Gå til innhold

Spørsmål ang generell studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strøk i flere fag.. Har tatt opp igjen de man må ha for å få generell studiekompetanse, og sto. Da får jeg automatisk generell studiekompetanse? Må ikke ha eget skriv der det står på når man søker høgskole da? Jeg sendte inn kompetansebevis, der det står karakterene fra mAtte, norsk, samfunnsfag, engelsk og historie. (Har jeg glemt noen fag da?)

Er bare så spent på om jeg kommer inn på skole! Har kkke hørt noe enda...:(

Anonymous poster hash: 83ad0...172

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kompetansebevis er ikke et vitnemål. Så om du har søkt på grunnlag av de karakterene du nevner så kvalifiserer du ikke til generell studiekompetanse!

23/5 regelen kunne du søkt med men da må du også ha gym, og det må du jo uansett ha for å få vitnemål. Har du søkt på høyskole ville du fått vite hvor du kommer inn den 20 juli så vidt jeg vet! Samordnaopptak er vel det samme i hele landet?!

Skrevet

Du må ha naturfag. På 23/5-regelen må du slettes ikke ha gym. Kompetansebevis er nok

Anonymous poster hash: 1ade5...c48

Skrevet

Søkt på restplass. Kan bare drite i det da.

Skrevet

Du må ha naturfag. På 23/5-regelen må du slettes ikke ha gym. Kompetansebevis er nok

Har naturfag også.

Skrevet

Hvis det er 23/5-regelen er det nok. Jeg kom inn

Skrevet

Hvis det er 23/5-regelen er det nok. Jeg kom inn

Skrevet

Hva vil 23/5 regelen si da? Er det ikke noe med at hvis man er over 23, og har de 5 fagene skal man komme inn?

Skrevet

23/5 regelen er for de som er over 23 år, og kan dokumentere minimums 5 års arbeidspraksis, i tilleg til å ha kompetansebevis i fagene norsk, matte, naturfag, nyere historie, samfunnslære og engelsk. G.ym er ikke krav i 23/5 regelen. (har selv kommet inn via 23/5 regelen, så dette vet jeg)

Siden Hi kom inn antar jeg at i tilegg til kompetansebeviset hun har sendt inn, har de lagt til grunn de fagene hun ikke strøk da hun gikk på vgs. Så vidt jeg har forstått ligger disse resultatene allerede i systemet via elektronisk vitnemål for de fleste som har gått vgs forholdsvis nylig.

Gratulerer med skoleplass Hi :-)

Anonymous poster hash: 72474...a6a
Skrevet

23/5 regelen er for de som er over 23 år, og kan dokumentere minimums 5 års arbeidspraksis, i tilleg til å ha kompetansebevis i fagene norsk, matte, naturfag, nyere historie, samfunnslære og engelsk. G.ym er ikke krav i 23/5 regelen. (har selv kommet inn via 23/5 regelen, så dette vet jeg)

Siden Hi kom inn antar jeg at i tilegg til kompetansebeviset hun har sendt inn, har de lagt til grunn de fagene hun ikke strøk da hun gikk på vgs. Så vidt jeg har forstått ligger disse resultatene allerede i systemet via elektronisk vitnemål for de fleste som har gått vgs forholdsvis nylig.

Skulle ønske jeg kunne si takk, men er nok ikke jeg som skrev jeg kom inn... Har gått et år på skole, et år i full jobb, og hatt ansvar for barn og jobbet deltid i 8 år etter videregående.

Skrevet

Skulle ønske jeg kunne si takk, men er nok ikke jeg som skrev jeg kom inn... Har gått et år på skole, et år i full jobb, og hatt ansvar for barn og jobbet deltid i 8 år etter videregående.

Ja, ser nå det er ulike hash tags, la ikke merke til det. Ser også at du skriver at du har naturfag også, hvilket betyr at du har alle de nødvendige fagene for å komme inn under 23/5 regelen. Jeg leste visst ikke nøye nok i første omgang...

Men har du sendt inn dokumentasjon på at du har vært i jobb? Hvis du søker etter 23/5 regelen  må du det. Det er eventuelt snakk om 5 års heltids stilling, men du kan legge sammen slik at f.eks to års 50% tilsvarer ett år. Dermed kommer det ann på hvor stor stilling du har hatt de 8 årene med deltidsstiling. Det kan også hende at du kan få noe reduksjon forat du har gått vgs, vet at noe slags skolegang gir uttelling, men er usikker på om det gjelder vgs. Hvis du ikke kommer inn i år kan det være en ide å ta kontakt med sammordna opptak, eller med den vgs du har kompetansebevis fra, og få en vurdering på om du har studiekompetanse eller ikke. Da vil du få vite hva du eventuelt mangler, så du kan gjøre noe med det før neste års opptak.

Lykke til! :-)

Skrevet

Hvis du har hatt ansvar/ samme bosted som barna dine og dokumenterer dette med bostedsadresse teller det som arbeidserfaring. Kom inn på 23/5 og denne ateisten. Hvis du følger med på samordne opptak skal du jo kunne se saksbehandlingsgangen din, og om utdanningen er godkjent.

Anonymous poster hash: 0a211...dfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...