Gå til innhold

hvordan lære mannen husarbeid? *håpløst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, mannen er en flott fyr, på alt annet enn husarbeid. Jeg har prøvd å lære han det i over 4år uten å lykkes.

Eksempel :

Hvis han kler av seg på soverommet er det mye som skal til, for at han selv (uten å få beskjed om det), legger skittentøyet i skittentøyskurven

Lager han mat og søler på benk eller komfyren, klarer han ikke selv å forstå at han må vaske etter seg.

Vaskebøtte eller mopp har han aldri svingt seg med frivillig

Han klarer å ta med seg tallerkenen etter å ha spist, men han setter den bare på benken. Sjelden han faktisk setter den rett inn i oppvaskmaskinen

Hvis ting skal opp i 2 etg legger vi ting i trappen. Uansett hvor full trappen er med ting som skal opp, kan mannen fint hoppe over 2 trappetrinn med ting, for så å gå opp i 2etg uten å ha tatt med seg noe av det. Grr.

Har mange slike eksempler. Jeg er lei av å være "mammaen" hans. Jeg har kjeftet, tryglet og bedt på mine knær når jeg prøver å lære bort, til liten nytte. Hvordan har dere lært det bort, slår dere? Sex nekt? Strømpistol?

Låse han ute fra huset? Sperre han inne i kjelleren? Hehe

Anonymous poster hash: 5e777...922

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har vi en nokså tradisjonell fordeling av husarbeid, så det blir gjerne ikke en så full oppgave for min del. I tillegg har mannen min evnen til å se hva som må gjøres selv, spesielt overfladisk rot. Men jeg hadde brukt mer utradisjonelle metoder om det hadde det vært meningen han skulle ta mer husarbeid, han rotet mye og ikke tok med seg ting som er åpenbart for folk flest at skal  flyttes på, og jeg hadde prøvd med vanlig kommunikasjon i fire år. Det hadde blitt ropert der jeg formidlet kommandoene, og sprayflaske med isvann når han ikke fullførte ordene raskt eller godt nok.

Skrevet

Min mann forstår, helt av seg selv, at skitten oppvask ikke kommer seg inn i oppvaskmaskinen av seg selv. Og at skitne klær som ligger på gulvet på soverommet ikke hopper ut i skittentøyskurven.

Jeg hadde aldri i livet funnet meg i å ha det slik. Jeg ville ha satt meg ned med ham, og tatt en alvorlig prat om saken. Fortalt ham at jeg ikke er hans slave og heller ikke hans mamma. At han var inne på en sikker vei til skilsmisse, og i så tilfelle ville han bli helt nødt til å fikse alle slike ting alene. Nå vet jeg ikke om du er så lei at det kvalifiserer med å true med skilsmisse, da, det må du jo se an selv.

I tillegg ville jeg sluttet med å rydde etter ham. Hans skitne klær skulle fint få ligge der de havnet. Jeg vasker ikke klær med mindre de ligger i skittentøyskurven. Så hadde han vel skjønt det den dagen han ikke hadde flere rene sokker igjen. Jeg ville heller aldri ha ryddet etter ham på kjøkkenet, men brukt samme teknikk som jeg bruker på ungene: Hentet ham inn fra hva han nå holdt på med, tauet ham inn på kjøkkenet og stått der og sett på at han gjorde det. Spurt ham om han ikke syntes det var flaut at jeg måtte passe på ham som et barn, og om han ikke innså selv at det var lettere å gjøre det med en gang.

Skrevet

Sett dere ned å lag arbeidsfordeling.

Hva mener han selv at er rimelig at han gjør?

Her får ikke mannen lov til å vaske klær, derfor er det min jobb, da gjør jeg alt med klærne, vask ,brett og legge på plass

jeg liker ikke ta oppvaskmaskinen så den tar han ansvar for, og han rydder kjøkkenet samtidig.

Vi vasker badet to ganger i uka, en gang hver..

Resten tar jeg, han klipper plen, måker snø, tar seg av husdyr..

For mindre irritasjon, ta å legg en skittentøyskurv på rommet som en av dere tømmer hver morgen eller noe... Det at han glemmer å ta ting med opp er samme som min mann, dette må bare minnes på.. Det er lurt å stable dét oppover i trappa slik at det er lettere å ta hintet :-p

Anonymous poster hash: 1dbde...202

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Høres slitsomt ut.  Jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort, bortsett fra en ting, jeg ville ha sluttet å rydde etter ham.  Om det så hadde betydd at jeg skulle ha gått til innkjøp av et billig servise i flere farger eller mønstre, slik at jeg kunne statuere et eksempel når kjøkkenbenken er full av hans ting slik at det ikke er noe han kan spise av.

La skittentøyet hans ligge der han hiver det, og er det for mye i veien, bare spark til inn til siden eller hiv det over på hans side av senga.  La hans ting ligge i trappa, og spør han etter rene underbukser, går du inn på vaskerommet og sjekker skittentøyskurven og svarer med din søteste stemme at det ikke er noen på vask, så da ligger de sikkert i skapet hans.

Skrevet

Dytt:)

Skrevet

Altså, mannen er en flott fyr, på alt annet enn husarbeid. Jeg har prøvd å lære han det i over 4år uten å lykkes.

Eksempel :

Hvis han kler av seg på soverommet er det mye som skal til, for at han selv (uten å få beskjed om det), legger skittentøyet i skittentøyskurven

Lager han mat og søler på benk eller komfyren, klarer han ikke selv å forstå at han må vaske etter seg.

Han klarer å ta med seg tallerkenen etter å ha spist, men han setter den bare på benken. Sjelden han faktisk setter den rett inn i oppvaskmaskinen

Hvis ting skal opp i 2 etg legger vi ting i trappen. Uansett hvor full trappen er med ting som skal opp, kan mannen fint hoppe over 2 trappetrinn med ting, for så å gå opp i 2etg uten å ha tatt med seg noe av det. Grr.

Har mange slike eksempler. Jeg er lei av å være "mammaen" hans. Jeg har kjeftet, tryglet og bedt på mine knær når jeg prøver å lære bort, til liten nytte. Hvordan har dere lært det bort, slår dere? Sex nekt? Strømpistol?

Er det jeg som har skrevet dette? Mannen min har nemlig ikke tid til å leve et dobbeltliv, men er kliss lik. D:

Anonymous poster hash: 9be10...acb

Skrevet

Eksempel :

Er det jeg som har skrevet dette? Mannen min har nemlig ikke tid til å leve et dobbeltliv, men er kliss lik. D:

Min også ;) Bortsett fra det med rot i trappa, vi har bare en etasje.

Skrevet

Jeg har innsett at gubben er slik han er og at det er ikke vits å prøve å endre på han. Dette gjelder også husarbeid. Han har blitt litt bedre de siste årene, men vi har ulikt syn på hva som er rot og hvor lenge mellom vask/støvsuging. 

Derfor har vi blitt enige om at jeg styrer husarbeidet og heller gir han beskjed hva som skal gjøres. Han støvsuger, vasker gulvene, kan sette på ei maskin hvis nød, rydde litt og andre småoppgaver. Men siden vi har ulikt syn på hva som er rent nok og ryddig, så vasker jeg bad, tørker støv, rydder gjerne litt ekstra etter at han har ryddet og vasker og legger sammen klær.

Og et triks er å ikke klage på han hele tiden, da blir han bare sur og mister helt lysten til å gjøre noe. Derfor rydder jeg litt i skjul etter han og heller svelger kameler.

Funker strålende for oss:)

Skrevet

Eksempel :

Min også ;) Bortsett fra det med rot i trappa, vi har bare en etasje.

Min også:( Det er SÅ utrolig turn off! Jeg går ikke bevisst inn for sexnekt, men det er ikke noe tiltrekkende med en mann (gutt) som åpenbart synes det er OK å la andre ta dritten mens en selv bor som på hotell eller hjemme hos mamma. Jeg var på cruise en gang og der slo det meg at jeg nok hadde det slik som mannen har det her hjemme. Vi hadde nemlig en mann som konstant var innom og ryddet og vasket. Herlig å bare ta rene håndklær uten å tenke på hvor de kom fra!

Anonymous poster hash: 330f3...d2e

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg har hatt liste oppe på do - med en av mine ekser! Der vi skulle krysse av annenhver gang for dovask. Det ble så flaut for ham, med tanke på at gjester kunne se lista, at han skjerpa seg. Men vaskemaskinen rørte han bare hvis jeg var bortreist i over ei uke. 

Men mht mannen din, HI, så tror jeg dere må ansette vaskehjelp, og innføre fast felles ryddedag som er dagen før vaskehjelpen kommer. Det er selvsagt han som skal betale hjelpen, og hvis han antyder at det begynner å bli dyrt, må du svare at det er sant, men dersom dere skal si den opp, må han overta halvparten av det du gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...