Gå til innhold

Fruktmåltidet i bhg irriterer vettet av meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke misforstå - det er supert at bhg fokuserer på å gi barna frukt... og jeg ser jo at ungene blir sultne mot slutten av dagen...

MEN.. mine barn er aldri sultne til middag! De hiver innpå med frukt, og det virker ikke som det er noen begrensninger. Stadig får de brødskiver og knekkebrød også dersom de går på kjøkkenet og ber om det. Det er mange av ungene som ber om det visstnok, og den koselige damen på kjøkkenet deler om seg..

Så.. vi har mette og leie barn ved middagsbordet. Liker ikke ditt og liker ikke datt. Særlig sønnen min på fire spiser sjelden noe særlig i det hele tatt, og ber ikke om noe mat før kveldsmat. Da er det vanskelig å jobbe med kresenheten hans...

Hvordan fungerer dette hos dere?

Anonymous poster hash: 96902...b2c
Videoannonse
Annonse
Gjest Skofantomet
Skrevet

Er det ikke bare til å utsette middagen til kvelds da? Heller det enn at barna må gå sultne i bhg, og middagen må lages kjapt og gale.

Skrevet

Vi spiser middag mellom 17.30-18

Ikke noe problem. 

Sjelden de vil ha kvelds

Skrevet

Har sein middag som regel så for oss er det helt i orden:)

Dropper gjerne kveldsmaten, evt gir noe lett til kvelds om de er sultne.

Anonymous poster hash: 594a4...c57

Skrevet

Ikke misforstå - det er supert at bhg fokuserer på å gi barna frukt... og jeg ser jo at ungene blir sultne mot slutten av dagen...

MEN.. mine barn er aldri sultne til middag! De hiver innpå med frukt, og det virker ikke som det er noen begrensninger. Stadig får de brødskiver og knekkebrød også dersom de går på kjøkkenet og ber om det. Det er mange av ungene som ber om det visstnok, og den koselige damen på kjøkkenet deler om seg..

Så.. vi har mette og leie barn ved middagsbordet. Liker ikke ditt og liker ikke datt. Særlig sønnen min på fire spiser sjelden noe særlig i det hele tatt, og ber ikke om noe mat før kveldsmat. Da er det vanskelig å jobbe med kresenheten hans...

Spis middag senere eller gi beskjed om at han ikke kan spise ubegrensede mengder.

Anonymous poster hash: 70366...f0c

Skrevet

Funker kjempefint, vi har bare litt senere middag. :)

Anonymous poster hash: 8c7e6...c57
Skrevet

Jeg var like irritert som deg. Sa ifra, på en pen måte, at middagene hjemme ble ødelagt. Ble enige med ansatte om at mitt barn skulle få frukt, men ikke brød eller knekkebrød, fordi han måtte ha plass i magen til middag.

Gått veldig fint etter dette!

Anonymous poster hash: 750cb...0e8

Skrevet

Hos oss har de frukt om formiddagen og lunsj kl 13. Henter vi så sent at harna er sultne igjen, får de litt knekkebrød eller brødskiver i bhg.

Hva om dere spiser middag til kvelds da ?

Anonymous poster hash: 8a110...bf8

Skrevet (endret)

Synes også at fruktmåltidet i bhg kan være vel sent, ser at de gjerne spiser (senest) kl 15, og hvis middagen bruker å stå klar kl 16.30 er de ikke særlig sultne. 

Er det noe som ikke er favorittretten da, så er det vanskelig å få ned noe som helst middag. Da blir det å vente til kveldsmat, og da blir det kun brødmåltider gjennom hele dagen.

Synes det er greit å få noe varmmat i magen også i løpet av en dag.

Nå spiser vi senere siden vi holder på ute i hagen, pusser opp uteområdet og gutten er ute med venner og sykler. Så nå ser jeg han er mer sulten til middag også.

Vet om flere som bytter om på kveldsmat (brødmåltid) og middag for å få god tid til å lage et ordentlig måltid og ikke kjapp ferdigmat.

Endret av BellaSuz
Skrevet

Hvor lang tid er det fra frukten till når du er ferdig med middag då? Blir kanskje lenge å gå helt ifra lunch til middag, viss det er mange timer? Kan jo høre med bhg, om flytting av frukt tidspunktet eller at dere har senere middag?

Anonymous poster hash: a33cb...6af

Skrevet

Man bør jo spise hver 3 time.

Skrevet

Hos oss er fruktmåltidet kl. 14, men vet de begrenser hvor mye de får pga at barna skal spise middag.

Jeg er litt spent på hvordan dette blir med jenta mi. Men, tenker at om det viser seg at hun ikke blir veldig sulten til middagen, så tar vi middag til kveldsmat.

Gjest Julia1984
Skrevet

Frukt/knekkebrød kl 14.30-15.00 her.

Vi har utsatt middag til 17-17.30 hjemme.

Tenk så ille om barna skal hå sultne i bhg bare for at DU skal ha middag til bestemt tid...

Skrevet

Hvor lang tid er det fra frukten till når du er ferdig med middag då? Blir kanskje lenge å gå helt ifra lunch til middag, viss det er mange timer? Kan jo høre med bhg, om flytting av frukt tidspunktet eller at dere har senere middag?

Hele barnehagen skal flytte fruktmåltidet?????

Anonymous poster hash: 59813...3a6

Skrevet

Det handler ikke om at JEG vil ha middag til et fast tidspunkt. Det handler om at jeg synes det er klønete at bhg legger opp til en praksis som gjør det vanskelig å opprettholde rutiner som er ganske innkjørte i det norske samfunnet. Det synes jeg er betenkelig, og det irriterer meg. I andre land er det mer vanlig med varmmat senere på kvelden, men i Norge har vi tradisjon for å spise varmmat i fem-tiden.. I tidligere tider spiste man varmmat enda tidligere, men slik har det altså blitt etter at kvinnene begynte å jobbe i større grad...

Det kan tenkes at vi i Norge også vil gå mot varmmat senere på dagen, men skal bhg diktere dette? Dette må da være mulig å regulere dette med måltidene på en mer hensiktsmessig måte? F.eks frukt tidligere på dagen, som noen nevner, og heller lunsj litt senere?.. og, så f.eks heller et grønnsaks-snack-måltid mot slutten av dagen, i stedet for frukt som tross alt er spekket med sukker og metter veldig. Gutten min kan f.eks spise to bananer og et halvt eple kl 1515.. Det forskyver jo hele rytmen..

Og, ja, det irriterer meg. Ikke fordi JEG vil spise middag kl fem, men fordi det er mye som er lagt opp slik at det for oss som familie passer best å spise på dette tidspunktet. Det er ofte vanskelig å få til sen middag når ettermiddagene etter hvert er spekket med aktiviteter for store og små. Dere kjenner jo til hverdagsstresset dere og vil jeg tro..

Det kan da ikke bare være jeg som synes dette er litt snodig?!

HI

Skrevet

Jo men kjære vene, det er litt vanskelig å tilpasse fruktmåktidene til hvert enkelt barns middagsplaner! Noen barn blir hentet klokka 15.00 å da er det vel strengt tatt ikke nødvendig med så mye at klokka to, men husk at det fins andre barn (!) i barnehagen enn DERES barn som kanskje er til barnehagen stenger klokka 17.00-17.30. Skal ikke de få mat da! Nei kjære vene, noe må vel vi som foreldre kalte å tilpasse oss. Vi spiser middag 17-17.30 uavhengig av når de kom hjem fra barnehagen. Da er barna sultne igjen og jeg slipper å pese med å ha maten på bordet helst før vi kommer hjem. Da blir det som regel enkel kveldsmat som en yoghurt eller havregryn med melk senere.

Hilsen trebarnsmor og barnehageansatt.

Anonymous poster hash: fc405...b48

Skrevet

Det handler ikke om at JEG vil ha middag til et fast tidspunkt. Det handler om at jeg synes det er klønete at bhg legger opp til en praksis som gjør det vanskelig å opprettholde rutiner som er ganske innkjørte i det norske samfunnet. Det synes jeg er betenkelig, og det irriterer meg. I andre land er det mer vanlig med varmmat senere på kvelden, men i Norge har vi tradisjon for å spise varmmat i fem-tiden.. I tidligere tider spiste man varmmat enda tidligere, men slik har det altså blitt etter at kvinnene begynte å jobbe i større grad... Det kan tenkes at vi i Norge også vil gå mot varmmat senere på dagen, men skal bhg diktere dette? Dette må da være mulig å regulere dette med måltidene på en mer hensiktsmessig måte? F.eks frukt tidligere på dagen, som noen nevner, og heller lunsj litt senere?.. og, så f.eks heller et grønnsaks-snack-måltid mot slutten av dagen, i stedet for frukt som tross alt er spekket med sukker og metter veldig. Gutten min kan f.eks spise to bananer og et halvt eple kl 1515.. Det forskyver jo hele rytmen.. Og, ja, det irriterer meg. Ikke fordi JEG vil spise middag kl fem, men fordi det er mye som er lagt opp slik at det for oss som familie passer best å spise på dette tidspunktet. Det er ofte vanskelig å få til sen middag når ettermiddagene etter hvert er spekket med aktiviteter for store og små. Dere kjenner jo til hverdagsstresset dere og vil jeg tro.. Det kan da ikke bare være jeg som synes dette er litt snodig?! HI Anonymous poster hash: 96902...b2c

Snodig? Jeg syns faktisk det er litt trangsynt! Det går andre barn i barnahagen enn dine barn vettu! Vil du ikke si det er enklere om familien legger opp til middag med hensyn til når barnet spiste sist i barnehagen enn at barnehagen skal måtte lage en liste om når, hva og hvor mye hvert enkelt barn kan spise på slutten av dagen? Syns det er latterlig hva enkelte foreldre krever av oss ansatte. Dere har ikke virkelighetssans en plass! Finn deg en privat nanny eller bli hjemme med barna selv da!

Anonymous poster hash: fc405...b48

Skrevet

Det handler ikke om at JEG vil ha middag til et fast tidspunkt. Det handler om at jeg synes det er klønete at bhg legger opp til en praksis som gjør det vanskelig å opprettholde rutiner som er ganske innkjørte i det norske samfunnet. Det synes jeg er betenkelig, og det irriterer meg. I andre land er det mer vanlig med varmmat senere på kvelden, men i Norge har vi tradisjon for å spise varmmat i fem-tiden.. I tidligere tider spiste man varmmat enda tidligere, men slik har det altså blitt etter at kvinnene begynte å jobbe i større grad...

Det kan tenkes at vi i Norge også vil gå mot varmmat senere på dagen, men skal bhg diktere dette? Dette må da være mulig å regulere dette med måltidene på en mer hensiktsmessig måte? F.eks frukt tidligere på dagen, som noen nevner, og heller lunsj litt senere?.. og, så f.eks heller et grønnsaks-snack-måltid mot slutten av dagen, i stedet for frukt som tross alt er spekket med sukker og metter veldig. Gutten min kan f.eks spise to bananer og et halvt eple kl 1515.. Det forskyver jo hele rytmen..

Og, ja, det irriterer meg. Ikke fordi JEG vil spise middag kl fem, men fordi det er mye som er lagt opp slik at det for oss som familie passer best å spise på dette tidspunktet. Det er ofte vanskelig å få til sen middag når ettermiddagene etter hvert er spekket med aktiviteter for store og små. Dere kjenner jo til hverdagsstresset dere og vil jeg tro..

HI

Tidligere var det tradisjon i Norge å spise middag kl12, derfor formiddag før kl12 og ettermiddag etter kl12. Kanskje barnehagen bør innføre det igjen, sånn at du får fulgt tradisjonene?

Det rare i barnehagen din er ikke at de har fruktmåltid, men at de får lov å spise to bananer og et halvt eple. Jeg hadde bedt dem begrense hva han får spise til f.eks en banan eller tilsvarende.

I vår barnehage ble dette sendt inn som et punkt å ta opp i SU, ingen (verken foreldre eller ansatte) skjønte at dette var et problem som burde tas opp i su, konklusjonen ble "enstemmig" at de foreldrene dette var et problem for, selv skulle ta det opp med de ansatte så de kunne begrense.

Anonymous poster hash: f07b4...895

Skrevet

HI

Hvis gutten din spiser 2 bananer og 1/2 eple så er han vel sulten da.

Jeg blir helt matt av sånne foreldre som deg som tydeligvis tror at ditt barn er det eneste barnet i barnehagen. Barnehagen har rutiner som er best for barna, ikke foreldrene. Mange barn er i barnehagen til halv 5 - 5, de trenger faktisk noe som metter litt.

Gjest FinogFjong
Skrevet

-det du beskriver er mer omfattende enn et "fruktmåltid" da, om ungene er så sultne at de trenger påfyll med skiver og knekkebrød, tyder det på at de bør flytte om på måltidene sine. Det bør gå ca 3 timer mellom hver måltid, man kan "gå ut fra" middag mlm fire og fem og "regne seg nedover.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

For noe vrøvl. Barnehagen VET da at folk eter middag etter barnehagens stengetid og ikke klokka 20.00

Hvis en fireåring kjører innpå to hele bananer og et halvt eple har de lunsj for tidlig og fruktmåltidet for seint!

Edit: her ser det ut som om jeg mener nr 20 sier noe vrøvl, men min reaksjon var på nr 19.

Endret av Pashla
Skrevet

For noe vrøvl. Barnehagen VET da at folk eter middag etter barnehagens stengetid og ikke klokka 20.00

Hvis en fireåring kjører innpå to hele bananer og et halvt eple har de lunsj for tidlig og fruktmåltidet for seint!

Edit: her ser det ut som om jeg mener nr 20 sier noe vrøvl, men min reaksjon var på nr 19.

Jeg har da ikke sagt noe om middag klokka 20.00

Hilsen #19

Skrevet

HI

Hei.

Snodig synes jeg absolutt ikke det er. Jeg synes heller du skal slutte å fokusere på når det er "vanlig" å spise middag i Norge.... I vår vennekrets spiser de fleste middagen mellom 17.30 - 19, og det virker som om sen middag blir mer og mer "vanlig". Spis middag når det passer for dere, og når ungene er sultne, ikke etter en formening om hva som er tradisjon etc. Her vi bor starter mange fritidsaktiviteter kl 16, så middagen blir ofte ikke før til kvelds. Etter hvert som ungene blir større er det ikke sikkert at vi alltid, hver dag, kan spise middag sammen heller. Kanskje må vi dele oss som familie, og da må man spise når man har tid og er sulten.

Anonymous poster hash: a9fbf...379

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg har da ikke sagt noe om middag klokka 20.00

Hilsen #19

Nei, da retter jeg det og trekker tilbake påstanden, og kjenner den død og maktesløs.

Men det øvrige du skrev var likevel vrøvl.

Det handler ikke om at man har det viktigste barnet i hele barnehagen, men at det neppe kan komme som en bombe at barn som er skrubbsultne og spiser mye ved tretida vil få lite i seg klokka fire. Og at det sannsynligvis er en grunn til at de er sultne, uten at foreldrene skal beskyldes for å være egoistiske.

Skrevet

HI

Jeg skjønner deg godt, HI. Vi har samme problemet her hjemme, og jeg har allerede rukket å irritere meg over det i ett års tid

Anonymous poster hash: 6a0e6...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...