Gå til innhold

Trenger hjelp ang. ny livsstil

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 2 år siden gikk jeg ned 20 kilo og veide 60 kg. Følte meg bedre enn noensinne. Noen dager etter jeg nådde 60 kg. oppdaga jeg at jeg var gravid og i løpet av den første uka skjønte jeg at livsstilen min ikke var sunn og jeg var rett og slett syk. Jeg spiste maks 2 egg daglig, men skjønte heldigvis at hvis jeg ville ha dette barnet kunne jeg ikke fortsette slik.

Jeg begynte i det små og spise normalt og fikk kjenne smaken av mat igjen. Det ble mer og mer mat og deretter godteri og brus.Endte tilslutt opp på startpunktet, 80 kg. Her sitter jeg fortsatt, 2 år etter og veier fortsatt 80 kg.

I morgen er det slutt! Jeg er blitt helt avhengig av godteri, mat og brus. Når andre hadde tatt seg en røyk, tar jeg meg mat. Helt totalt avhengig.

Hvordan skal jeg få starta den nye livsstilen, hva bør jeg spise og hvordan skal jeg klare å opprettholde den?

Setter stor pris på alle råd og tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så mange gode råd, men jeg er med på en slankings. Har lagt så sinnsykt på meg i det siste og det trengs en oppstramming!

Skrevet

Da er det bare å henge seg på :) Jeg skal ned de 20 kiloene mine igjen, denne gang uten å bli syk :)

Skrevet

hva med å kontakte en kostholdsveieleder/personlig trener??

Koster gjerne litt penger da men =/

oppfølging hjelper mye !

Anonymous poster hash: 4587d...56c
Skrevet

Anbefaler den shape-up appen. Der registrerer du alt du spiser og aktivitetene dine. Både motiverende og øyenåpner ift hvor mye man faktisk putter i seg.

Lykke til :)

Skrevet

Heng dere på innpå slankeforumet;-) der er vi flere damer som jobber med det samme.

Anonymous poster hash: 9c9a9...e42

Skrevet

Slankeforumet visse jeg faktisk ikke om, får ta en titt der :)

Shape up appen fungerer ikke. De dagene jeg tenker at nå er det nok registrerer jeg og er flink helt til jeg skeier ut. Da lar jeg vær å føre opp

Gjest Kjempeanonym
Skrevet

Jeg og slenger meg gjerne på :)

Jeg er litt som deg; enten spiser jeg alt mulig, eller så spiser jeg minst mulig. Vanskelig med en sunn middelvei.

Må ned ca 20 kg jeg og etter svangerskap og latskap.

Skrevet

Det er akkurat slik jeg og er. Enten spiser jeg omtrent hele butikken eller så spiser jeg absolutt nada

Skrevet

Vanskelig å gi råd egentlig ettersom du sier du allerede har fått et litt uheldig forhold til mat tidligere.

Jeg har brukt vektklubb med stort hell for å få inspirasjon til god næringsrik mat og hjelp til kcal kokontroll, hjalp for mer å ha noe som gjorde det mer visuelt.

Ta bevisste valg. Feks er du mest sannsynlig mett etter to-tre skiver grovbrød med noe egg, skinke, salat, leverpostei, kylling eller lignende. Og stoppe da selv om maten er god er ofte utfordringen (har vært der selv så vet hvor vanskelig det kan være)

La være å handle for ofte, og unngå å ha godis i hus, men gjerne frukt, nøtter eller annet du synes er godt når behovet for småspising melder seg.

Kutt opp frukt og grønt på forhånd så det er lett å spise. Ofte derfor det er lett å velge noe i pose som bare må åpnes :)

Planlegg måltider og lag evt klar salat med kylling/skinke/egg, omelett, variert med magert pålegg eller noe sånt til lunsj dagen etter.

Uansett hvordan du velger å gjøre det så ønsker jeg deg lykke til i jobben med endringene :)

Skrevet

Takk for mange gode tips! :) 

Ja, det er ikke enkelt når man har et uheldig forhold til mat allerede. Jeg ser jo nå hvor ille det egentlig var da jeg var syk. Jeg gikk ned 20 kilo på 1 år, sov nesten hele døgnet og kastet opp om jeg spiste noe annet enn 1 egg eller kanskje en skinkebit o.l.

Vektklubb er kanskje verdt å prøve ut :)

Skrevet

Gratulerer med så flott vekttap, men aller mest: Gratulerer med å innse at du var syk, det er godt gjort! Jeg ville tittet på denne artikkelen:

http://fitnessbloggen.no/myrevolution-health-fitness-concept/

Har selv slitt med spiseforstyrrelser, og spist etter klokka og hatt (og har) diverse regler for ting og tang. Det jeg slet mest med var å forstå når jeg faktisk er sulten! Det høres kanskje dumt ut, men sånn er det altså. Nå har jeg begynt å vite hva som er sult og hva som er "Oi, nå har jeg det ikke så bra. La meg tømme kjøleskapet for så å tømme meg selv." Du sier allerede livsstil, det er supert for jeg tror man må fjerne ordet "diett" fra forrådet. Hvis du går på en smell er det også viktig å ikke begrave livsstilen fordi man ikke får det til uansett, men heller tenke at "jaja, etterpå eller i morgen går det bedre!" Dette er vel også en øvelse, jeg får det ikke helt til enda.

Mat, spesielt fett og sukker, gir hjernen masse lykkestoff. Det samme stoffet utløses ved fysisk aktivitet. Ut på tur! I morgen når du MÅ ha sukker, er dette som en røyker som MÅ ha røyk. Løp på stedet, spis grønnsaker med dip eller finn ut "Hvorfor vil jeg ha sukker nå, hvorfor er jeg trist slik at hjernen vil ha lykkestoff?"

Lykke til!:D

Skrevet

Vær bevisst hver dag. Tenk at du har en dag du kan skeie ut. De andre dagene er det ikke brus, minimalt med godis. Men det man legger på seg aller mest av er å spise seg stappmett og fett i hverdagsmaten. Halver smøret på skiva, smøret du steker i (evt stek i ovn). Grønnsaker eller salat til middag, sik at du blir mett på færre kalorier. Vei deg en fast dag i uken, da er det mer motiverende å fortsette den nye livsstilen, siden du kan se resultatet for hver gang. 

Ville kanskej ikke telt kalorier ol. siden du har sliti med mat tidligre, det kan fort gå til hode på folk.

Lykke til med den nye livsstilen :)

Anonymous poster hash: 2beb5...52a
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ikke starte dette for deg selv. Det å ha hatt en spiseforstyrrelse er litt som å "ha vært" alkoholiker, litt slanking og du kan "havne utpå" igjen. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen min og spurt hva han anbefaler deg, enten har han nok greie på det til at han kan hjelpe deg selv, eller så kan han henvise deg videre til en ernæringsfysiolog. 

For deg er det minst like viktig å ikke spise for lite mat, som det det er å spise lite nok mat til at du går ned i vekt.

Anonymous poster hash: 28cc1...ff3
Skrevet

Takk! Setter virkelig pris alle tipsene jeg får nå :)

Fitnessbloggen har jeg tittet på tidligere, men denne artikkelen har jeg ikke sett så den er absolutt verdt en grundig gjennomlesing :)

Skal bli flinkere med grønnsaker og salat og telle kalorier tror jeg ikke jeg skal begynne med nei for min egen "sikkerhet" :)

Skrevet

Fastlegen har jeg ikke tenkt på i det hele tatt! Takk! Kanskje jeg skal ringe henne i morgen for å få en plan. Hun vet at jeg har hatt problemer i forhold til mat tidligere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...