Gå til innhold

Hus, leilighet, skolebytte etc. Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en leilighet på rett under 100 kvm. Har akkurat gjort et stort soverom om til to små slik at vi nå har tre soverom. De to eldste har hvert sitt mens minsten på tre mnd sover på vårt rom.

 

Vi har en plass å bo og er heldige, men det begynner å bli i minste laget. Lite lagringsplass etc. pluss smekklås på hoveddør til blokken som gjør at barna ikke kommer seg inn på egenhånd.

 

Tanken på hus frister mer og mer, men for å få til det må vi flytte fra området. Er blodpriser her.

 

Trenger ikke kjøre mer enn 15-20 minutter for at prisene synker betraktelig, men det er i "feil" retning,

 

I tillegg blir jeg fysisk dårlig av å tenke på at de to store må bytt skole. Mellomste har akkurat begynt på SFO og skal begynne i første klasse nå. Eldste skal opp i femte, men hun sliter litt i forhold til venninner så jeg tror egentlig et miljøskifte hadde vært positivt for henne. Men det river inni meg.

 

Er jeg helt på bærtur? Hva er viktigst å prioritere her? De har sjeldent venner på besøk feks, vennene syns blokken og ringerklokken er stress (!)

 

Vet ikke helt her, bare noen tanker fra meg som drømmer om hus men ikke kan få i pose og sekk.

Valget blir mellom hus eller området.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje bortsett fra at mellomste skal begynne i 1.klasse så taler det meste både for større bopel og et miljøskifte, slik du legger det frem (særlig med tanke på hun eldste)

Skrevet

Kanskje bortsett fra at mellomste skal begynne i 1.klasse så taler det meste både for større bopel og et miljøskifte, slik du legger det frem (særlig med tanke på hun eldste)

Ja, det gjør egentlig det. Fem stk på 100 kvm er heftig, hehe.

 

Men ja akkurat nå er det mest mellomste jeg tenker på. Det blir jo evt. i løpet av skoleåret, og jeg tenker at det kan være tøft?

Han er litt sjenert men samtidig er han en populær gutt som "alle" jentene vil være kjæreste med og "alle" guttene vil leke med.

 

Det går vel stort sett bra også men man bekymrer seg jo sånn og vil kun det beste for disse små.

Skrevet

Dytter denne opp litt, jeg :)

Noen med erfaringer?

Skrevet

Dytter denne litt i dag også, jeg :o

Skrevet

Jeg hadde begynt å se meg om etter hus, ungene tar ikke noe skade av å bytte skole. Når dere eventuelt har fått kjøpt dere hus å vet hvilken skole ungene skal gå på, tar du kontakt med den nye skolen så får ungene komme på besøk der å bli litt kjent før de flytter over.

 

Det å bo trangt tærer på alt å alle til slitt, vi bodde i nesten 2 år på 65 kvm mens vi bygde hus.

Skrevet

Jeg hadde begynt å se meg om etter hus, ungene tar ikke noe skade av å bytte skole. Når dere eventuelt har fått kjøpt dere hus å vet hvilken skole ungene skal gå på, tar du kontakt med den nye skolen så får ungene komme på besøk der å bli litt kjent før de flytter over.

 

Det å bo trangt tærer på alt å alle til slitt, vi bodde i nesten 2 år på 65 kvm mens vi bygde hus.

Oi ja det er ikke stort. Vi bodde i 2 år på 46 kvm men da var vi "bare" fire stk. Det å ihvertfall ha to etasjer hadde vært veldig deilig.

 

Å besøke evt. ny skole var en god idé :)

Skrevet

Ja det var ganske så trangt med 3 unger, men det ble bra når huset sto ferdig :-)

 

Ungene har fått endel nye i klassene sine, å da har de nye alltid vært på beaøk på skolen før de begynte.

 

Flyttet forresten med ungene selv når de skulle begynne siste året i barnehagen, i andre og i fjerde klasse. Det gikk helt fint, skoleguttene kjente ingen når de begynte på skolen men det tok ikke lang tid før de fikk venner. Barnehage ungen hadde ei hun så vidt kjente, hun var fryktelig sjenert på den tiden. Men hun fant noen jenter hun knyttet seg til å hun koste seg i barnehagen ;-)

 

Så flyttingen kommer nok til å gå helt fint!

 

Lykke til med hus jakten ;-)

Skrevet

Ja det var ganske så trangt med 3 unger, men det ble bra når huset sto ferdig :-)

 

Ungene har fått endel nye i klassene sine, å da har de nye alltid vært på beaøk på skolen før de begynte.

 

Flyttet forresten med ungene selv når de skulle begynne siste året i barnehagen, i andre og i fjerde klasse. Det gikk helt fint, skoleguttene kjente ingen når de begynte på skolen men det tok ikke lang tid før de fikk venner. Barnehage ungen hadde ei hun så vidt kjente, hun var fryktelig sjenert på den tiden. Men hun fant noen jenter hun knyttet seg til å hun koste seg i barnehagen ;-)

 

Så flyttingen kommer nok til å gå helt fint!

 

Lykke til med hus jakten ;-)

Takk for svar og dine erfaringer :) Det vil vel helst gå fint ja, men det kjennes skummelt å "rive opp" røttene.

Samtidig er de jo ikke SÅ store, så det er gjerne bedre å gjøre det før 7. klasse på eldste, sånn at hun blir kjent med nye før ungdomsskolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...