Gå til innhold

Baby som ikke klarer å sovne selv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen på 5 mnd klarer absolutt ikke sovne selv. Han er kjempetrøtt, gnir seg i øynene osv men ligger bare og gråter. Jeg er ikke en av de som lar babyen ligge å gråte, og når jeg tar han opp så våkner han til, før det er på'n igjen.

Han må bysses eller puppes i søvn. Dag og natt. Ikke tenner, bleien er tørr, han er mett. Bruker ikke smokk. Han spiser når jeg ammer, slipper taket når han er ferdig uten å leke (bruker ikke puppen som smokk).

Hvordan lære gutten å sovne selv på en skånsom måte? Helst ikke skrikekur, men gi meg de tipsene du har uansett :)

Anonymous poster hash: b56f4...7a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om dere har faste rutiner enda, men i såfall legg han tidligere for han er tydelig overtrøtt. Du kan også la han nesten sovne på ditt fang f eks og før han sovner helt legger du han i senga/vogna, men da må han være helt på nippe til å sovne. Da lærer han å sovne av seg selv etter hvert for han blir vant til å sovne alene ( selv om det i begynnelsen er snakk om kanskje et halvt min)

Dårlig forklart men håper du skjønte hva jeg mente :)

Anonymous poster hash: 62fbb...eb5

Skrevet

Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd det var min gutt på 5 mnd du snakker om!!

Vi har slitt med det samme helt siden han ble født.

Nå driver vi å øver på å sovne selv. Bruker "opp-ned metoden", med litt personlig vri om vi synes det passer bedre der og da. Har holdt på i snart to uker.

Noen kvelder går det helt supert og han sovner selv i sengen sin etter noen minutter, men andre dager holder vi på i noe som kjennes ut som en evighet og han hyyyyler hver gang vi legger han i sengen. Da ender det alltid opp med at han tilslutt sovner i armene mine mens jeg bysser han.

Vi har funnet ut at vi holder på så lenge magefølelsen sier at det er riktig.

Har med andre ord ikke så mange tips å komme med, men nå vet du hvertfall at du ikke er alene om problemet, Hehe :)

Skrevet

Han puppes i søvn, men bruker ikke puppen som smokk? Neivel... :rolleyes:

Mitt råd er smokk, om han vil ha og gode faste rutiner. Eventuelt kan du sitte ved sengen til han sovner, dvs at du trøster ham i sengen mens du sitter vedsidenav , men ikke tar ham opp.   

Anonymous poster hash: 832e1...a6e
Skrevet

Vet ikke om dere har faste rutiner enda, men i såfall legg han tidligere for han er tydelig overtrøtt. Du kan også la han nesten sovne på ditt fang f eks og før han sovner helt legger du han i senga/vogna, men da må han være helt på nippe til å sovne. Da lærer han å sovne av seg selv etter hvert for han blir vant til å sovne alene ( selv om det i begynnelsen er snakk om kanskje et halvt min)

Dårlig forklart men håper du skjønte hva jeg mente :)

Skjønte det :) har rutiner, og han sovner til faste tidspunkt, men da etter byssing/amming osv. På dagen ligger han og leker på krabbeteppet, men når han er trøtt sovner han ikke før jeg hjelper han.

På kvelden har vi prøvd å legge han så tidlig som 18.00 (desperat forsøk), men det ender opp med en 20 minutter dupp, deretter våken i en time før "helvete" braker løs igjen. Han sovner for natta rundt 21.00, men som sagt etter mye dulling, pupp og grining :/

Men skal prøve å la han nesten sovne i fanget mitt før han legges, og gradvis venne han til å sovne alene :)

Takk :)

Skrevet

Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd det var min gutt på 5 mnd du snakker om!!

Nå driver vi å øver på å sovne selv. Bruker "opp-ned metoden", med litt personlig vri om vi synes det passer bedre der og da. Har holdt på i snart to uker.

Noen kvelder går det helt supert og han sovner selv i sengen sin etter noen minutter, men andre dager holder vi på i noe som kjennes ut som en evighet og han hyyyyler hver gang vi legger han i sengen. Da ender det alltid opp med at han tilslutt sovner i armene mine mens jeg bysser han.

Har med andre ord ikke så mange tips å komme med, men nå vet du hvertfall at du ikke er alene om problemet, Hehe :)

Hehe, litt godt å vite at jeg ikke er alene :P opp-ned metoden?

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Sånn var min sønn til han var rundt syv/åtte mnd. Jeg byssa han i søvn hver eneste kveld..gikk fint det, nå er han straks tre år, og sovner selv hver eneste kveld..kos deg med den tiden du har med babyen, tiden er over før du vet det :)

Skrevet

Han puppes i søvn, men bruker ikke puppen som smokk? Neivel... :rolleyes:

Mitt råd er smokk, om han vil ha og gode faste rutiner. Eventuelt kan du sitte ved sengen til han sovner, dvs at du trøster ham i sengen mens du sitter vedsidenav , men ikke tar ham opp.

Anonymous poster hash: 832e1...a6e

Ammes i søvn da, beklager så mye... Kan bruker da ikke puppen som smokk så lenge han spiser, og kun spiser... Hvis han ikke sovner ved puppen så nekter han å ta den igjen da han er mett, da må det bysses. Han tar ikke smokk, har prøvd maaange ganger.

Jeg sitter alltid ved sengen og stryker på han og trøster han, men å ikke ta han opp greier jeg ikke når han gråter sånn:( og nei, han har ikke låsninger eller andre tegn på at han har vondt.

Skrevet

Sånn var min sønn til han var rundt syv/åtte mnd. Jeg byssa han i søvn hver eneste kveld..gikk fint det, nå er han straks tre år, og sovner selv hver eneste kveld..kos deg med den tiden du har med babyen, tiden er over før du vet det :)

Jeg bare ser for meg et helvete når jeg begynner på jobb snart. Våkner han om natta et det samme regla. Og han godtar ikke at pappaen gjør det, pappaen er bare stas om dagen :P

Men ja, burde jo bare nyte at babyen vil ha nærheten min :)

Skrevet

Hadde samme sak. Her måtte pappa trå til! Han satt på fanget og så litt tv eller noe til han sovnet. De holdt på sånn et par netter. Da hadde han glemt at det å få pupp er et alternativ. Jeg la ham i sengen og etter 5-10 minutter med sutring sov han. Neste gang tok det bare et par minutter. Han var 9 måneder da.

Skrevet

Babyer er VELDIG forskjellige! Jeg har fire barn og de har vært veldig forskjellig når det gjelder soving. Minstejenta mi er slik du beskriver. Jeg har prøvd det meste bortsett fra skrikemetoden. Det vil jeg ikke uansett! Jeg sitter ved sengen og ammer, deretter legger jeg henne fortsatt i våken tilstand i sengen og trøster/er til stedet til hun sovner. Det går gradvis bedre nå som hun er 14 mnd. Mitt beste råd er en stor dose tålmodighet! ;-)

Skrevet

Dårlig forklart men håper du skjønte hva jeg mente :)Anonymous poster hash: 62fbb...eb5

Skjønte det :) har rutiner, og han sovner til faste tidspunkt, men da etter byssing/amming osv. På dagen ligger han og leker på krabbeteppet, men når han er trøtt sovner han ikke før jeg hjelper han.

På kvelden har vi prøvd å legge han så tidlig som 18.00 (desperat forsøk), men det ender opp med en 20 minutter dupp, deretter våken i en time før "helvete" braker løs igjen. Han sovner for natta rundt 21.00, men som sagt etter mye dulling, pupp og grining :/

Men skal prøve å la han nesten sovne i fanget mitt før han legges, og gradvis venne han til å sovne alene :)

Takk :)Anonymous poster hash: b56f4...7a5

Ikke overdriv og legg han så veldig mye tidligere enn vanlig men 20min før. Samme med duppene, prøv å legg han 20 min før slik at ikke blir for trøyt. Virker ikke sutt, siden han puppes i søvn?

I forhold til pupp, ville jeg bare vært hard, det hjalp her hvertfall. Det skulle gå minimum 2 timer mellom mating. Da rakk det å fylle seg nok opp slik at han ble god å mett på kvelden, og ikke bare en skvett her og der :)

Skrevet

Dårlig forklart men håper du skjønte hva jeg mente :)Anonymous poster hash: 62fbb...eb5

Takk :)Anonymous poster hash: b56f4...7a5

Ikke overdriv og legg han så veldig mye tidligere enn vanlig men 20min før. Samme med duppene, prøv å legg han 20 min før slik at ikke blir for trøyt. Virker ikke sutt, siden han puppes i søvn?

I forhold til pupp, ville jeg bare vært hard, det hjalp her hvertfall. Det skulle gå minimum 2 timer mellom mating. Da rakk det å fylle seg nok opp slik at han ble god å mett på kvelden, og ikke bare en skvett her og der :)

Har prøvd det også. 18.00 var bare et eksempel av flere klokkeslett. Ammer hver andre time ca, han får grøt i tillegg. Blæh, får bare smøre meg med tålmodighet :)

Skrevet

Jeg bar og bar på ungene mine til de neeeesten sovnet før jeg la de ned. Det gikk smertefritt med eldste. Han lærte å sovne selv ved 4 mnd. Med yngste så holdt jeg på slik i månedsvis. Men hun hadde mye luftplager, og var veldig aktiv (kanskje overstimulert?) så det tok sin tid...

Skrevet

Følg mage(mamma)følelsen:) hadde samme problemet med jenta vår. Dersom hun nettopp hadde fått mat og hadde tørr bleie gikk vi bare inn å sa at mamma/ pappa var her og strøk henne på ryggen. ofte til hun sovnet. Tok henne ikke opp. Satt også en periode å sang til henne. Sto så mange kvelder like utenfor døren slik at hun så oss, så bare utenfor døren og snakket til henne før vi flyttet oss lengre bort. Så hun forsto at vi var der.

Er også helt imot skrikemetoden! Vi prøvde mange metoder til sove Karin men endte opp med å gjøre d som føltes rett for oss. D vi gjorde var jo en slags variant av en teknikk beskrevet i boken men vi tilpasset den litt.

Følg mammahjertet og lykke til:)

Skrevet

Hehe, litt godt å vite at jeg ikke er alene :P opp-ned metoden?Anonymous poster hash: b56f4...7a5

http://www.barnogsøvn.com/?page_id=62

Les fra ca halvveis ned på siden :)

Skrevet

Hehe, litt godt å vite at jeg ikke er alene :P opp-ned metoden?Anonymous poster hash: b56f4...7a5
http://www.barnogsøvn.com/?page_id=62

Les fra ca halvveis ned på siden :)

Takk :) :) :)

Gjest Julia1984
Skrevet

Har du prøvd ulike typer smokk? Min yngste tar bare NUK-smokkene

Skrevet

Stryk han over pannen til han sovner, da lærer han ihvertfall å ligge i sin egen seng til han sovner, så kan du slutte med det etterhvert :) funker her :)

Anonymous poster hash: 55be8...4e8
Skrevet

Det er litt sånn jeg gjorde med min yngste. Tok tid, men nå sovner han alltid i egen seng, og gjorde det etter ca to måneder med dette. Ble stadig færre ganger at han sovnet i armene mine. Han ble ammet i søvn før det, og vugget i armene, etterhvert "vugget/rugget" i senga. Nå kan jeg i perioder gå ut av rommet uten at han sover, og må jeg være der er det kun med en hånd på ryggen og han sovner på Max 15 min. Pappaen kan legge han og hå ut uansett..

Ta tida til hjelp og vær tålmodig! Se etter de bittesmå fremskrittene :)

Skrevet

Kos eller amm ham i søvn. Det er bare en kort og verdifull periode i livet. Ikke stress. :)

Anonymous poster hash: efacd...050

Skrevet

Jeg skjønner at jeg har fått to veldig snille jenter (tvillinger) som alltid har sovnet alene om kvelden. Ikke mye stress med det her i gården. Jeg er takknemlig.

Anonymous poster hash: 8cc4a...5db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...