Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #1 Skrevet 6. august 2013 Har aldri brukt det før, men skal prøve nå. Hvordan kjevler jeg den ut? Mel/melis? Hvor tynn skal jeg kjevle den? Skal den være kald eller romtemp? Gode tips taes imot med takk :-) Anonymous poster hash: a0b67...385
Dailis Skrevet 6. august 2013 #2 Skrevet 6. august 2013 Du kan bruke både mel og melis, men sjø du ha den hvit ville jeg valgt melis da det er litt gulfarge i melet. Db smelter heller ikke like fort som marsipan. Den tørker derimot veldig fort. Er det kjøpt eller hjemmelaget ? Den kjøpte er litt lettere å holde fuktig. Dekk godt til med plastikk mellom det du holder på med. Den kan og sprekke litt om den blir tørr, så å ha på litt vann når du kjenner at den blir for tørr er lurt. Synes ofte det blir penere enn marsipan .
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #3 Skrevet 6. august 2013 Har kjøpt ferdig farga. Skal den kjevles så tynn som mulig? Anonymous poster hash: a0b67...385
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 Det bør være noen mm tykkelse på den for at du i det hele tatt skal greie å flytte den. Jeg ga opp å flytte de største delene hele, og satte dem heller sammen på kaka. Tror det er en fordel å ta sukkerpastaen ut fra kjøleskapet like før du skal kjevle, for jo lengre du holder på med den, jo mer klissete vil den bli? Sukkerpasta kan se flott ut, men smaksmessig liker jeg nok best den gode, gamle "smørkremen" eller glasuren. Eller også fløtekrem eller eggekrem. Anonymous poster hash: 0b639...997
ms.Pond Skrevet 6. august 2013 #5 Skrevet 6. august 2013 (endret) Jeg ville ikke oppbevart sukkerpastaen i kjøleskap da fuktighet får den tilåsmelte og bli klissete. Selv om den er pakket i plast vil den kondensere seg når den pakkes ut med mindre den er romtemperert. Dessuten blir den knallhard og vanskelig å jobbe med når den er kald. Jeg kjevler med mel. Melis kan gjøre sukkerpastaen seig og gjøre at den virker svett. Men der tror jeg det er mange individuelle meninger. Skal du bruke den som kakelokk så ikke kjevle den tynnere enn 3 mm, da vil den nesten garantert revne. Dessuten kan kaken risikere å synes gjennom lokket Bruk masse mel som underlag, og børst heller av den etterpå med en kost. Sørg for å dekke med plastikk når du ikke bruker sukkerpastaen. Den tørker fort ut, men den ferdiglagde holder noe lenger enn den hjemmelagde på det punktet. Endret 6. august 2013 av mama foodie
Dailis Skrevet 6. august 2013 #6 Skrevet 6. august 2013 Bør være litt tykkelse på den slik at du kan strekke og forme den. Den er da også sterkere. Blir den for tynn blir den fort gjennomsiktig. Den er best å jobbe med romtemperert.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #7 Skrevet 6. august 2013 Takk for svar. Skal bli moro å prøve. Anonymous poster hash: a0b67...385
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #8 Skrevet 6. august 2013 Jeg pleier og legge gladpakk under når jeg kjevler ut, synes jeg får den lettere tynn og glatt på ene siden. I tillegg til at den er lettere og flytte på hvis du skal lage lokk til ei kake. Anonymous poster hash: 3a35b...008
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #9 Skrevet 7. august 2013 Det var lurt. Men får du gladpacken til å holde seg i ro da? Anonymous poster hash: a0b67...385
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå