Gå til innhold

Når snudde/skal dere snu bilstolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig opptatt av sikkerhet, men vurderer å snu det om ikke så veldig lenge og i alle fall innen barnet er 3 år.

Vi kjører ikke på ferie, og ellers bare korte strekninger.

Blir jo mye kjekkere for barnet å sitte i bilen..... men er litt usikker også :mellow:

Anonymous poster hash: 916e8...1f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forhåpentligvis ikke før han er passert 4 år, gjerne senere og. Men man vet jo aldri om det oppstår problemer med å ha dem bakovervendt, så vanskelig å uttale seg helt sikkert på forhånd...

Anonymous poster hash: f4c38...81c
Skrevet

Vi har snudd eldstemann nå, 6 år gammel. Den yngste er 4 år og skal sitte bakovervendt i to år til.

Anonymous poster hash: e79c0...92f
Skrevet

Har ikke snudd bilstolen, men byttet til beltestol etter at de har passert 4 år. Kan ikke si de reagerte så veldig på å sitte med kjøreretningen kontra mot.

Skrevet

Vi har snudd eldstemann nå, 6 år gammel. Den yngste er 4 år og skal sitte bakovervendt i to år til.

Selvsagt byttet til beltestol til 6-åringen.

Skrevet

Jeg måtte snu når knert var 18 mndr, han satt med gips/skinner 24 timer i døgnet, og det var vondt for ham å sitte med beina mot seteryggen, det presset mot hofta. Når han var ferdig med skinner og gips var det for sent, da spøy han som en gris hvis vi prøvde bakoverendt -.- 

Nestemann skal sitte bakover så lenge som mulig, men bytter når det blir nødvendig.

Anonymous poster hash: 4fdf2...2f3
Skrevet

Tror eldste var litt over 2 år. Veldig lang og tung nok. Husker ikke helt hvorfor vi snudde, men tror set var plass i bilen

Minste var også rundt 2, ble snudd fordi hun klarte å sno seg ut av bil selen og da følte jeg meg tryggere når jeg kunne se henne.

Minste gjenstår å se.. Blir nok sittende bakover til han er minimum 2, men max 3.. Han er lik eldste så rekker nok vekt grensa før de fleste på hans alder.

Anonymous poster hash: 14ca0...c13

Skrevet

Snudde eldstemann ved 4 år, før me la ut på ferietur.  Han klaga over vondt i rompa når me køyrde lengre turar, fordi han sat med beina oppover og berre hadde den tynne rompa nedi setet.  Håpar minstemann, som ikkje er like langbeint kan sitte enno litt lengre bakovervendt.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Snudde gutten når han var ca 19 mnd, da ga vi opp, hadde brukt 6 mnd på å prøve alt mot bilsyke, men ble bare verre, til slutt kastet han opp bare de 2-3 minuttene det tar til bhg.. Så vi snudde han... Lillesøster er 17 mnd nå, og blir sittende bakover vendt en god stund til

Skrevet

Tror eldste var litt over 2 år. Veldig lang og tung nok. Husker ikke helt hvorfor vi snudde, men tror set var plass i bilen

Minste var også rundt 2, ble snudd fordi hun klarte å sno seg ut av bil selen og da følte jeg meg tryggere når jeg kunne se henne.

Minste gjenstår å se.. Blir nok sittende bakover til han er minimum 2, men max 3.. Han er lik eldste så rekker nok vekt grensa før de fleste på hans alder.

Anonymous poster hash: 14ca0...c13

HI her.

Bare lurer, men hva er denne vektgrensen på?

Skrevet

Snudde førstemann da han var 3,5 år. Mellomste skal sitte bakovervendt så lenge det er mulig, men snur nok når hun nærmer seg 4. Hun er lang og tung.

Skrevet

Er veldig opptatt av sikkerhet, men vurderer å snu det om ikke så veldig lenge og i alle fall innen barnet er 3 år.

Vi kjører ikke på ferie, og ellers bare korte strekninger.

Blir jo mye kjekkere for barnet å sitte i bilen..... men er litt usikker også :mellow:

Tuller du?

Du er opptatt av sikkerhet? Og så har du tenkt å snu setet for at det er kjekkere for ungen? Klager u gen o er å sitte bakovervendt? Bilsyk etc?

Min sitter bakovervendt. Sitter da og kikker fint ut for det.

Anonymous poster hash: 652b9...fd3

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Vi har dessverre måtte snu eldstemann nå 3 1/2 år. Men han er lang og hadde ikke mer plass. Men han er straks 4 år og Over 17 kg, så  bytte til beltestol nå veldig snart. Yngste på 2 år har et annet sete, og ikke så lang så satser på ha henne bakovervendt lenger enn 4 år. 

Endret av sussie77
Skrevet

De nye BESafe plus setene kan være bakovervendt til 25 kilo, så vekt burde ikke bli et problem. Lengdemessig er det komfort til barnet det kommer ann på, men de fleste 4 åringer klarer fint å sitte bakovervendt  med mindre man har morris mini eller svært langt barn ;)

Og fremovervendt er tryggest med vanlig sele, men da må barnet være over en viss vekt (15 kilo??) for at det skal være greit. 5 punkt fremover gir større stress på nakke ved kollisjon.

Anonymous poster hash: 4fdf2...2f3
Skrevet

Har snudd alle våre 3 barn da de var ca 1 år. 

Eldste på grunn av hyling bare hun så bilstolen. Fra hun var bare 4-5 mnd. Hylingen startet i gangen når hun så bilstolen, og fortsatte hele kjøreturen og en god stund etter vi kom inn igjen.... Følte at det gikk veldig ut over konsentrasjonen til den som kjørte, så vi tenkte sikkerhet først og snudde henne når hun bikket året. Etter at hun ble snudd har hun aldri hylt, og liker veldig godt å kjøre bil.

Nummer 2 var veldig bilsyk, så hun ble også snudd rett etter 1 årsdagen. Har aldri vært bilsyk etter det.

3. mann ble rett og slett snudd på grunn av plass i bilen, og sikkerheten i forhold til å komme til beltefestene hvis det skulle skje noe og vi måtte får dem opp i en fart. Hun ble også roligere etter snuingen, men kunne nok ha sittet bakovervendt lenger. Hun satt bakovervendt i framsetet, så hun likte godt å se på søknene som satt i baksetet ;)

Alle 3 koser seg med bilkjøring i dag. Vi kjører ofte lange turer, og det går veldig bra. Ingen syke barn, ingen som hyler og alle er blide og fornøyde.

Anonymous poster hash: 9026a...114
Skrevet

Jeg har aldri helt skjønt konseptet med å ha dårligere sikring fordi man ikke kjører på langtur? Tror du ikke du kan kræsje på vei til butikken liksom?

Og siden dere bare kjører korte turer er det vel heller ikke så plagsomt for barnet å sitte bakovervendt?

Anonymous poster hash: 96ce9...104

Skrevet

Snudde ved 4 år. Langbeint unge. De siste mnd var det litt klaging hvis vi kjørte langt, men ellers virket det som om det gikk greit.

Anonymous poster hash: 6aefb...8ff
Skrevet

Jeg har aldri helt skjønt konseptet med å ha dårligere sikring fordi man ikke kjører på langtur? Tror du ikke du kan kræsje på vei til butikken liksom?

Og siden dere bare kjører korte turer er det vel heller ikke så plagsomt for barnet å sitte bakovervendt?

Anonymous poster hash: 96ce9...104

Enkelt! Jo mer man kjører - jo mer øker risikoen .....men selvfølgelig, alt kan skje. Er også en del "missnøye" bak i bilen, og vi kunne tenkt oss å se henne :P HI

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Eldste blir 4 år om en mnd, og vi snudde henne før sommerferien.

(dvs hun satt en periode fremover da hun var ca 2,5 år, men det var kun fordi jeg hadde tatt ks og ikke fikk lov å løfte henne inn i bilen. Men snudde tilbake igjen etter ca 6 uker)

Yngste på 1,5 år sitter fortsatt  bakovervendt.

Skrevet

Vi snudde da han ble fire, men vi har ikke vært plaget med bilsyke og slike ting. Det fungerte greit å ha han bakovervendt, så da gjorde vi det så lenge vi kunne. Dersom det ikke er noen voldsomme plager hos barnet ville jeg vel ventet..

Anonymous poster hash: 56294...e54
Skrevet

Selvmotisigende å være opptatt av sikkerhet, men velge en mindre sikker løsning fordi det er kjekkere for barnet å sitte i bilen forovervendt... 

Nr.1 satt bakovervendt til like etter 5års dagen. Lå midt på percentilskjemaet, så en helt vanlig 5åring.

Nr.2 satt bakovervendt til h*n var 4,5år. 

Nr.3 er bare 2 år og skal sitte bakovervendt i flere år til.

Har gått over til skikkelig beltestol med isofix når vi byttet. 

Gjest Julia1984
Skrevet

Eldste satt bakovervendt til han var 4,5 år

Mellomste er 3 år, liten for alder og kommer til å fortsette i sitt bakovervendte sete i hvertfall 1,5 år til, sikkert 2 år.

1 åringen sitter selvsagt bakovervendt.

Aldri hørt misnøye, de vet jo ikke om annet. Sitter fint og ser ut.

Skrevet

Nå er mini 20 mnd, og sitter bakover. Skal sitte bakover frem til han bikker 18kg, da må vi bytte stol.

Skrevet

Eldste da hun var 18 mnd. Nr to da hun var rundt 2 år og nrc3 sitter bakover nå 21 mnd og mest sannsynlig til han blir 3 år.

Skrevet

Første snudde vi litt før han ble 4 år. Da begynte lillebroren å bli for liten for babysetet og skulle arve setet etter storebror. Vi kunne selvfølgelig kjøpt et nytt nr2 -sete, men ettersom storebror uansett hadde begynt å gi beskjed når vi kjørte langt at det var litt ubehagelig, så valgte vi å heller sette han over i beltestol. Han hadde også en periode på vinteren ca et halvt år før vi sluttet hvor han klagde hvis vi kjørte lengre enn til barnehagen, da valgte vi å ta av han skoene og da var det ikke noe problem.

Nr2 er nå 3,5 år og sitter fortsatt bakover og kommer nok til å gjøre det lenge enda, snur når han begynner å klage hvis han da er rundt 4 år...

Jeg har aldri skjønt de som snur bare for å snu, barn som hyler, kaster opp osv, det har jeg full forståelse for (og jeg er veldig glad vi har sluppet det selv, så jeg ikke har måttet ta den avgjørelsen å snu barnet før det er anbefalt), men jeg vet om flere som har snudd fordi de ikke gadd å ha det litt mer tungvint for seg selv, fordi barnet tross alt var over 1år...

Anonymous poster hash: 72f4e...e35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...