Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #1 Skrevet 7. august 2013 Småen på 3 mnd har melkeallergi. Nå som han drikker mme er jo ikke det noe problem,men når han skal over til fast føde blir jo utfordringen større. Noen med gode tips og råd til mat som er bra og evt hva som jeg må passe meg for*ting som tilsynelatende er harmløse men som lager krøll? Er det noe mulighet til å lage vafler feks når jeg ikke kan bruke lactoseredusert melk? Anonymous poster hash: 08fa5...b80
scarecrow2011 Skrevet 7. august 2013 #2 Skrevet 7. august 2013 Du kan bruke mme som du får på blå resept i mat også, men jeg foretrekker den røde usøtede soyamelken i mat. Evthavre eller rismelk, men de setter litt mer smak. Blått smør uten melk er greit, sinlac grøt og Holle sine melkefrie grøter er greie. På helsekost, meny og ICA har de melkefri vanilje og sjokoladeis, ost, rømme etc. Egentlig kan du lage det meste uten melk. Finn deklarasjonsliste på nett der det er oversikt over alle betegnelsene som brukes på melk, det er mye. Regner med det er melkeproteinallergi hos deg også siden du ikke kan bruke laktosefritt.
081013 Skrevet 7. august 2013 #3 Skrevet 7. august 2013 Takk for tips. Akkurat nå føler jeg at jeg bare ser begrensningene. Får sjekke butikken litt her da vi ikke har ica og meny her. Men soyamelk...apotek eller i dagligvare? Grøten får vi på blå resept,litt mindre sukker i den fra neocate. Bruker nutramigen nå i mme men sksl over på neocate en periode for å de om den reduserer den voldsomme gulpingen. Håper på at den kanskje lukter litt bedre...føler hele ungen,jeg og huset lukter nutramigen
scarecrow2011 Skrevet 7. august 2013 #4 Skrevet 7. august 2013 Soyamelk er i så og si alle dagligvarer. rema1000 har et veldig godt utvalg av melkefrie produkter, endel kaker er også melkefrie, sånne ferdigprodusert. Genialt til bursdager ( selv om din ikke trenger sånt på lenge ) Vi bruker neocate melk og er kjempefornøyde. Smaker mer nøytralt enn nutramigen og lukter melk. Småen nektet å ta nutramigen og skjønner ham godt. Jeg lager forresten aldri spesialmat til en her, jeg tilpasser så ungen kan spise alt vi andre spiser og det er beste tipset jeg har fått! Litt krøll i begynnelsen med oppskrifter og nye matvarer men en kommer fort inn i det. Med alle erstatningsproduktene kan jeg lage det meste. Har til og med. Laget ostekake og pasta med ostesaus! Helt melkefritt, da med tofuost og soya produkter. Og vafler er ingen problem
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 Jeg anbefaler nettsiden utenmelk.no og deres facebook-side! Mye nyttig informasjon og gode diskusjoner der! Det tar litt tid å vegne seg til melkefritt kosthold, men så er det ikke noe problem. Det finnes gode erstatninger og alternativer til det aller meste. Lykke til! Anonymous poster hash: de46a...564
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #7 Skrevet 7. august 2013 Vi spiser som vanlig, men bytter ut melk med soyamelk eller rismelk i maten. Tenker ikke over det lenger, snuppa er snart 4, så vi har blitt vant til det. Hun får soya vaniljesaus og yoghurt, og vi spiser alle sammen havregrøt, vafler, pannekaker, hvit saus osv som er laget på soya. Det finnes margarin uten melk, rømme og ost. Det smaker spesielt, men hun er vant til det... Vår største utfordring er når vi er på besøk, spesielt i bursdagsbesøker. Da tar vi som oftest med kake og pølser til henne selv. I hverdagen går det kjempefint når dere blir vant til det:) Anonymous poster hash: e075e...d3b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #8 Skrevet 7. august 2013 Jeg trodde ikke gutter/menn skulle få for mye soya i seg? Pga man kan få økt østrogennivå av det.... Dette sa legen til meg?! Han anbefalte da altså heller rismelk eller havremelk. Anonymous poster hash: fc976...194
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #9 Skrevet 7. august 2013 Selv liker jeg ikke soyaproduktene, da de har en merkelig smak. Er veldig fornøyd med Oatly sin havrefløte til bruk i mat, da den ikke er like tynn og "vandig" som rismelk og havremelk. Siden barnet ditt ikke har smakt noe annet, så kan det jo godt hende at soyayoughurt osv faller i smak! Anonymous poster hash: 3d0d0...ce3
scarecrow2011 Skrevet 7. august 2013 #10 Skrevet 7. august 2013 Barnelegen/ spesialisten til min sønn sa at i vårt ( norsk) kosthold skal det veldig mye til for å få i seg så mye soya at det er skadelig eller påvirker hormonnivået. Så lenge det er i matlaging og ungen ikke drikker mye ren soyamelk var det ikke noe å tenke på. Rismelk ble jeg frarådet å bruke da det inneholder veldig lite næring og kan inneholde mye miljøgifter. Var jo sak om ris og miljøgifter i media for en stund siden. Jeg synes soyayogurt smaker helt fint ungene liker det ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå