Gå til innhold

vektnedgang og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange som har gått ned mye/noe i vekt pga amming?

Og hvor mye ca?

eller er dette en myte..

Anonymous poster hash: 635d8...6fd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk ned 10 kg og jeg prøvde ikke en gang. La ikke på meg mer enn 5 kg heller

Anonymous poster hash: fc47d...64a

Skrevet

Jeg gikk ned 10 kg og jeg prøvde ikke en gang. La ikke på meg mer enn 5 kg heller

Anonymous poster hash: fc47d...64a

Skrevet

Jeg gikk ned mye, men litt opp igjen når amminga var ferdig... Gikk opp 23 kg, og veide 5 kg mindre enn når jeg ble gravid.

Anonymous poster hash: 68bfe...ada

Skrevet

Tror dette er veldig individuelt.

Man trenger jo ca 500 kalorier mer i døgnet når man ammer, så om du ikke spiser de 500 kaloriene vil du jo gå ned i vekt.

Men så er det jo flere ting som spiller inn da, bl.a hormoner og stoffskifte, begge deler påvirker forbrenningen og begge deler kan være i ulage en stund etter fødselen.

Noen er også ulvesultne når de ammer, må bare ha mat hele tiden, kroppen skriker etter mat.

Min helsesøster mente også at hos mange kvinner setter kroppen ned forbrenningen litt (hormonstyrt) når man ammer for å sikre nok næring til melkeproduksjon.

Jeg personlig har ammet fire barn, og alle fire gangene har jeg gått opp i vekt i ammeperioden. Jeg var ikke tykk i utgangspunktet, var 174 cm og 65 kg da jeg ble gravid, har lagt på meg mellom 12 og 16 kg og alle kiloene har vært vekk innen to uker etter fødselen så det var ingen flere svangerskapskilo å ta av. Jeg var virkelig ulvesulten hele ammeperioden og la på meg 5-6 kg det året jeg ammet, de kiloene forsvant av seg selv da jeg sluttet amme.

Men en venninne av meg som er ganske mager, la på seg 10 kg da hun ble gravid og alle var vekk da hun kom hjem fra sykehuset. Hun raste ned i vekt da hun ammet, ble direkte undervektig og var selv veldig fortvilet over sitt anorektiske utseende den perioden. Hun var nede i str 32 i klær da hun ammet og var sjeleglad da ammeperioden var over og hun la på seg så hun passet sine vanlige klær i str 36 igjen.

Så som sagt, jeg tror det er litt individuelt hvordan kroppene våre reagerer på ammehormonene.

Anonymous poster hash: 45dde...60e
Skrevet

hørtes ikke feil ut ;)

merkelig det der !

Skrevet

Jeg gikk opp over 25 kg, har ikke slanket meg på noen måte og er nå ca 1,5 kg fra det jeg veide på første kontroll.

(ca 0,5 kg mer enn vanlig)

Nådde et platå da det var 5 kg igjen, tror trilleturene også har hatt noe å si.:)

Anonymous poster hash: f755d...3ef

Skrevet

åja.. skjønner, så noen går faktisk opp også =) tror jeg skal ha mer enn nok å ta av etter fødsel, så håper jo ikke jeg går opp enda mer pga amming hvertfall :)

Skrevet

Jeg har aldri fått det etterlengtede vekttapet ved amming. Her har det vært stikk motsatt; jeg har lagt på meg mye under hver ammeperiode. Rart den siste gangen, da jeg hadde fått to tette, og ikke hadde tid til å spise engang. :(

Anonymous poster hash: e016c...77f
Skrevet (endret)

Jeg gikk opp seks kilo i svangerskapet, og 4,5 måned senere er jeg gått ned 15 kilo. Jeg hadde gått ned ti kilo da jeg kom hjem fra sykehuset (var der seks dager). 

Jeg er forresten også ulvesulten. Jeg spiser og spiser og spiser. Metthetsfølelsen er ikke-eksisterende, jeg er helt hul. Av en eller annen grunn klarer jeg likevel ikke holde på kiloene... Jeg ser altså mager ut, og får av og til "kjeft" av fremmede fordi de mener baby ikke får det den skal om jeg slanker meg, og at jeg sulter babyen. Og jeg slanker meg overhodet ikke, for å si det sånn.

Endret av lUmlUm med tulla si
Skrevet

Jeg gikk opp 14 kg og nå 3 måneder senere har jeg enda 5 kg igjen til startvekt. Vekta har stått stille lenge nå, men har en følelse av at det kommer sv all sjokkisen jeg stapper i meg hver dag.

Anonymous poster hash: a53a9...955

Skrevet

Jeg gikk opp seks kilo i svangerskapet, og 4,5 måned senere er jeg gått ned 15 kilo. Jeg hadde gått ned ti kilo da jeg kom hjem fra sykehuset (var der seks dager). 

Jeg er forresten også ulvesulten. Jeg spiser og spiser og spiser. Metthetsfølelsen er ikke-eksisterende, jeg er helt hul. Av en eller annen grunn klarer jeg likevel ikke holde på kiloene... Jeg ser altså mager ut, og får av og til "kjeft" av fremmede fordi de mener baby ikke får det den skal om jeg slanker meg, og at jeg sulter babyen. Og jeg slanker meg overhodet ikke, for å si det sånn.

har du hatt vansker med å legge på deg generelt også før du fikk barn, eller har det oppstått først nå?

Skrevet

Jeg har ikke gått ned pga amming..

Vekta står ganske så stille egentlig.

Anonymous poster hash: 4bc8f...439

Skrevet

har du hatt vansker med å legge på deg generelt også før du fikk barn, eller har det oppstått først nå?

Nei, jeg har lett for å legge på meg vanligvis. Jeg må passe kostholdet, ellers blir jeg lett smålubben (var normalvektig før fødsel). Jeg har aldri hatt problemer med å ta av meg 2-3 kilo heller, men etter 2-3 kilo ned, pleier vekta å stoppe fullstendig opp. 

Skrevet

Jeg gikk opp i vekt under amming jeg. Flere årsaker til det, for det første får jeg forstyrrelser i stoffskiftet når jeg er gravid og ammer pga hormonene (påvist, så det er ikke noe jeg finner på ;)), og for det andre får jeg oksehunger når jeg ammer, iallefall i starten.

Så med første gikk jeg opp 8 kg (de gikk av når ammingen var ferdig), med mini gikk jeg opp 5 kg. De er borte nå da, siden jeg har vært mer bevisst denne gangen, men pga stoffskifteproblemene går det fryktelig sakte.

Skrevet

da er det veldig rart da !! og 6 kg opp i svangerskapet er jo ganske lite ! kanskje du får veldig høy forbrenning av de "nye hormonene" eller noe ??

Skrevet

er en del som har gått opp her ja... hører det er ulvehunger hos mange :D

men så lenge de går vekk når man slutter å amme . men en vil jo gjerne ned gravid/babykiloene etter fødsel =/

Skrevet

Jeg tok av meg først i svangerskapet, jeg var grusomt kvalm helt fra start til slutt. Jeg gikk ned 6 kilo pga kvalmen, og gikk deretter opp til startvekta, og så opp 6 kilo til. 

Kan være jeg får høy forbrenning, ja, tarmsystemet er også på bærtur for å si det sånn... Må på do minst to ganger om dagen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...