Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Jeg er lærer i vidregående skole, og må pga overtallighet jobbe ved en annen skole det neste skoleåret. Dette så jeg ikke på som noe problem, før jeg fikk høre hvilke fag jeg skulle undervise i. Jeg har blitt satt opp til å undervise i kjemi. Som gravid ønsker jeg minst mulig kontakt med kjemikalier, og i kjemi 1 skal elevene ha en rekke forsøk med kjemikalier jeg ønsker å holde meg unna. Det som er verre er at jeg ikke har skrevet under arbeidsavtale ennå og derfor ikke vil fortelle om graviditeten. Blir kleint å komme i neste uke, skrive under og så si : kjemi går ikke.... Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymous poster hash: f2980...7c7
anonymsuperbruker Skrevet 7. august 2013 #2 Skrevet 7. august 2013 Du må bare si det som det er. At det ikke er noe problem å undervise på en annen skole og at kjemi heller ikke er noe problem i seg selv - bortsett fra forsøkene. Da må du enten få et annet fag, eller noen andre må komme inn og ha de timene dere skal ha forsøk (noe som kanskje blir litt kronglete og vanskelig å få til i praksis...) Du har vel krav på å ikke være i omgivelser som kan skade fosteret? Hva sier fagforeninga?
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #3 Skrevet 7. august 2013 Hmm, sålenge du bruker maske, viser forsøkene i avlukker med avtrekk og passer på å lufte, så går det nok bra De bruker jo mest "harmløse" stoffer i kjemi 1 (ihvertfall det jeg husker av min undervisning i kjemi når jeg gikk allmenn 2. året). Vet det er en vanskelig situasjon, men snakk med rektor og hør hva han sier, kanskje du kan ha fysikk eller matte istedet hvis du har noen av disse fagene? Og vær åpen om svangerskapet, det er viktig at rektor og de andre skjønner hvorfor, ellers kan du fort bli sett på som sær og lite samarbeidsvillig.... Anonymous poster hash: da548...15e
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #4 Skrevet 7. august 2013 Takk for gode råd. Det er først og fremst for å være på den sikre siden at jeg helst vil unngå forsøkene. Også fordi skolen har en gammel lab med dårlige avtrekk. Hvis noe skulle skje med babyen vil jeg mest sannsynlig lete etter en årsak, og dette kan være en av dem.... Får bite tennene sammen og si det som det er. Dette kvalifiserer til tilrettelegging eller svangerskapspenger, så økonomisk skal det ikke bety noe for skolen. Er over de magiske 12 i neste uke, så da blir det litt lettere for meg å være ærlig. HI Anonymous poster hash: f2980...7c7
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 Jeg er lærer i vidregående skole, og må pga overtallighet jobbe ved en annen skole det neste skoleåret. Dette så jeg ikke på som noe problem, før jeg fikk høre hvilke fag jeg skulle undervise i. Jeg har blitt satt opp til å undervise i kjemi. Som gravid ønsker jeg minst mulig kontakt med kjemikalier, og i kjemi 1 skal elevene ha en rekke forsøk med kjemikalier jeg ønsker å holde meg unna. Det som er verre er at jeg ikke har skrevet under arbeidsavtale ennå og derfor ikke vil fortelle om graviditeten. Blir kleint å komme i neste uke, skrive under og så si : kjemi går ikke.... Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymous poster hash: f2980...7c7 Da må du nesten høre med legen om de forsøkene dere skal gjøre kan være farlige for deg eller fosteret. Hvis de er det kan du kreve tilrettelegging, men det er ingen selvfølge at alle kjemikalier er farlige. Jeg ville tro at de aller fleste øvelsene er helt greie å utføre, ellers tviler jeg på at studenter på et så lavt nivå blir bedt om å gjøre dem, selv med verneutstyr. Anonymous poster hash: 052a6...867
anonymsuperbruker Skrevet 7. august 2013 #6 Skrevet 7. august 2013 Det er aldri moro å ta opp sånne ting - spesielt når man ikke har skrevet under på kontrakten. Men jeg tror helt sikkert at rektor vil forstå situasjonen din og finne en løsning for deg! Han eller hun har kanskje egne barn og forstår at du vil være på den sikre siden. Det er ingen forbrytelse å være gravid, og de kan ikke nekte deg kontrakt pga. det. Avtal et møte med rektor så snart som mulig slik at han/hun får tid til å organisere/omorganisere. Masse lykke til!
anonymsuperbruker Skrevet 7. august 2013 #7 Skrevet 7. august 2013 Jeg er lærer i vidregående skole, og må pga overtallighet jobbe ved en annen skole det neste skoleåret. Dette så jeg ikke på som noe problem, før jeg fikk høre hvilke fag jeg skulle undervise i. Jeg har blitt satt opp til å undervise i kjemi. Som gravid ønsker jeg minst mulig kontakt med kjemikalier, og i kjemi 1 skal elevene ha en rekke forsøk med kjemikalier jeg ønsker å holde meg unna. Det som er verre er at jeg ikke har skrevet under arbeidsavtale ennå og derfor ikke vil fortelle om graviditeten. Blir kleint å komme i neste uke, skrive under og så si : kjemi går ikke.... Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymous poster hash: f2980...7c7 Da må du nesten høre med legen om de forsøkene dere skal gjøre kan være farlige for deg eller fosteret. Hvis de er det kan du kreve tilrettelegging, men det er ingen selvfølge at alle kjemikalier er farlige. Jeg ville tro at de aller fleste øvelsene er helt greie å utføre, ellers tviler jeg på at studenter på et så lavt nivå blir bedt om å gjøre dem, selv med verneutstyr. Anonymous poster hash: 052a6...867 Det er sant. Nå husker ikke jeg helt hva som er pensum i kjemi på videregående (en stund siden jeg tok det!) Se igjennom pensum og noter deg de ulike øvelsene dere skal igjennom og hvilke stoffer/kjemikalier som inngår i de ulike øvelsene.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #8 Skrevet 7. august 2013 HI her, det skal legges til at kjemi ikke er undervisningsfaget mitt. Jeg var innstilt på naturfag der jeg kjenner forsøkene og vet hvilke jeg måtte unngå. Her er det mye usikkerhet. Der er flere forsøk med løsemidler, noe som frarådes av arbeidsmiljøtilsynet. Ellers er det som de over sier, lite fosterskadelige stoffer, men med dårlige avtrekkskap kjenner jeg at jeg vegrer meg. Er det noen lærere her inne som kan komme med råd? Anonymous poster hash: f2980...7c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå