Gå til innhold

Foreldreansvar når vi ikke er sammen lenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar er ikke sammen lenger. Jeg venter en liten en om 2 mnd. Får jeg automatisk foreldreansvaret eller blir det felles foreldreansvar? Hvilken betydning har det for videre samvær? Babyen skal selvfølgelig få se sin far, men faren vil ha 50-50 samvær og det er helt uaktuelt for meg. Vi har allerede vært gjennom mekling angående det eldste barnet vårt. Her har vi felles foreldreansvar, men jeg har hovedomsorgen.

Anonymous poster hash: a0ca5...2d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis dere bor nærme hverandre, er venner og begge har det stabilt, så er det ikke noe i veien for 50/50 deling når barnet blir "stor" (nærmer seg skolealder eller skolealder +), men babyen må jo være hos deg (matfatet) i starten, og en baby kan ikke pendle annenhver uke mellom mor og far, de har jo ikke tidsbegrep og vil være forvirret.

Du får nok automatisk hovedomsorg for babyen, men eldstemann kommer jo an på alder om dere skal ha 80/20 eller 50/50... Husk bare at barna er like mye hans som dine...

Anonymous poster hash: 1b4c4...277
Skrevet

Du får automatisk foreldrerett alene dersom dere ikke er gift eller registrerte partnere.

Far får ikke 50/50 dersom du ikke frivillig går med på det. Dersom dere ikke skriver under på at dere vil ha felles da...

Han kan kun kreve vanlig samvær, men ikke før barnet er gammel nok anbefales overnatting. Det første året bør far ha samvær korte tider,og hyppig. Et par timer rt par ganger i uka f.eks.

Skrevet

Vi har allerede en avtale angående det eldste barnet som er 65-35. Far vil ha samme avtale eller 50-50 på den lille også, han mener at jeg ikke trenger å amme, at barnet klarer seg fint med flaske.

Selvfølgelig skal barna få samvær med sin far og tilbringe tid med han. Men når ungene er såpass små, så mener jeg at de har best av å bo et sted fast. Om det blir 50-50 senere, vil jo bare tiden vise.

Skrevet

Far får ikke foreldreansvar om dere ikke er gift eller bor på samme adresse ved fødsel. Du må samtykke for at han skal få det. Dersom han går rettens vei vil han likevel få det, så det eneste du eventuelt oppnår om det er viktig for ham er å trenere det en del.

Foreldreansvaret har ingen som helst betydning for samværsmengde.

Anonymous poster hash: 5ba3c...a5a
Skrevet

Far får, som de andre sier, ikke automatisk foreldreansvar og uten foreldreansvar kan man ikke ha 50/50-deling. Ved 50/50-deling må begge også inneha juridisk ansvar for barnet og det har man ikke uten foreldreansvar.

Dersom han søker om foreldreansvar så vil han få det (regner med at han er ved sine fulle fem siden dere har 1 barn fra før av som han har foreldreansvar for).

Anonymous poster hash: 82c2c...a1c
Skrevet

Vi har allerede en avtale angående det eldste barnet som er 65-35. Far vil ha samme avtale eller 50-50 på den lille også, han mener at jeg ikke trenger å amme, at barnet klarer seg fint med flaske.

Selvfølgelig skal barna få samvær med sin far og tilbringe tid med han. Men når ungene er såpass små, så mener jeg at de har best av å bo et sted fast. Om det blir 50-50 senere, vil jo bare tiden vise.

Når far bryr seg mer om seg selv enn om barna så sier det seg selv at delt omsorg er en håpløs idè. Det at han setter egne behov over barnas behov sier noe om hvor mye han bryr seg - om seg selv!

Ville aldri gått med på 50/50

Skrevet

Far får, som de andre sier, ikke automatisk foreldreansvar og uten foreldreansvar kan man ikke ha 50/50-deling. Ved 50/50-deling må begge også inneha juridisk ansvar for barnet og det har man ikke uten foreldreansvar.

Dersom han søker om foreldreansvar så vil han få det (regner med at han er ved sine fulle fem siden dere har 1 barn fra før av som han har foreldreansvar for).

Dette er feil.

Man kan godt ha barnet 80% av tiden uten foreldreansvar, men det er jo fryktelig upraktisk da.

Skrevet

Dette er feil.

Man kan godt ha barnet 80% av tiden uten foreldreansvar, men det er jo fryktelig upraktisk da.

Man kan ha barnet, men man kan ikke skrive avtale på det og barnet kan ikke ha adresse hos en som ikke har foreldreansvar (bortsett fra i barnevernssaker eller det barnet har en foresatt)

Skrevet

Dette er feil.

Man kan ha barnet, men man kan ikke skrive avtale på det og barnet kan ikke ha adresse hos en som ikke har foreldreansvar (bortsett fra i barnevernssaker eller det barnet har en foresatt)

Har du en kilde på det? Jeg kan ikke se hvor det fremkommer i lovverket og kjenner til ganske mange saker hvor det forekommer.

Skrevet

Dette er feil.

Kan også vise til:

"Foreldrene kan velge at barnet skal bo fast hos begge (delt

bosted). Om dette vil være en god ordning for barna vil blant
annet avhenge av hvor gamle barna er, om foreldrene bor i nær-
heten av hverandre og om foreldrene greier å samarbeide. Hvis
foreldrene avtaler at barnet skal bo fast hos begge, må de likevel
avtale at barnet skal være registert i folkeregisteret som fast
bosatt hos en av foreldrene. En slik ordning vil ha betydning for
hvordan barnebidraget skal fastsettes, og blant annet også ha
innvirkning på retten til stønad til enslig forsørger og på barne-
trygden. NAV lokalt kan gi nærmere opplysninger om dette.
Den av foreldrene som barnet bor fast sammen med må også ha
foreldreansvar.
Dersom foreldrene blir enige om at barnet skal

ha delt bosted, må de samtidig avtale felles foreldreansvar"

Kilde: side 13 - http://www.regjeringen.no/upload/BLD/reisekostnader/Foreldreansvar.pdf

Skrevet

Det er jo strengt tatt ingen som sjekker, men det vil uansett kunne omgås ved at barnet folkeregistreres hos den ene og har samvær på 50% eller mer. Altså ikke delt bosted men likevel 50/50.

Som sagt; jeg er kjent med flere familier hvor dette praktiseres. Uten at det høres så aktuelt ut for HI. Om hun og far ikke blir enige vil det jo eventuelt gå til retten og der vil far få foreldreansvaret kastet etter seg med mindre han er narkodømt øksemorder (og selv da muligens).

Skrevet

Det er jo strengt tatt ingen som sjekker, men det vil uansett kunne omgås ved at barnet folkeregistreres hos den ene og har samvær på 50% eller mer. Altså ikke delt bosted men likevel 50/50.

Som sagt; jeg er kjent med flere familier hvor dette praktiseres. Uten at det høres så aktuelt ut for HI. Om hun og far ikke blir enige vil det jo eventuelt gå til retten og der vil far få foreldreansvaret kastet etter seg med mindre han er narkodømt øksemorder (og selv da muligens).

At folk omgår lovverket er ikke uvanlig.... Å ha samvær på 50% kan man ha, men da vil han ikke inneha rettigheter som man har ved delt omsorg. Feks. kan da den med hovedomsorgen flytte bort med barnet, den har fortsatt er større bestemmelsesrett over barnet og den med foreldreansvar bestemmer alt det juridiske.

Men, om man velger å omgå reglene kun for å stille seg i en dårlig posisjon så er det et valg man tar. For som både du og jeg sier: Far vil få foreldreansvar og da stiller saken seg litt anerledes, selv om ingen rett til dags dato har dømt 50/50-deling i saker der en slik deling ikke var vært praktisert før.

Skrevet

Så jeg vil altså få full foreldreansvar på yngstemann? Men hvis barnefar går til retten, så vil det uansett bli felles foreldreansvar?

Far er verken øksemorder eller narkoman, men vi har brukt mye tid på mekling angående det eldste barnet. Trodde kanskje at det ble litt annerledes med dette barnet siden jeg er alene fra fødselen av, at jeg hadde litt flere rettigheter.

Hi

Skrevet

Så jeg vil altså få full foreldreansvar på yngstemann? Men hvis barnefar går til retten, så vil det uansett bli felles foreldreansvar?

Far er verken øksemorder eller narkoman, men vi har brukt mye tid på mekling angående det eldste barnet. Trodde kanskje at det ble litt annerledes med dette barnet siden jeg er alene fra fødselen av, at jeg hadde litt flere rettigheter.

Hi

Så lenge far erkjenner farskapet og er ved sine fulle fem så vil han få foreldreansvar. Men siden dere bryter bør barnet er født så får han det ikke automatisk. 

Det som er anbefalt med babyer er korte og hyppige samvær hjemme hos barnet. Gjerne 1 time eller 2 flere ganger i uka. Dette trappe så opp med at far har barnet alene hjemme hos barnet, så at far tar barnet med ut alene, deretter at far har dagsamvær hjemme hos seg og til slutt samvær med overnatting.

Det er en prosess som gjerne tar 1 år, men det er til barnets beste at man gjør det slik så barnet blir trygg på begge foreldrene sine. Trygg på pappa og trygg på at mamma ikke blir borte når barnet er hos pappa.

Skrevet

Og en ting hvis du ønsker å amme barnet så skal du gjøre det, ikke gi flaske fordi pappaen vil det. Dette er det du som bestemmer

Anonymous poster hash: 3531f...57e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...