending pga jeg gikk på blodfortynnende, sa jeg at jeg ville ha ks. Ingen protesterer.

Tidligere hadde jeg snakket med dem om ks cs seteleie (var på vekstkontroll annenhver uke så snakket ofte med legen) og det var klart at de gjerne ville jeg skulle føde vaginalt, men de ville respektere det om jeg ville ha ks.

Da tulla ble født var hun stor, så jeg ville sannsynligvis ikke fått lov til å føde vaginalt selv om jeg ville. (de har en vektgrense på 4 kg mener jeg å huske.)

Jeg fødte i Drammen, hvor ingen tvinges til setefødsel. Drammen er ganske liberale på keisersnitt har jeg forstått.

Jeg ville aldri født et barn på 4,6 kg i sete vaginalt! Når det er sagt, en setefødsel er veldig kontrollert, i Drammen får man alltid epidural (ikke noe valg), man må ligge i seng, lege forløser, et team er klare til å ta seg av barnet etc.

De som gjennomfører setefødsel syns ofte at det har vært en bedre fødselsopplevelse enn hodefødsel. Jeg ville ikke føde vaginalt av to grunner:

Ca 40% av setefødsler ender i akutt ks. Et planlagt ks er bedre for mor enn et krisesnitt.

Navlestrengen blir ofte klemt på siste rie, slik at barnet ofte er "slapt" når det kommer ut og må jobbes litt på. (sitat jordmor)

Jeg likte ikke tanken på det i det hele tatt, og syntes ks var tryggere for barnet.

Siden jeg hadde hatt et ks fra før og visste det ikke var noen enkel løsning, betydelig smerte etterpå, men jeg vil heller tåle litt smerte og vite at barnet kom trygt til verden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...