Gå til innhold

Av og til er jeg så dårlig mamma!!:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag sitter jeg på sofaen og drikker kaffe... Mens ungene løper rundt og leker. Dårlig dag, trøtt som en fele og det verker fra topp til tå! Men pokker så dårlig samvittighet! Skal prøve å rydde litt i rotet før vi spiller litt spill eller noe!

Andre forslag til rolige aktiviteter?

Maling prøvde vi i går, men da måtte jeg vaske hele kjøkkenet.. 3-åringen syns det er forferdelig morsomt å skvette malevannet rundt om kring:(

Anonymous poster hash: 5409e...1a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har du dårlig samvittighet? Hvis ungene leker så har de det vel fint?

Hvis det gjør deg til en dårlig mamma så er jeg det ganske ofte. :S

Anonymous poster hash: c1075...1e7
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Å sitte i sofaen mens barna leker er ikke det jeg forbinder med en dårlig mamma. Da er jeg en mye dårligere mamma enn deg i hvertfall.

Skrevet

Hvorfor har du dårlig samvittighet? Hvis ungene leker så har de det vel fint?

Hvis det gjør deg til en dårlig mamma så er jeg det ganske ofte. :S

Sorry.. Glemte å skrive at de leker, og vil ha meg med! Vesentlig informasjon...;)

Skrevet

Barn trenger ikke bli aktivisert hele tiden! La dem leke selv og bruke sin egen fantasi og kreativitet!

Bryt kun inn hvis de krangler eller alt går over styr.

Og kos deg i sofaen med kaffen! :-)

Skrevet

Nå føler jeg at jeg kaller dere andre som drikker kaffe på sofaen med fornøyde lekende barn på gulvet for dårlig mamma, men det var ikke sånn ment!!! Problemet mitt er at de så gjerne vil ha mamma med på lek, eller ut å leke, men jeg orker ikke! Sorry, glemte å skrive det i første innlegget!:P

Skrevet

Nå føler jeg at jeg kaller dere andre som drikker kaffe på sofaen med fornøyde lekende barn på gulvet for dårlig mamma, men det var ikke sånn ment!!! Problemet mitt er at de så gjerne vil ha mamma med på lek, eller ut å leke, men jeg orker ikke! Sorry, glemte å skrive det i første innlegget! :P

Slapp av, vi kan prøve å ikke ta det personlig. :P Og slapp litt av i forhold til ungene og, de trenger ikke alltid få det som de vil heller. ;) Mamma orker ikke akkurat nå, men kan bli med litt senere, det tåler de fint. :)

Skrevet

Unger har ikke vondt av å høre nei fra mamma eller pappa til lek. Det tåler de. Jeg er veldig åpen og ærlig på det, nei, nå vil mamma slappe av, drikke kaffe og lese avis og de godtar det. Men kan si at jeg aldri angrer på en tur ut, utrolig mye energi de kan bli kvitt ute og så leker de utrolig mye roligere når de kommer inn igjen. Her har vi et stort kjøkkenbord som vi fyller med tegnesaker, perling og andre inneaktiviteter. Så kan de holde på med litt forskjellig mens jeg gjerne rydder kjøkken, lager mat osv.

Anonymous poster hash: 7d37c...bf6
Skrevet

mamma'n min må da dingle nederst i næringskjeden når det kommer til mammarollen :P Vi måtte nemlig leke sammen (søsken) eller leke for oss selv. Som mamma sa "Det er dere unga som skal leke, jeg skal rydde hus og lage mat!"

utrolig nok ble vi veldig selvstendige, oppfinnsomme og hadde masse fantasileker! Barn har godt av å utfordre seg selv når det kommer til kjedsomhet. Tror foreldre før i tiden var mer avslappa i forhold til dette enn vi er nå, vi tror vi skal sitte på gulvet med ungene støtt, men jeg mener at barn trenger å leke selv uten hjelp fra voksne, vi voksne blander oss nok inn i barnets liv om vi ikke skal styre leken også ;)

SÅ ta kaffen med god ro og la unga leke selv, de trenger det :)

Anonymous poster hash: 8b078...ba8
Skrevet

Seff vil de ha deg med, oppmerksomhet fra voksene vil barn alltid søke, men du er ikkje en dårlig mor hvis du velger og slappe av litt istede, hvis de leker og koser seg lider de ingen nød,

Dessuten er d sundt for ett barn og aktivisere seg selv litt, utvikle fantasien osv,

barna dine har det bedre om du er utkvilt og i godt humør enn hvis du hele tiden skal tøye dine grenser og være trøtt og sliten..

Nei nyt kaffien din og kos deg med at barna dine klarer og leke uten at du må sette de igang ;)

Skrevet

Takk for svar søte dere!:D Hjelper faktisk litt!:D

Nå har jeg lovt å være med minsten ut på en liten tur senere (vet at formen pleier å bli bedre utover dagen på sånne dager bare jeg får ta det litt med ro) så han maser ikke så mye! Sitter (nesten oppå meg;)) og leker med biler!:-)

Gjest Julia1984
Skrevet

Du kan jo ta med barna ut, hvis det letter på samvittigheten?

Vet ikke hvor du bor, men her er det flott vær i dag!

Skrevet

Jeg har ikke det spor dårlig samvittighet over at barna må leke seg alene mens jeg gjør andre ting. Skulle det være husarbeid eller bare drikke kaffe. :) dere må slutte å tro at dere må gjøre alt med barna og at de hele tiden må aktiviseres. Barna må få kjede seg litt. De må få stimulere fantasien sin å finne på ting selv. Det har barna gjort siden tidenes morgen. De skal være barn, vi skal være voksne.

Ikke ha dårlig samvittighet hi.

Skrevet

Jeg har ikke det spor dårlig samvittighet over at barna må leke seg alene mens jeg gjør andre ting. Skulle det være husarbeid eller bare drikke kaffe. :) dere må slutte å tro at dere må gjøre alt med barna og at de hele tiden må aktiviseres. Barna må få kjede seg litt. De må få stimulere fantasien sin å finne på ting selv. Det har barna gjort siden tidenes morgen. De skal være barn, vi skal være voksne.

Ikke ha dårlig samvittighet hi.

Du har helt rett... Mamma og pappa lekte aldri med oss da vi var barn! Husker at pappa satt seg på gulvet med meg EN gang, og det var veldig morsomt, for det var jo helt rart at en voksen satt på gulvet! Jeg og søsknene mine hadde likevel en fantastisk oppvekst, og vi fant på mye rart og hadde veldig god fantasi! Når vi lekte var vi i en helt annen verden! Nå kjeder eldstemann seg med en gang han ikke blir aktivisert! Da forteller jeg av og til om alt jeg og onkelen hans fant på uten foreldre (bortsett fra den gangen vi badet i oktober, da vi brøt oss inn i forlatte hus, balanserte på kaien osv)

Tror jeg, og mange andre, har gjort barna våres en bjørnetjeneste ved å aktivisere de hele tiden! Litt skal man jo leke med barna, men de må jo leke alene for å stimulere fantasien!

Tror det har gått et lys opp for meg idag! :P

Hi (som koser seg med kaffen med god samvittighet nå! På terrassen da, så minstemann får løpe rundt litt ute!)

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

For en koselig tråd :)

Er så fint når man er hyggelige mot hverandre.

Kos deg med kaffien og la barna utfolde seg. Som de andre sier så har de ikke vondt av å lete litt i fantasien for å finne noe å gjøre på.

Skrevet

For en koselig tråd :)

Er så fint når man er hyggelige mot hverandre.

Kos deg med kaffien og la barna utfolde seg. Som de andre sier så har de ikke vondt av å lete litt i fantasien for å finne noe å gjøre på.

Enig :D Jeg ble i mye bedre humør!:-))

Skrevet

Det å leke med barna er et europeisk fenomen, i andre deler av verden er ikke det vanlig. For å leke er det barn som gjør, med andre barn! Og forskning viser at de ikke tar noe skade av det. Leste også en artikkel for litt siden om at det holder i massevis å leke med barna i 15 minutter hver dag eller noe.

Skrevet

Jeg sitter også i sofaen og drikker kaffe (og er her inne!) mens 3 åringen springer rundt omkring ute og vasker traktoren sin mens lillesøster sover. 

han har det kjempefint alene, om han ikke hadde hatt det så hadde han ikke lekt seg!

Men jeg har dårlig samvittighet over at jeg er i et så drittdårlig humør i dag, og hvem går det ut over? Jo, han stakkars...

Tror det blir veldig bra for han å dra tilbake på barnehagen på mandag etter 5 uker med ferie...

Anonymous poster hash: 8d39d...d40
Skrevet

Hvis du er dårlig mamma av den grunn så burde jeg vært meldt til barnevernet. Sitter her og holder på med mitt mens babyen på 4 mnd ligger på gulvet og leker alene...

Pleier å la henne leke litt på egenhånd som en avveksling (blir mye dulling og dikkedikk...), sånn at hun ikke blir heeelt avhengig av oppmerksomheten min :) Så lenge hun koser seg og er fornøyd synes jeg det er helt ok, og har IKKE dårlig samvittighet ;)

Skrevet

Det er morsomt for barna at de voksne lever seg inn i leken og er med av og til, men faktisk så er det absolutt ikke nødvendig for at de skal ha en meningsfylt og god lek.

De trenger faktisk i større grad å "lære" å leke med hverandre, på kryss av alder, kjønn og interesser for å lære sosiale spilleregler og det som kaller barnas egen kultur.

Når voksne er med i leken er vi ofte mye lettere å overkjøre enn barna de vil treffe på. Vi voksne finner oss stort sett i alle roller vi blir gitt, og lar barnet styre leken. Dette kan gi dem en veldig egosentrisk rolle som igjen gjør at de kan slite med å holde en lek i gang over lengre tid. Man må gi og ta for at begge parter skal være fornøyde!

Nei, ikke ha dårlig samvittighet om du ikke liker/vil/kan/orker eller gidder leke med barna.

MEN!

Som voksne har vi ansvar for å tilrettelegge for god lek, og det kan f.eks være å sørge for at det er ryddig i lekene, at de byttes ut enten med nye leker eller at man velger bort noe og setter frem noe, at det er plass til å leke, at de får noen forslag når de kjeder seg og at man mekler når leken går helt i stå og de går i luggene på hverandre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...