Gå til innhold

Kan min fireåring sitte framovervendt i fempunktsele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke snudd henne enda, men skal snart. Setet hun sitter i nå er fempunkts og kan snues. Men man kan også da bruke den som beltestol.

Hva blir riktig?

Anonymous poster hash: 97fde...4eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Kan sitte i trepunkts også, men klart at om du har fempunkts så bruker du det.

Anonymous poster hash: c4402...f4b
Skrevet

Tror ikke de skal sitte i 5 punktsele når de er så store. Sjekk trygg trafikk sine sider.

Skrevet

Skal barnet sitte forovervendt må du bruke bilens trepunktbelte. Noe annet er livsfarlig.

Anonymous poster hash: da162...3fc
Skrevet

Det anbefales ikke å snu kombistoler, men heller å kjøpe beltestol.

Uansett om du velger å snu setet, ikke bruk 5 punkt selen, ta de bort og bruk biles seler.

Skrevet

Ville kjøpt ein rein beltestol først som sist, dersom barnet er over 15 kg.  På større barn er trepunktssele meir skånsom enn 5 punkts sele.

Skrevet

Under 15 kg anbefales fempunktsseler, over 15 kg og over 4 år anbefales beltestol.

Anonymous poster hash: cedb3...d7c

Skrevet

Ja. Kan sitte i trepunkts også, men klart at om du har fempunkts så bruker du det.

Dette er feil. Bør ikke sitte fremovervendt i 5-punktssele, fordi ved evt kollisjon blir belastningen på nakken veldig stor når overkroppen er fiksert. Bruk bilens setebelte eller aller best, kjøp beltestol.

Anonymous poster hash: 1fa6a...688

Skrevet

Kolliderer dere da, så knuses brystbein og ribbein, og buken kan bli ødelagt. Såklart skal ingen unger på FIRE år sitte i 5 punktssele! Alvorlig talt! Sukk

Skrevet

Kolliderer dere da, så knuses brystbein og ribbein, og buken kan bli ødelagt. Såklart skal ingen unger på FIRE år sitte i 5 punktssele! Alvorlig talt! Sukk

Men herregud. Det er da bare et spørsmål! Er det ikke bedre at hun spørr, enn at hun bare gjør det?

"Alvorlig talt! Sukk!"

Anonymous poster hash: 8c055...3b3

Skrevet

Dette er feil. Bør ikke sitte fremovervendt i 5-punktssele, fordi ved evt kollisjon blir belastningen på nakken veldig stor når overkroppen er fiksert. Bruk bilens setebelte eller aller best, kjøp beltestol.

Hva? Eksen har jenta vår i en sånn. Hadde fått det anbefalt på butikken fordi den kunne brukes forover-og bakovervendt. Makan! Skulle tro de som selger sånt har peiling i alle fall. Skal si fra med en gang.

Skrevet

Det var da voldsomt.

Så lenge ungen er under 15 kg SKAL den sitte i 5 punktsele.

Vår ene unge ble ikke 15 kg før hun var 5 år.

Anonymous poster hash: 8d2f3...d98

Skrevet

Hun er 16 kg. Kan hun sitte bakovervendt med fempunktsele da?

Anonymous poster hash: 97fde...4eb

Skrevet

Bakovervendt i 5punkts går helt fint :)

Skrevet

Hva? Eksen har jenta vår i en sånn. Hadde fått det anbefalt på butikken fordi den kunne brukes forover-og bakovervendt. Makan! Skulle tro de som selger sånt har peiling i alle fall. Skal si fra med en gang.

De kan sitte med 5-punkt bakovervendt, men ikke framover!

Hvis barnet skal sitte framover og er over 18kg skal msn bruke bilens egne seler. Altså 3-punkt.

Skrevet

Fempunkts seler skal kun brukes bakovervendt. Forovervendt skal man bruke stol med pute over fanget, eller bilens belte.

Fem punkt forovervendt kan knekke nakken på barnet ved kollisjon.

Anonymous poster hash: 39f6f...175

Skrevet

Ikke skyt meg, men hvilket sete bør min sønn på 94 cm og 13 kg sitte i? Han nærmer seg 4 år. Sitter nå fremovervendt med 5punktsele

Anonymous poster hash: c2a78...345

Skrevet

Ikke skyt meg, men hvilket sete bør min sønn på 94 cm og 13 kg sitte i? Han nærmer seg 4 år. Sitter nå fremovervendt med 5punktsele

Anonymous poster hash: c2a78...345

Han bør/skal sitte i et bakovervendt sete som går til 25 kg. Besafe har et slikt.

Anonymous poster hash: da162...3fc

Skrevet

Ikke skyt meg, men hvilket sete bør min sønn på 94 cm og 13 kg sitte i? Han nærmer seg 4 år. Sitter nå fremovervendt med 5punktseleAnonymous poster hash: c2a78...345

Snakk med butikken, ikke di skrudde syna her. Ikke alle barn det går ann og ha bakover vendt om man vil selv. Så du må nok begynne og ta bussen nå ;)

Anonymous poster hash: 5f00e...282

Skrevet

Du kan se på cybex pallas 2fix. Forovervendt med pute foran. Og når han er 18 kg tar du bare bort puta så har du en beltestol tilsvarende cybex solution. Så slipper du å kjøpe ny stol når den tid kommer :)

Skrevet

Gjerne skyt meg om jeg tar feil, men jeg råder dere alle å gå inn på trygg trafikks hjemmesider. Der står det som gjelder. Som jeg har forstått, jeg har selv kombistol men jenta mi er enda så liten at hun kommer til å sitte bakover lenge enda, MEN: jeg ble fortalt da jeg kjøpte kombistolen at den kan brukes bakovervendt med 5punktssele til 18 kg eller ca 4 år, og fremover med BILENS TREPUNKTSELE. Alle stoler som er kombi skal ha bilsens trepunktsele når de er fremovervendt. Jeg har forresten en Beesafe Izi x3. Kansje er det forskjell på andre merker, men de var veldig tydelige på at fremovervendt er det bilens seler som gjelder.

Anonymous poster hash: 0eb96...9a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...