Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 Altså, at det har vært frossent først da...ser at toxo blir borte ved frysing, men ikke listeria...Trodde det skulle være trygt etter en uke i fryser'n jeg :/ Anonymous poster hash: 3792b...1af
☆☆☆ Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Et det varmebehandla, pepperoni på pizza og stekt chorizo osv. Skal ha med strandaskinke og blåmuggost i fødebagen
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #4 Skrevet 5. august 2013 Ja, det er det mange som gjør. Verden er full av både idioter og egoister. Du bør unngå det likevel. Anonymous poster hash: 5a1d5...d02
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #5 Skrevet 5. august 2013 Ja, Gilde sin salami og svartpølse er trygt for gravide. Anonymous poster hash: 05d2f...e66
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #6 Skrevet 5. august 2013 Ja, Gilde sin salami og svartpølse er trygt for gravide. Anonymous poster hash: 05d2f...e66 Det stemmer ikke. Anonymous poster hash: 8d877...33f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #7 Skrevet 5. august 2013 HVA skjer egentlig hvis man får i seg en av disse to bakteriene i seg som gravid? Jeg har hørt at den ene fører til spontanabort, om man spiser spekemat på slutten av svangerskapet, kan det starte fødselen da? Jeg spiser for øvrig ikke spekemat... Anonymous poster hash: 44269...852
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #8 Skrevet 5. august 2013 HVA skjer egentlig hvis man får i seg en av disse to bakteriene i seg som gravid? Anonymous poster hash: 44269...852 Ofte ingenting. I verste fall kan foster dø i magen. Anonymous poster hash: 5a1d5...d02
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 5. august 2013 #9 Skrevet 5. august 2013 Nei, kun varmebehandlet. Tips for de som liker spekeskinke og blåmuggost: Svinefilet surret i spekeskinke på grillen med blåmuggost saus til og gjerne dampede asparges. Yummi!! Men gleder meg til å fråtse i fenalår til jul!!
☆☆☆ Skrevet 5. august 2013 #10 Skrevet 5. august 2013 HVA skjer egentlig hvis man får i seg en av disse to bakteriene i seg som gravid? Jeg har hørt at den ene fører til spontanabort, om man spiser spekemat på slutten av svangerskapet, kan det starte fødselen da? Jeg spiser for øvrig ikke spekemat... Anonymous poster hash: 44269...852 Ein listeriainfeksjon kan føre til fosterdød og fosterskader, veit om barn som er multihandicappa på grunn av listeriainfeksjon før fødsel Toxoplasmose kan føre til abort, kva meir veit eg ikkje. Men det fristar lite å finne ut "the hard way".
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #11 Skrevet 5. august 2013 Ja, Gilde sin salami og svartpølse er trygt for gravide. Anonymous poster hash: 05d2f...e66 Det stemmer ikke. Anonymous poster hash: 8d877...33f På tide å oppdatere kunnskapen din: http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item/null/ Anonymous poster hash: 05d2f...e66
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #12 Skrevet 5. august 2013 HVA skjer egentlig hvis man får i seg en av disse to bakteriene i seg som gravid? Jeg har hørt at den ene fører til spontanabort, om man spiser spekemat på slutten av svangerskapet, kan det starte fødselen da? Jeg spiser for øvrig ikke spekemat... Anonymous poster hash: 44269...852 Ein listeriainfeksjon kan føre til fosterdød og fosterskader, veit om barn som er multihandicappa på grunn av listeriainfeksjon før fødsel Toxoplasmose kan føre til abort, kva meir veit eg ikkje. Men det fristar lite å finne ut "the hard way". Toxo kan også føre til fosterskader. Anonymous poster hash: fa771...6c5
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #13 Skrevet 5. august 2013 Ja, Gilde sin salami og svartpølse er trygt for gravide. Anonymous poster hash: 05d2f...e66 Det stemmer ikke. Anonymous poster hash: 8d877...33f På tide å oppdatere kunnskapen din: http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item/null/ Anonymous poster hash: 05d2f...e66 Mattilsynet mener det er en risiko og den offisielle anbefalingen er å unngå all spekemat. Produsenten som lever av å selge et produkt mener det ikke er en risiko. Hør på den du vil. Anonymous poster hash: 5a1d5...d02
DaTuMa Skrevet 5. august 2013 #14 Skrevet 5. august 2013 Jeg har spist salami. Spekeskinke har jeg spist på pizza feks, eller toast. Da er den trygg. Har allerede handlet inn spekeskinke og muggost som jeg skal ha med på sykehuset når jeg skal føde gleder meg
Elsker livet Skrevet 5. august 2013 #15 Skrevet 5. august 2013 Spiste bare varmebehandlet. Selv om sjansen er liten så har ikke spekemat vært viktig nok til å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #16 Skrevet 5. august 2013 ikke varmebeh eller fryst nei !!!!! klarer da å vente men gleder meg VELDIG !!! Anonymous poster hash: f5ec3...f94
Gjest sug lut Skrevet 5. august 2013 #17 Skrevet 5. august 2013 (endret) HVA skjer egentlig hvis man får i seg en av disse to bakteriene i seg som gravid? Jeg har hørt at den ene fører til spontanabort, om man spiser spekemat på slutten av svangerskapet, kan det starte fødselen da? Jeg spiser for øvrig ikke spekemat... Anonymous poster hash: 44269...852 Ein listeriainfeksjon kan føre til fosterdød og fosterskader, veit om barn som er multihandicappa på grunn av listeriainfeksjon før fødsel Toxoplasmose kan føre til abort, kva meir veit eg ikkje. Men det fristar lite å finne ut "the hard way". Multihandicap er også en åpen mulighet med toxo, men hos meg ble det spontanabort. Endret 5. august 2013 av sug lut
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 5. august 2013 #18 Skrevet 5. august 2013 ååååhhhh, er såå surt å gå gravid i "spekematsesongen" Savner morrpølse så hardt at jeg blir grinete når jeg ser det i butikken Elsker salt mat! Men neeeeida, dustetoxo og listeria skal ødelegge for meg Føder rundt jul, så havner fødsel på julaften, da skal jeg ha med meg morrpølse som julemiddag Og NEI, jeg spiser ikke spekemat eller annen "ubehandlet" kjøttmat/oster/fisk under svangerskapet, heller ikke alkohol eller annen "grums". Er kjedelig, men tør ikke å ta sjansen, selvom den er liten
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #19 Skrevet 5. august 2013 Ja, jeg har hatt toxosmitte og er immun Anonymous poster hash: 229a7...04e
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 5. august 2013 #20 Skrevet 5. august 2013 Ja, jeg har hatt toxosmitte og er immun Anonymous poster hash: 229a7...04e Listeria da??
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #21 Skrevet 5. august 2013 Ja, jeg har hatt toxosmitte og er immun Anonymous poster hash: 229a7...04e Listeria da?? Jeg spiser ikke myke oster, så det går bra. Anonymous poster hash: 229a7...04e
Zalosalutt Skrevet 5. august 2013 #22 Skrevet 5. august 2013 Ja, Gilde sin salami og svartpølse er trygt for gravide. Anonymous poster hash: 05d2f...e66 Det stemmer ikke.Anonymous poster hash: 8d877...33f På tide å oppdatere kunnskapen din: http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item/null/Anonymous poster hash: 05d2f...e66 Mattilsynet mener det er en risiko og den offisielle anbefalingen er å unngå all spekemat. Produsenten som lever av å selge et produkt mener det ikke er en risiko. Hør på den du vil. Anonymous poster hash: 5a1d5...d02 Helsemyndighetene anbefalte også gravide å spise oppdrettslaks.. Så kanskje vi ikke skal stole blindt på dem heller? Jeg har forstått at det er ulike anbefalinger ute å går, forskjellige jordmødre/leger gir forskjellige anbefalinger. Ikke lett å orientere seg og vite hva som er trygt eller ikke. Jeg spiste nyåpnede salami og en sjelden gang litt spekemat, alt i samråd med min jordmor. Heldigvis gikk det bra, men tar ikke sjansen neste gang!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #23 Skrevet 5. august 2013 Spiste nyåpnet pakke med salami etter jeg fant den artikkelen fra jordmor siri. Etter første jordmorbesøk angret jeg. Fikk beskjed om å ikke spise dette. Tanken om at jeg kan ha skadet barnet mitt går gjennom meg hver dag. Anonymous poster hash: 2cde1...a74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå