Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #1 Skrevet 3. august 2013 Har prøvd 50 ganger. Minst! Så spørsmålet er da; er det veldig dumt ( les; skadelig ) å gi en liten skvett med posesaus til barnet mitt som er under ett år? Ja, jeg vet at det er salt i og ikke anbefalt, men det er snakk om kanskje en spiseskei for å få litt mer smak på maten ( som forøvrig er hjemmelaget på sunt vis.) Anonymous poster hash: a9de2...f70
MammantilNurket Skrevet 3. august 2013 #2 Skrevet 3. august 2013 Hvilke typer saus har du prøvd deg på, da? Ikke gi opp riktig enda - øvelse gjør sausemester
Mamma&skatt Skrevet 3. august 2013 #3 Skrevet 3. august 2013 Kommer an på hvor gammel han er tenker jeg. 8 mnd kanskje ikke, 11 mnd vil jeg tro ja. Ellers kan du lage dressing av olje og urter/krydder eller rømme. Smeltet smør er også greit :-) ellers er brun saus enkelt å lage hvis du tilsetter vannet litt etter litt mens du rører og lar det tykne mellom hver gang du heller i :-) enkel brun saus : 1ss smør smeltes, tilsette 1 ss hvetemel, rør til tykk masse. La blandingen stå litt i gryta mens du rører, der skal lukte litt brent. Tilsette litt og litt vann mens du rører, la det tykne før du heller på mer vann. Fortsette til ønsket konsistens. Til slutt tilsetter du 2-3 dråper sukkerkulør :-) ikke vær redd for å feile, til slutt greier du det :-)
Mamma&skatt Skrevet 3. august 2013 #4 Skrevet 3. august 2013 Husk å smake til med salt og pepper før servering til dere voksne ;-)
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #5 Skrevet 3. august 2013 Hva går galt? Kanskje jeg kan hjelpe? Men nei, det er nok ikke skadelig. Alt med måte. Anonymous poster hash: 1bafc...4f8
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #6 Skrevet 3. august 2013 Kommer an på hvor gammel han er tenker jeg. 8 mnd kanskje ikke, 11 mnd vil jeg tro ja. Ellers kan du lage dressing av olje og urter/krydder eller rømme. Smeltet smør er også greit :-) ellers er brun saus enkelt å lage hvis du tilsetter vannet litt etter litt mens du rører og lar det tykne mellom hver gang du heller i :-) enkel brun saus : 1ss smør smeltes, tilsette 1 ss hvetemel, rør til tykk masse. La blandingen stå litt i gryta mens du rører, der skal lukte litt brent. Tilsette litt og litt vann mens du rører, la det tykne før du heller på mer vann. Fortsette til ønsket konsistens. Til slutt tilsetter du 2-3 dråper sukkerkulør :-) ikke vær redd for å feile, til slutt greier du det :-) Bruker du denne oppskriften over her og i tillegg smaker til med litt kjøttbuljong (jeg bruker en liten terning og blander ut i litt vann) så får du det nok til skal du se. Synes du sausen blir for tynn kan du bruke lit maizenna for å få den tykkere. Jeg bruker brun maizenna. Jeg har heller aldri væt noe flink til å lage god saus. Er selv oppvokst med fantastiske hjemmelagde sauser hjemmenfra. Men etter å ha prøvd og prøvd og prøvd, så har jeg endelig knekt koden. Brun posesaus er det veldig sjelden å få her i huset nå. Et annet tips er å koke kraft av f.eks en kotellet og bytte ut noe a vannet med krafte. Koker du mye kraft kan dette også fryses ned i passe porsjoner til neste gang du skal lage sauser. Anonymous poster hash: 49e0a...786
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå