Gå til innhold

Ønsker ikke dåp, hva er alternativene??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har en baby rett rundt hjørnet, og har snakket litt angående dåp. Vi har kommet frem til at dåp ikke er særlig aktuelt for oss. I og med at vi begge er døpt og konfirmert selv, og kommer fra kristne familier, blir det egentlig mer feil å ha navnefest på human etisk forbund da vi aldri har hatt noe med de å gjøre, og det ville føles rart ovenfor resten av familien.

Legger til at vi selv ikke er kristne, og vi vil helst ikke stå i kirken å lyve...

Vi tenker, at ungen skal få velge selv sin trosretning når han/hun blir eldre!

Finnes det ingen andre alternativer for å feire at denne babyen er født og har fått sitt navn? Det blir jo litt rart å samle begge familiene og lage noe store greier ut av en såkaldt "3 måneders dag" for eksempel... Har noen tips?

Anonymous poster hash: 00171...a39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde bare noe vi kalte navnfest. Bare et selskap egentlig for å feire at han var født og at han skulle hete det!

Skrevet

Kan dere ikke ha en litt med uformell kakefest i anledningen det nye familiemedlemmets ankomst? Dette hadde min bror og hans samboer da min niese ble født ;)

Anonymous poster hash: 15f02...35c
Skrevet

Dropp det!

Enten døper man eller så gjør man det ikke synes jeg. Dere kan heller feire 1-års dagen litt mer enn et vanlig bursdagsselskap også kan besteforeldre og ander som egentlig ville gi en dåpsgave heller gi en litt finere 1-års gave.

Det er klart dere kan ha en velkommen til verden-fest eller navnefest, men i min verden blir det veldig kleint. Vi vil ikke døpe, men vi vil ha gavene og festen likevel.....

Anonymous poster hash: 29886...e69
Skrevet

Dropp det! Enten døper man eller så gjør man det ikke synes jeg. Dere kan heller feire 1-års dagen litt mer enn et vanlig bursdagsselskap også kan besteforeldre og ander som egentlig ville gi en dåpsgave heller gi en litt finere 1-års gave. Det er klart dere kan ha en velkommen til verden-fest eller navnefest, men i min verden blir det veldig kleint. Vi vil ikke døpe, men vi vil ha gavene og festen likevel..... Anonymous poster hash: 29886...e69

Vi vil jo gjerne samle familien for å feire det nye familiemedlemmet, jeg har ikke tenkt på det at folk skal komme med "dåpsgaver" :)

Men en velkommen til verden-fest synes jeg ikke skulle føles kleint... Men siden dåp har tatt patent på fødselsfeiring så blir det kanskje det.... Derfor jeg lurte på tips til å gjøre det naturlig og fint på en annen måte :)

Skrevet

Kan dere ikke ha en litt med uformell kakefest i anledningen det nye familiemedlemmets ankomst? Dette hadde min bror og hans samboer da min niese ble født ;)Anonymous poster hash: 15f02...35c

Funket det bra? Lurer på, var flere av deres familiemedlemmer kristne? (Det er nemlig våre)

Hvem var isåfall invitert? Synes alle barn skal feires for at de kommer til verden, uansett, jeg :)

Skrevet

Kan dere ikke ha en litt med uformell kakefest i anledningen det nye familiemedlemmets ankomst? Dette hadde min bror og hans samboer da min niese ble født ;)Anonymous poster hash: 15f02...35c

Funket det bra? Lurer på, var flere av deres familiemedlemmer kristne? (Det er nemlig våre)

Hvem var isåfall invitert? Synes alle barn skal feires for at de kommer til verden, uansett, jeg :)

Funket kjempebra, og nei, ingen av familiene er spesielt kristne....Min bror inviterte sine foreldre, søsken med samboere og barn og det samme gjorde min svigerinne. Tror vi var ca 15-17 stk. Kjempekoselig å treffe familien til min svigerinne!

De hadde det hjemme hos seg selv, noe som gjorde det mindre formelt. Man kan evt invitere folk ut på resturant. Flere steder har lukkede selskapslokaler med små lokaler og man får gjerne ta med kaker. Da blir det ikke så dåps-aktig?

Ellers tenker jeg at dere skal gjøre akkurat det dere VIL. Blås i hva familie vil, eller hele dåps-sammenligningen. Alle kulturer har en markering av et spedbarns ankomst til verden, dette er ikke forbeholdt protestanter!

Forresten, jeg døpte ungene mine fordi svigers presset voldsomt på dette, og det har ført til at vi i dag har et dårlig forhold fordi jeg føler de ikke respekterer meg i det hele tatt. Tror det hadde vært mye bedre om vi hadde satt foten ned fra dag en om oppdragelsen av våre barn. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 15f02...35c

Skrevet

Vi hadde navnfest i regi av Humanetisk Forbund og det var veldig koselig. Begge mine søstre hadde navnfest hjemme, uten noen andre innblandet og det var også kjempekoselig.

Navnfest er jo en fest for babyen og for at han får et navn, man feirer babyen og hvem syntes ikke en slik sammenkomst er koselig?

Anonymous poster hash: 7ccaf...26b
Skrevet

Funket det bra? Lurer på, var flere av deres familiemedlemmer kristne? (Det er nemlig våre)Hvem var isåfall invitert? Synes alle barn skal feires for at de kommer til verden, uansett, jeg :)Anonymous poster hash: 00171...a39

Funket kjempebra, og nei, ingen av familiene er spesielt kristne....Min bror inviterte sine foreldre, søsken med samboere og barn og det samme gjorde min svigerinne. Tror vi var ca 15-17 stk. Kjempekoselig å treffe familien til min svigerinne! De hadde det hjemme hos seg selv, noe som gjorde det mindre formelt. Man kan evt invitere folk ut på resturant. Flere steder har lukkede selskapslokaler med små lokaler og man får gjerne ta med kaker. Da blir det ikke så dåps-aktig? Ellers tenker jeg at dere skal gjøre akkurat det dere VIL. Blås i hva familie vil, eller hele dåps-sammenligningen. Alle kulturer har en markering av et spedbarns ankomst til verden, dette er ikke forbeholdt protestanter! Forresten, jeg døpte ungene mine fordi svigers presset voldsomt på dette, og det har ført til at vi i dag har et dårlig forhold fordi jeg føler de ikke respekterer meg i det hele tatt. Tror det hadde vært mye bedre om vi hadde satt foten ned fra dag en om oppdragelsen av våre barn. Lykke til :)Anonymous poster hash: 15f02...35c

Takk for bra svar!! Jeg synes du har helt rett :) det ser ut til at det vil bli noe lignende slik for oss også.... Det som er synd er at det er nok ikke noen familiemedlemmer som vil bli sure på oss eller noe, men heller skuffet og lei seg over at barnet ikke blir døpt... det føles nesten litt verre merker jeg. Heldigvis vil nok ingen prøve å presse oss til å gjøre noe vi ikke føler er riktig, utrolig synd det med dine svigerforeldre! :s

Skrevet

Vi feiret ettårsdagene litt ekstra. Jeg er humanetiker.

Anonymous poster hash: 69e7e...0ee

Skrevet

La vær? Hvis du ikke er kristen eller humanetiker så er det vel ikke noe feiring tilsvarende dåp. Og stå og lyve for presten? Vil du ikke oppdra barnet ditt til at det er galt å stjele, lyve, drepe, være respektløs overfor foreldrene eller ønske din venns kone? De kristne verdiene i form av de 10 bud, det å vende det andre kinnet til og andre verdier som går igjen i bibelen er jo sammenfallende med det som det norske samfunnet anser som de riktige verdiene. Har ingen problemer med å oppdra mine barn i samsvar med disse verdiene selv om jeg ikke er personlig kristen.

Anonymous poster hash: 96544...798
Skrevet

Vi droppet det.

Det er stort nok at en unge er kommet til verden.

Om de vil døpes senere skal vi stelle i stad fest.

Skrevet

La vær? Hvis du ikke er kristen eller humanetiker så er det vel ikke noe feiring tilsvarende dåp. Og stå og lyve for presten? Vil du ikke oppdra barnet ditt til at det er galt å stjele, lyve, drepe, være respektløs overfor foreldrene eller ønske din venns kone? De kristne verdiene i form av de 10 bud, det å vende det andre kinnet til og andre verdier som går igjen i bibelen er jo sammenfallende med det som det norske samfunnet anser som de riktige verdiene. Har ingen problemer med å oppdra mine barn i samsvar med disse verdiene selv om jeg ikke er personlig kristen. Anonymous poster hash: 96544...798

Nei jeg har tenkt å lære ungene mine å lyve, stjele, og slå ihjel....! :P selvfølgelig vil de lære at slike ting er galt i oppveksten sin, det kan man jo gjøre uten å være kristen.... Men jeg vil ikke stå for opplæring av den kristne tro, som handler om så mye mer. Folk er forskjellig, og jeg vil helst ikke at dette skal vri seg inn på nok en religions-debatt...

Skrevet

La vær? Hvis du ikke er kristen eller humanetiker så er det vel ikke noe feiring tilsvarende dåp. Og stå og lyve for presten? Vil du ikke oppdra barnet ditt til at det er galt å stjele, lyve, drepe, være respektløs overfor foreldrene eller ønske din venns kone? De kristne verdiene i form av de 10 bud, det å vende det andre kinnet til og andre verdier som går igjen i bibelen er jo sammenfallende med det som det norske samfunnet anser som de riktige verdiene. Har ingen problemer med å oppdra mine barn i samsvar med disse verdiene selv om jeg ikke er personlig kristen. Anonymous poster hash: 96544...798

Nei jeg har tenkt å lære ungene mine å lyve, stjele, og slå ihjel....! :P selvfølgelig vil de lære at slike ting er galt i oppveksten sin, det kan man jo gjøre uten å være kristen.... Men jeg vil ikke stå for opplæring av den kristne tro, som handler om så mye mer. Folk er forskjellig, og jeg vil helst ikke at dette skal vri seg inn på nok en religions-debatt...Anonymous poster hash: 00171...a39

Men dropp det da! Får noia over folk som ikke er kristne men likevel "må" ha både en erstatning til dåp og konfirmasjon! Dere ønsker ikke dåp, ferdig med det. Det vil kanskje fremstå som for familien deres at dere ønsker gavene, men ikke dåpen...

Anonymous poster hash: c5ab5...6f4

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei jeg har tenkt å lære ungene mine å lyve, stjele, og slå ihjel....! :P selvfølgelig vil de lære at slike ting er galt i oppveksten sin, det kan man jo gjøre uten å være kristen.... Men jeg vil ikke stå for opplæring av den kristne tro, som handler om så mye mer. Folk er forskjellig, og jeg vil helst ikke at dette skal vri seg inn på nok en religions-debatt...Anonymous poster hash: 00171...a39

Men dropp det da! Får noia over folk som ikke er kristne men likevel "må" ha både en erstatning til dåp og konfirmasjon! Dere ønsker ikke dåp, ferdig med det. Det vil kanskje fremstå som for familien deres at dere ønsker gavene, men ikke dåpen...

Det er da ikke snakk om noen erstatning. Dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser er kristne erstatninger for etablerte overgangsriter som fantes i alle førkristne samfunn og finnes i alle samfunn også utenfor den kristne verden. Kristendommen har ikke patent på å feire livets store dager.

Selvsagt skal du feire barnet ditt HI; fortell alle at det er privat navnefeat/velkommen til verden-fest. Om de er lurer på det med dåp, så si at dere ikke akter å gjøre barnet til medlem av noe trossamfunn før han/hun velger det selv, men at dere likevel vil feire denne nyankomne med en fest. Som fortjent. Det er da stort i seg selv, at et barn er FØDT! Hurra, og grattis!

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det er da ikke snakk om noen erstatning. Dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser er kristne erstatninger for etablerte overgangsriter som fantes i alle førkristne samfunn og finnes i alle samfunn også utenfor den kristne verden. Kristendommen har ikke patent på å feire livets store dager.

Selvsagt skal du feire barnet ditt HI; fortell alle at det er privat navnefeat/velkommen til verden-fest. Om de er lurer på det med dåp, så si at dere ikke akter å gjøre barnet til medlem av noe trossamfunn før han/hun velger det selv, men at dere likevel vil feire denne nyankomne med en fest. Som fortjent. Det er da stort i seg selv, at et barn er FØDT! Hurra, og grattis!

Selv om det for oss føltes naturlig å døpe ungene, så er verken jeg eller mannen så voldsomt superkristne. For oss var dåpen en bekreftelse på vår egen "barnetro", ledd i en hyggelig familietradisjon og selvfølgelig feiring av et nytt barn. 

Likevel syns jeg Pashla her skriver noe meget, understreker meget, viktig. Vi må huske på at alle folkeslag, gjennom alle tider, har hatt sine feiringer av livets ulike stadier, bruk gjerne fagterminologien og kall det overgangsrite. Men aller aller viktigst å huske i denne sammenhengen er at dette ikke er noe kristendommen har monopol på! I en tidsepoke her i landet har kristendommen hatt tilnærmet monopol på disse overgangsritene, men heldigvis har vi, som enkeltmennesker og grupper, nå klart å orientere oss i et større bilde, og vi vet dermed at det er feil av kirken å påberope seg dette monopolet. 

Ergo mener jeg at en navnefest eller velkommen-til-verden-fest er helt legitim uten å knytte det opp mot verken religion eller annet livssyn. 

Skrevet

Var i samme situasjon selv, og vi adde bare dåp. Var helt greit det :-)

Anonymous poster hash: 820a8...e85

Skrevet

TAKK Pashla og Poirot, dere ordlegger dere så bra! :D

Skrevet

Dropp det!

Enten døper man eller så gjør man det ikke synes jeg. Dere kan heller feire 1-års dagen litt mer enn et vanlig bursdagsselskap også kan besteforeldre og ander som egentlig ville gi en dåpsgave heller gi en litt finere 1-års gave.

Det er klart dere kan ha en velkommen til verden-fest eller navnefest, men i min verden blir det veldig kleint. Vi vil ikke døpe, men vi vil ha gavene og festen likevel.....

Anonymous poster hash: 29886...e69

Jeg er veldig ening med dette. om dere velger å ha navnfest må det være i regi av noe eller noen.

Hadde jeg blitt invitert i navnfest hjemme en søndag eller lørdag uten noe som helts annet bare for å få gaber hadde jeg ikke gått.

Anonymous poster hash: dd9d0...707

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...