Gå til innhold

Småbarnsaktiviteter som fenger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at noen her inne, som meg, sliter litt med å sysselsette de små.Jeg var jo ganske desperat en stund, da min snart toåring ikke lekte alene mer en MAX 20 sekunder. Det var "mamma hjelpe,mamma leke" osv HELE dagen.. Og aldri mer enn 40 cm unna beina mine. Jeg skjønte at jeg måtte gjøre noe annerledes, for ungen holdt på å kvæle meg rett og slett! 

Nå har jeg vært Montessori-nerd i to gode mnd , og det har gitt KJEMPERESULTATER :lol:  Ungen leker faktisk selv i 20-30 min av gangen, og om jeg er med sitter vi med den samme leken i opp mot en time av gangen! (hun var veldig på å hente seg andre ting hele tiden, fokuserte ikke på noe.)

Og hun har begynt å rydde ettter seg UTEN at jeg må minne henne på det! 

(Montessori er ganske strix på at man skal fullføre en oppgave og sette den tilbake før en ny tas fram)

Jeg har lest meg til en del gode løsninger, og supre triks finnes det masse av på youtube. 

Tenkte jeg kunne dele noe av det som holder henne opptatt så jeg får tømt oppvaskmaskinen! Dette er også ting man gjerne har i hus, eller som ikke koster mye å kjøpe.

Helle fra kanne til kopp (vann, kaffebønner, ukokt ris etc.) - Hun får et brett på bordet sitt med en liten kanne og kopp, også heller hunn i vei!

Tre store perler ( sånne som man stryker, bare store) på piperensere. Vi har perler og piperensere i tre farger, og har begynt å sortere etter farge.

Vaske ting. Hun får en bakebolle på bordet sitt med et såpestykke, klut, svamp eller neglbørste. Så får hun en gjenstand å vaske. I går ble crogsene skinnende rene.

Pringlesboks med små hull i lokket å tre piperensere eller sugerør igjennom, eller avlang åpning til å tre pokerchips eller store knapper gjennom.

Store pompomer til å putte i eggekartonger. (hun sitter lenge med dette!)

Brennecder på sånn hylse de kommer i. Hun elsker å ta de av og tre alle på igjen.

Tja....I fare for at dette skal bli for langt (litt sent eller?) skal vi runde av her kanskje..?

Har dere noen ting som får dine småbarn til å leke litt på egenhånd, eller ihvertfall fokusere på noe lenger enn to minutter?? Kom med dem!

Jeg er helt hekta! Huset mitt har blitt montessoriskole :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...