Gå til innhold

Leiden Mutasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har 3 søstre med leiden mutasjon, alle har det homozygot. Jeg testet meg for det i forrige svangerskap men fikk negativt svar. Har i ettertid hørt at man ikke får riktig svar når man er gravid og bør teste igjen utenfor svangerskap. Noen som vet om dette stemmer?

Er for øvrig gravid igjen, men vet ikke hvor relevant det er å opplyse legen om dette da min prøve var negativ. 

Anonymous poster hash: 87e61...0c6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Informer legen!

Sykdommen gjør at du trenger ekstra oppfølging og medisiner i svangerskapet. Hvis legen er informert, kan hun/han ta avgjørelsen om hvordan dette eventuelt skal behandles videre.

Anonymous poster hash: 9c736...244

Skrevet

Har også det, og det ble påvist da jeg var gravid og fikk blodpropp.usikker på om graviditet spiller inn på resultat, men jeg ville jo nevt det var jeg deg:)

Anonymous poster hash: af79c...2e2

Skrevet

Hei .. Leiden mutasjon blir ikke påvirket av svangerskap.. Har du testet negativt på leiden mutasjon en gang i livet, gravid eller ikke ... Så har man ikke leiden mutasjon ....

Dine søstre .. Er du helt sikker på at de har testet positivt for homozygot og ikke heterozygot leiden ? ... Homozygot er ganske sjeldent og utrolig mye farligere å ha en heterozygot

Skrevet

De har alle homozygot. De har fått det fra mamma og pappa som for øvrig begge har heterozygot. De av søstrene mine som har vært gravide har tatt fragmin.

Mulig jeg er heldig og ikke fikk det fra noen. Var en jordmor sist som sa at man egentlig ikke kunne teste i svangerskapet.

Hi.

Skrevet

Det finnes andre koagulasjonsforstyrrelser som blir påvirket av graviditet , men ikke leiden mutasjon .... Så du behøves ikke sjekkes igjen ...

Vil si at du er heldig som ikke har fått leiden :-)

Skrevet

Min søster har leiden mutasjon og da jeg nevnte dette for legen spurte han om jeg var testet. Hvis jeg hadde det, så måtte jeg bruke blodfortynnende under svangerskap.

Anonymous poster hash: 29b2b...6b3
Skrevet

Heterozygot leiden mutasjon der hvor kvinnen ikke har har blodpropper tidligere er ikke i behov av blodfortynnende under svangerskap .. Retningslinjer for dette ligger ute på nettet ..

Skrevet

De har alle homozygot. De har fått det fra mamma og pappa som for øvrig begge har heterozygot. De av søstrene mine som har vært gravide har tatt fragmin.

Mulig jeg er heldig og ikke fikk det fra noen. Var en jordmor sist som sa at man egentlig ikke kunne teste i svangerskapet.

Hi.

Ja det er fint at noen i min familie ikke har det ;-) Mormor hadde det homozygot, så alle på morssiden fikk det i min mor og tanters generasjon. Jeg tror alle mine kusiner og mine søstre har det. 3 har hatt blodpropp (pluss min mor hadde lungeemboli). Så da har eg vel sluppet billig unna. Min tidligere fastlege har allikevel vært påpasselig med at jeg ikke får vanlige p-piller pga økt forekomst av blodpropp i familien. 

Skrevet

Den quoten ble rar, var meningen å quote molly.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...