Gå til innhold

Noen fra NAV her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte fra samboeren, og har funnet leilighet.

Jeg kan ikke søke noe fra NAV(to barn) før jeg har meldt flytting til folkeregisteret. Men jeg vet ikke om det blir rett å sende inn flyttemeldig, siden jeg bor her fram til jeg får støtte fra nav.

Vi kan ikke ha samme adresse når jeg skal søke. huseieren til leiligheten jeg skal leie sa at jeg kan melde flytting så fort som mulig.

Blir det rett?

Anonymous poster hash: 60a54...c26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke melde flytting før du faktisk flytter, og du kan ikke motta stønader før du faktisk bor borte fra mannen. Å gjøre noe annet er svindel og en stor risiko. Flytt ut og søk sosialstønad i mellomtiden mens søknad om stønader behandles om det er sånn at du ikke har penger til livsopphold - DET er den korrekte måten å gjøre det på.... 

Hilsen nav veileder 

Anonymous poster hash: 28b5e...763
Skrevet

Men jeg kan ikke søke om noe siden vi har felles adresse!

Blir meget usikker av alt :(

-HI

Skrevet

Nei, du kan ikke søke noen ting så lenge dere har felles adresse, for så lenge dere har det er dere faktisk samboere!

Du må ut, sende flyttemelding til folkeregisteret og ha meklingsattest fra familievernkontoret, DA kan du søke om penger fra nav.

Anonymous poster hash: 8339b...806
Skrevet

Men jeg kan ikke søke om noe siden vi har felles adresse!

Blir meget usikker av alt :(

-HI

Det du gjør er å skrive under leiekontrakten og flytte inn i leiligheten den dagen kontrakten er gyldig fra. Samme dag går du til folkeregisteret og melder flytting, ber om en bekreftet kopi av flyttemeldingen og tar den med til ditt lokale NAV-kontor. Der søker du om overgangsstønad og utvidet barnetrygd, og om sosialstønad til livsopphold og husleie for deg og barna i påvente av andre ytelser.

Om du ikke har penger til depositum, så snakker du med utleier om han/hun godtar kommunal garanti, og så snakker du i forkant av flyttingen og kontraktsskriving med NAV om mulighetene dine for å få det, og søker eventuelt om det også.

Anonymous poster hash: e22a4...4da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...