Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Jeg er lærer i vidregående skole, og må pga overtallighet jobbe ved en annen skole det neste skoleåret. Dette så jeg ikke på som noe problem, før jeg fikk høre hvilke fag jeg skulle undervise i. Jeg har blitt satt opp til å undervise i kjemi. Som gravid ønsker jeg minst mulig kontakt med kjemikalier, og i kjemi 1 skal elevene ha en rekke forsøk med kjemikalier jeg ønsker å holde meg unna. Det som er verre er at jeg ikke har skrevet under arbeidsavtale ennå og derfor ikke vil fortelle om graviditeten. Blir kleint å komme i neste uke, skrive under og så si : kjemi går ikke.... Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymous poster hash: f2980...7c7
anonymsuperbruker Skrevet 7. august 2013 #2 Skrevet 7. august 2013 Du må bare si det som det er. At det ikke er noe problem å undervise på en annen skole og at kjemi heller ikke er noe problem i seg selv - bortsett fra forsøkene. Da må du enten få et annet fag, eller noen andre må komme inn og ha de timene dere skal ha forsøk (noe som kanskje blir litt kronglete og vanskelig å få til i praksis...) Du har vel krav på å ikke være i omgivelser som kan skade fosteret? Hva sier fagforeninga?
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #3 Skrevet 7. august 2013 Hmm, sålenge du bruker maske, viser forsøkene i avlukker med avtrekk og passer på å lufte, så går det nok bra De bruker jo mest "harmløse" stoffer i kjemi 1 (ihvertfall det jeg husker av min undervisning i kjemi når jeg gikk allmenn 2. året). Vet det er en vanskelig situasjon, men snakk med rektor og hør hva han sier, kanskje du kan ha fysikk eller matte istedet hvis du har noen av disse fagene? Og vær åpen om svangerskapet, det er viktig at rektor og de andre skjønner hvorfor, ellers kan du fort bli sett på som sær og lite samarbeidsvillig.... Anonymous poster hash: da548...15e