Gå til innhold

Spennende vegetarretter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på utkikk etter noen nye vegetarretter å spe på i middagen. Det går for det meste i indisk/pakistansk vegetarmat, da dette er den eneste formen for vegetarmat jeg har lært og lage, og kan lage forsovidt. Nå er jeg litt lei, ønsker en annen meny. Så hvis det er noen som har noen retter å anbefale så tar jeg gledelig i mot!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burritos med paprika, løk, sorte eller røde bønner, aubergine, ost, gratinert i ovnen med ost på toppen med rømme salsa guakomole og salat ved siden av?

Skrevet

Skriv gjerne ned dine indisk/pakistanske oppskrifter:)

Skrevet

Hva med vegetariske "fiskepinner"?

165 g makaroni

1 liter melk

Litt havsalt og muskatnøtt

Kokes sammen i 20 minutter under lokk. Rør av og til. Smør en ildfast form og hell så i massen. Stå i kjøleskapet til neste dag. Skjær i tynne skiver, vendes i egg og rasp og stekes i panne.

Skrevet

Det finnes ikke spennende vegetarretter! Kjøtt er mat.  B)

Anonymous poster hash: a47b8...e29
Skrevet

Hehe, kanskje ikke så spennende akkurat :P men veldig godt da.

Skrevet

Skriv gjerne ned dine indisk/pakistanske oppskrifter:)

Ja, det kan jeg godt gjøre. Men det må jeg gjøre en dag jeg har tid til å faktisk tenke igjennom hva det er jeg putter oppi disse matrettene! Ingredienser går på slump og refleks ;)

Kan skrive en enkel en her og nå da.

Enkel østen-inspirert gryte.

Ingredienser:

1 boks linser, hvilken som helst farge. Husk å bløtlegge dagenfør og skift vann en gang.

1 boks kikerter.

1 gul løk

3 mellomstore fedd hvitløk

Olje, jeg bruker olivenolje

1 rød paprika

1 gul paprika

fersk ingefærrot

fersk koriander

fersk sitronsaft

1 fersk rød chili

Krydder:

Garam masala

Cummin

Salt

evt pepper

Fremgang:

litt olje i kjele med ferdig presset hvitløk, ferdig snittet chili i små biter og revet ingefær, fres dette opp på kort tid. Pass på så ikke dette brenner seg! Så en god slump olje igjen sammen med1ts garam masala, og 1 ts cummin. Du kan øke hvis du vil, men dette er krydder som gir betydelig smak og kan overgå hverandre litt slik at man bare får en mølje, du må prøve deg litt frem rett å slett. Dette skal kokes til en jevning med oljen.

Tilsett så ønskelig mengde vann og kok opp sammen med linser og kikerter, dette skal bli mørt, nærmest falle litt fra hverandre. Husk å ikke bruke for mye vann, da ender du opp med suppe. kikertene og linsene skal nesten falle litt fra hverandre. Ro ned varmen på plata og tilsett grønsaker. Grønsakene bør være kuttet opp i mellomstore terninger slik at gryten får litt fasthet. La dette småkoke til det hele er en herlig.. ja gryte! På slutten av slår du varmen helt ned til f eks 2 og tilsetter litt sitronsaft og ferdig kuttet frisk koriander. Noen liker å røre inn en dæsj youghurt, det kan være lurt hvis du synes smaken blir litt sterk.

Bon apetit!

Skrevet

Hva med vegetariske "fiskepinner"?

165 g makaroni

1 liter melk

Litt havsalt og muskatnøtt

Kokes sammen i 20 minutter under lokk. Rør av og til. Smør en ildfast form og hell så i massen. Stå i kjøleskapet til neste dag. Skjær i tynne skiver, vendes i egg og rasp og stekes i panne.

Ikke dumt! Kan kanskje tilsette litt moste grønsaker i makaronien også? Denne skal jeg prøve ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...