Gå til innhold

"Tvinger" dere ungene til å være med andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på snart 7 år leker fint med en jevnaldrende nabogutt. Problemet er bare at min gutt syns tydeligvis det holder at de er sammen et par dager i uken, mens naboungen står på døren hver eneste ettermiddag... 

Prøver å snakke med sønnen min, men de er jo ganske sta i den alderen :P

Hva gjør dere? Sende nabogutten hjem eller tvinge min sønn?

Anonymous poster hash: 66987...740
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg tvinger ikke barna mine til å leke med andre hvis de ikke vil. Det syns jeg de bør få bestemme selv.

Skrevet

Problemet er jo at gutten (og hans mor) blir jo etterhvert lei og fornærmet. Min sønn ser jo ikke langtidseffekten av å være avvisende flere ganger i uken. 

Men jeg har ikke tvunget han... Syns det er litt problematisk bare :P

HI

Anonymous poster hash: fc2a1...d47
Skrevet

Syns ikke du skal tvinge. Om han da syns det er greit noen dager i uka, så syns jeh hvertfall ikke det er noen grunn til å presse.

Jeg mener at det er elt greit å si at det ikke passer alltid. Barna skal få lov til å gjøre det de liker uten å måtte ha andre på slep hele tiden. De må få lov til å si at idag har jeg lyst til å gjøre noe alene eller med andre. Her har ungene blitt flinke til å si at det ikke passer.

Anonymous poster hash: 1a7fc...96c

Skrevet

Syns ikke du skal tvinge. Om han da syns det er greit noen dager i uka, så syns jeh hvertfall ikke det er noen grunn til å presse.

Jeg mener at det er elt greit å si at det ikke passer alltid. Barna skal få lov til å gjøre det de liker uten å måtte ha andre på slep hele tiden. De må få lov til å si at idag har jeg lyst til å gjøre noe alene eller med andre. Her har ungene blitt flinke til å si at det ikke passer.

Anonymous poster hash: 1a7fc...96c

Ja, jeg er helt enig med deg. Men guttens mor og jeg er omgangsvenner, og hun har flere ganger kommentert at han stadig blir sendt hjem. Får nok prøve å snakke litt forsiktig med henne om det. Takk for svar!

HI

Skrevet

Snakk med mor og si til henne at reking på døra hver ettermiddag blir for mye

Gjest Kjempeanonym
Skrevet

Hvorfor snakke forsiktig med moren hvis dere er venner?

Kall en spade for en spade, og så får de bare godta det. Synes ikke at du skal tvinge gutten din, nei.

Skrevet

De to guttene har tydeligvis ulike behov for sosial omgang. Greit at du ikke vil tvinge din, men da må du på sikt kanskje regne med at nabogutten finner seg en annen bestevenn som vil være mer sammen med ham. Vl det da være greit for deg at naboguttens mor ikke vil tvinge sin sønn til å være sammen med din et par ganger i uka?

Skrevet

Om sønnen min (om jeg hadde hatt en) var svært usosial og ikke turte å være sammen med andre hadde jeg gjerne oppfordret han litt mer, men det virker ikke som det er sosial omgang han sliter med, han vil bare ikke være så mye med akkurat denne gutten?

Jeg synes ikke du skal tvinge han, snakk heller med moren til nabogutten om hun blir såret. Hadde selv "venner" som klenget rundt huset vårt hver dag da jeg var liten og som jeg måtte være mer med enn jeg ville. Endte bare opp med at jeg var ekkel og slem med dem da jeg måtte leke med dem, noe som hvertfall ikke utgjorde et positivt vennskap.

Har du snakket med sønnen din, kanskje er det en grunn til at han ikke vil leke så ofte med nabogutten, selv om de tilsynelatende leker fint sammen ellers?

Skrevet

Tror ikke det er noe spesiell grunn - bare at han ofte heller vil slappe av med broren og se tv, spille ps3 etc. Nabogutten er ganske hyper og klarer ikke rolige aktiviteter. 

Jeg skrev forresten "tvinge" i hermetegn fordi jeg selvsagt aldri ville tvinge direkte, men heller legge et visst press på han. 

Skrevet

Tror ikke det er noe spesiell grunn - bare at han ofte heller vil slappe av med broren og se tv, spille ps3 etc. Nabogutten er ganske hyper og klarer ikke rolige aktiviteter.

Jeg skrev forresten "tvinge" i hermetegn fordi jeg selvsagt aldri ville tvinge direkte, men heller legge et visst press på han.

Ville ikke tvinget barnet mitt leke med noen, MEN her er ikke tv-titting, tv-spill osv noe en kan velge over å leke med andre ting. Å kalle den andre gutten hyper fordi han ikke klarer slike rolige "aktiviteter" syns jeg var en merkelig måte å se det på.

Jeg hadde heller oppfordret barnet mitt til å leke både med denne gutten og andre barn mer, isteden for å velge sitte inne å være passiv!

Skrevet

Hva med å skru av tv'n å se hva han da velger? Jeg er ikke så fan av all den tv tittingen barn gjør i dag. Synes tv skal på til barnetv og ellers om det er dårlig vær eller noe. Men ikke tv foran leking på hverdager.

Skrevet

Hva med å skru av tv'n å se hva han da velger? Jeg er ikke så fan av all den tv tittingen barn gjør i dag. Synes tv skal på til barnetv og ellers om det er dårlig vær eller noe. Men ikke tv foran leking på hverdager.

Helt enig, og her har vi flere spillemaskiner i hus så er ikke anti. En 6-åring bør derimot ikke få lov å velge bort å leke/ være ute for å være inne med slikt. Det danner et dårlig, og direkte farlig grunnlag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...