Gå til innhold

Elsker livets lavkarbomiddager

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Her er noen eksempler på middager vi har hatt de siste dagene. Mye blir tatt på slump, mengder, krydder, grader og steketid er litt tilfeldig. Dette er ingen kokebok. Men en enkel oppsummering av hvordan jeg laget maten.

Hamburgere med brød

Hamburgerbrød:
Mos 1 boks mager cottage cheese med stavmikser sammen med litt salt. Lag deigen på brød som står på soyaproteinboksen http://www.ketolyse.no/produkter/soyaprotein til ketolyse og bland sammen med cottage cheese. Tilsatt litt vann slik at det er mulig å smøre utover et stekebrett. Kle to stekebrett med bakeark og tøm halvparten av røra på hver av brettene. Bre utover stekebrettene med en slikkepott, (jeg liker de tynne). Stek til de er ferdige (kanskje 10-12 min.) Legg den ene leiven fra det ene brettet oppå det den andre  leiven. Del opp 4 x4 med et pizzahjul. Nå har du firkantete hamburgebrød.

Karbonader:
2 pk. karbonadedeig, ca. 1 dl og krydder du liker. Miks sammen. Klapp deigen utover et stekebrett. Stek på 200 grader i ca. 10 min eller til den er gjennomstekt. Skjær opp på samme måte med et pizzahjul som hamburgerbrødene.
Server med grønnsaker du liker (f.eks salatblader, agurk, tomat og løkringer) og dressing evt. kethup. Vi bruker dressing fra lavkarbohuset.no http://lavkarbohuset.no/butikk/sauser-sirup-og-dressinger/dressing

Torsk med blomkålris

Fisken:
Kle et stekebrett med aluminiumsfolie, såpass stort at det kan pakkes over etterpå.  Leg frosne eller ferske torskefileter utover  (uten ben og skinn). Tøm på noen flekker med pestodressing på hver filet, salte fisken, søl utover med sitronsaft. Strø over en pakke baconterninger (jeg foretrekker den med 14 g fett). Pakk inn og stek i 20-30 min. på 180-200 grader.

Blomkålris:
Rens blomkål 1-2 stk, knus eller hakk i foodprosessor til de ser ut som riskorn. Tøm oppi en mikrobolle med lokk, ha på noen smørklatter og salt. Ha i mikro i ca. 2 min. KJenn etter om konsistensen er ok. Mikro evt. lengre.

Tilbehør: kokt asparges

Fajitas

Stek to pk. karbonadedeig, bland i tacokrydder (enten fra pose eller lag selv)
hakk:
agurk
tomat
løk
salat
Server med raspet ost, rømme e.l. og lefser fra lavkarbohuset.no http://lavkarbohuset.no/produkt/ferdige-bakevarer/tortillas-pitabrod/mama-lupes-tortillalafser

Kyllingfilet med grønnsaker
Skjær kyllingfileter i skiver (jeg foretrekker halvfrosne fordi de er mer delikate å jobbe med). Ha på et stekebrett med aluminimusfolie, krydre, tøm over 1-2 pk. frosne wokgrønnsaker. Brett over folien og stek på 220 grader i 45-60 min. Server med rømme, dressing e.l.

Indrefilet med riserstatning

Stek indrefilet slik du liker best, kok riserstatning (vi bruker 1/3 til 1/2 pakke til vår familie), lag en saus du liker (eks. nedenfor)
stek frosne grønnsaker eller bruk mikroovn.
Saus:
en klatt smør
4 champignong i små firkanter
1/2 paprika i firkanter
1/2 løk i firkanter
Stek dette i smøret i en gryte. Hell over en blanding av 1/2 pakke phildelfia, litt dijonsennep og vann (blander med stavmikser). Krydre med salt og pepper

Kålgryte

Fyll 1/3 av en stor gryte med vann, tilsett 2-3 terninger kjøttbuljong. Hakk kålen og en løk og sleng i gryta. Kok opp. Tilsett rå karbonadedeig (jeg bruker 2 pk) som du river i små biter.(dette tar litt tid) Bland dette ned i gryta slik at det ikke kleber for mye. pass på at det hele tiden koker. La dette koke under lokk. ca. 15-20 min. Tøm av vannet og server. Server med majones e.l. Krydre etter smak.

Kyllingfilet med salat

Stek biter av kyllingfilet i olje, tilsett salt, soyasaus og wasabi etter smak. Server med hakket crispisalat, tomat, agurk og en eller annen dressing.

Laks i form

Legg laksen i en ildfast form, smør på litt sitronpepper, rømme og sprut på sitronsaft. Stek i ca. 20 min på 180-200 grader.
Server med kokt brokkoli og evt. riserstatning. Serverer du med riserstatning så lag en enkel saus/dressing av kesam, vann, sitronsaft, salt, pepper, løkpulver og fersk dill. Bruk den varm eller kald. Ha gjerne agurkskiver til.
Endret av Elsker livet
Videoannonse
Annonse
Gjest meg&mini
Skrevet

Torske-middagen hørtes nydelig ut!

Skrevet

Lavkarbo blir så kjipt når man er laktoseintolerant.... :/

Anonymous poster hash: 9a88f...343
Skrevet

Det kan jeg tenke meg  :mellow:

Skrevet

Den kålgryta hørtes veldig spesiell ut. Er det virkelig godt? Takk for oppskrifter :)

Anonymous poster hash: f77d8...757
Skrevet

Det er vel smak og behag, jeg syns den er grei.

Skrevet

Nam nam!

Vi har ei dame på jobb som synes lavkarbo høres så usunt ut fordi "det er jo så ensidig, med alt det fettet, bare kjøtt og egg og fløte". Men hun har aldri prøvd lavkarbo, innrømmer hun etterpå. Hun skulle sett menyene dine! Hva i h....e er ensidig med dem liksom? Potetmiddager med pølse ELLER karbonader, pizza gang på gang, kokt ris med litt posegryterett -DET er ensidig det, men det er ikke lavkarbo og visstnok helt greit...

Huff, folk er så uvitende.

Anonymous poster hash: b33e9...f9e

Skrevet

Nam nam!

Vi har ei dame på jobb som synes lavkarbo høres så usunt ut fordi "det er jo så ensidig, med alt det fettet, bare kjøtt og egg og fløte". Men hun har aldri prøvd lavkarbo, innrømmer hun etterpå. Hun skulle sett menyene dine! Hva i h....e er ensidig med dem liksom? Potetmiddager med pølse ELLER karbonader, pizza gang på gang, kokt ris med litt posegryterett -DET er ensidig det, men det er ikke lavkarbo og visstnok helt greit...

Huff, folk er så uvitende.

Anonymous poster hash: b33e9...f9e

Enig, det er bare så ensidig som man gjør det til selv. Dette med alt det fettet kommer nok fra litt andre typer lavkarbofilosofi. Her er vi ikke redd fett, men velger like gjerne den magre varianten. Mannen har prøvd ut begge deler og syns det fungerer best og føler seg tryggest på å ikke pøse på med fett.

Skrevet

Her er noen eksempler på middager vi har hatt de siste dagene. Mye blir tatt på slump, mengder, krydder, grader og steketid er litt tilfeldig. Dette er ingen kokebok. Men en enkel oppsummering av hvordan jeg laget maten.

Hamburgere med brød

Hamburgerbrød:
Mos 1 boks mager cottage cheese med stavmikser sammen med litt salt. Lag deigen på brød som står på soyaproteinboksen http://www.ketolyse.no/produkter/soyaprotein til ketolyse og bland sammen med cottage cheese. Tilsatt litt vann slik at det er mulig å smøre utover et stekebrett. Kle to stekebrett med bakeark og tøm halvparten av røra på hver av brettene. Bre utover stekebrettene med en slikkepott, (jeg liker de tynne). Stek til de er ferdige (kanskje 10-12 min.) Legg den ene leiven fra det ene brettet oppå det den andre  leiven. Del opp 4 x4 med et pizzahjul. Nå har du firkantete hamburgebrød.

Karbonader:
2 pk. karbonadedeig, ca. 1 dl og krydder du liker. Miks sammen. Klapp deigen utover et stekebrett. Stek på 200 grader i ca. 10 min eller til den er gjennomstekt. Skjær opp på samme måte med et pizzahjul som hamburgerbrødene.
Server med grønnsaker du liker (f.eks salatblader, agurk, tomat og løkringer) og dressing evt. kethup. Vi bruker dressing fra lavkarbohuset.no http://lavkarbohuset.no/butikk/sauser-sirup-og-dressinger/dressing

Torsk med blomkålris

Fisken:
Kle et stekebrett med aluminiumsfolie, såpass stort at det kan pakkes over etterpå.  Leg frosne eller ferske torskefileter utover  (uten ben og skinn). Tøm på noen flekker med pestodressing på hver filet, salte fisken, søl utover med sitronsaft. Strø over en pakke baconterninger (jeg foretrekker den med 14 g fett). Pakk inn og stek i 20-30 min. på 180-200 grader.

Blomkålris:
Rens blomkål 1-2 stk, knus eller hakk i foodprosessor til de ser ut som riskorn. Tøm oppi en mikrobolle med lokk, ha på noen smørklatter og salt. Ha i mikro i ca. 2 min. KJenn etter om konsistensen er ok. Mikro evt. lengre.

Tilbehør: kokt asparges

Fajitas

Stek to pk. karbonadedeig, bland i tacokrydder (enten fra pose eller lag selv)
hakk:
agurk
tomat
løk
salat
Server med raspet ost, rømme e.l. og lefser fra lavkarbohuset.no http://lavkarbohuset.no/produkt/ferdige-bakevarer/tortillas-pitabrod/mama-lupes-tortillalafser

Kyllingfilet med grønnsaker
Skjær kyllingfileter i skiver (jeg foretrekker halvfrosne fordi de er mer delikate å jobbe med). Ha på et stekebrett med aluminimusfolie, krydre, tøm over 1-2 pk. frosne wokgrønnsaker. Brett over folien og stek på 220 grader i 45-60 min. Server med rømme, dressing e.l.

Indrefilet med riserstatning

Stek indrefilet slik du liker best, kok riserstatning (vi bruker 1/3 til 1/2 pakke til vår familie), lag en saus du liker (eks. nedenfor)
stek frosne grønnsaker eller bruk mikroovn.
Saus:
en klatt smør
4 champignong i små firkanter
1/2 paprika i firkanter
1/2 løk i firkanter
Stek dette i smøret i en gryte. Hell over en blanding av 1/2 pakke phildelfia, litt dijonsennep og vann (blander med stavmikser). Krydre med salt og pepper

Kålgryte

Fyll 1/3 av en stor gryte med vann, tilsett 2-3 terninger kjøttbuljong. Hakk kålen og en løk og sleng i gryta. Kok opp. Tilsett rå karbonadedeig (jeg bruker 2 pk) som du river i små biter.(dette tar litt tid) Bland dette ned i gryta slik at det ikke kleber for mye. pass på at det hele tiden koker. La dette koke under lokk. ca. 15-20 min. Tøm av vannet og server. Server med majones e.l. Krydre etter smak.

Kyllingfilet med salat

Stek biter av kyllingfilet i olje, tilsett salt, soyasaus og wasabi etter smak. Server med hakket crispisalat, tomat, agurk og en eller annen dressing.

Laks i form

Legg laksen i en ildfast form, smør på litt sitronpepper, rømme og sprut på sitronsaft. Stek i ca. 20 min på 180-200 grader.
Server med kokt brokkoli og evt. riserstatning. Serverer du med riserstatning så lag en enkel saus/dressing av kesam, vann, sitronsaft, salt, pepper, løkpulver og fersk dill. Bruk den varm eller kald. Ha gjerne agurkskiver til.

Hva er riserstatning?

Anonymous poster hash: f795b...366

Skrevet

Det er vel smak og behag, jeg syns den er grei.

Grei, men ikke supergod liksom?

Anonymous poster hash: f77d8...757

Skrevet

Kjipt at de ALLTID er utsolgt for de fajitas lefsene :(

Skrevet

Jeg får stort sett tak i de, men handler sjelden. Kjøper minst 10 pk. om gangen og fryser ned . Men så det var utsolgt for veldig mye nå, mulig de er i feriemodus.

Skrevet

Jeg får mindre og mindre respekt for deg. Lavkarbo var liksom bare dråpen som fikk begeret til å renne over.

Anonymous poster hash: 4c895...337

Skrevet

Jeg får mindre og mindre respekt for deg. Lavkarbo var liksom bare dråpen som fikk begeret til å renne over.

Det var synd. Men da hadde nok begeret blitt fullt ganske snart uansett.

Skrevet

Det var synd. Men da hadde nok begeret blitt fullt ganske snart uansett.

Jeg liker henne. Og når jeg ser at hun klarer å svare sånn på kritikk uten å være frekk eller spydig, så liker jeg henne enda bedre :)

Hva så om hun spise lavkarbo? Betyr bare at hun tenker på hva hun putter i kroppen sin i motsetning til oss som lever på hvitt sukker og hvetemel ;)

Anonymous poster hash: 144bc...45c

Skrevet

Hei du, hvis du skal rakke ned på andre, hold deg borte fra internett! Skjerpings!

Anonymous poster hash: bbc15...e05

Skrevet

Det var min tanke også..

Anonymous poster hash: 7b0d1...a8d

Skrevet

Enda verre å være melkeproteinintolerant.... :/

Men i dag har jeg kjøpt dr Hexebergs bok "Uten melk" - gleder meg til å få litt mer inspirasjon igjen :)

Elsker livet - den kålgryten din skal jeg jammen prøve en av første dagene! :)

Takk for at du har tatt deg tid til å skrive ned alle oppskriftene! :)

Anonymous poster hash: c44bf...610

Skrevet

Takk Elsker livet. Jeg har blitt rådet til å legge om til lavkarbo pga revmatiske diagnoser. Sukker, hvitt mel, svin mm trigger betennelsene i kroppen min, så ideelt sett burde jeg leve på lavkarbokosthold.

Men det er så utrolig vanskelig å finne motivasjon, inspirasjon og innsatsvilje til å gå inn for det 100%. Dette hjalp meg et lite skritt i riktig retning. Har du flere gode tips, råd, oppskrifter så blir jeg veldig glad for det...

Anonymous poster hash: 15125...c77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...