Gå til innhold

Hvorfor blir man egentlig sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ikke lege? Man studerer mye og får dårlig betalt og vanskelige arbeidstider: så hvorforikke utdanne seg lege eller kirurg, jordmor...

Anonymous poster hash: 7dd26...624

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor er sykepleiere med spesialutdanning.

Og forsåvidt så er det vel like kjipe arbeidstider og lange studier ved å utdanne seg til lege eller kirurg.

Anonymous poster hash: fe2f5...c64

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vanskelig å komme inn? Langt studieløp? Må ofte flytte for å gå skole for så å flytte igjen når man skal i turnus? Sikkert mange grunner :)

Skrevet (endret)

En jordmor er en sykepleier med videreutdannelse, 3 år sykepleie med 2 år tillegg. 

Man kan jo også spørre seg, hvorfor noen blir lege? Det er jo mye studier det også. 5 år eller mer. (kirurg er spesialisering utover medisinstudiet..) Lite fritid både under studier og ute i jobb. Lange arbeidsdager.

Nei. Jeg tror folk velger yrke/utdannelse av interesser og personlighet. 

På samme måte velger noen å bli lærere, mens andre blir økonomer. 

Hvorfor ble du, det du ble? 

Endret av eneleh_
Skrevet

Når jeg ser bare overskriften din så spør jeg meg det samme.

Hilsen sykepleier:-/

Anonymous poster hash: 4dd6f...51c

Skrevet

Fordi de ikke har gode nok karakterer til å komme inn på medisin

Anonymous poster hash: 70a56...70b
Skrevet

Kanskje fordi man kommer inn på sykepleien med 4 i snitt, mens på medisin må man ha 6,7 i snitt eller noe i den duren. Så bare 6'ere pluss alle poengene. 

Dessuten er det ikke alle som ønsker seg det ansvaret det er å bli lege. Det er et lite nåløye man må igjennom for å bli lege. Det er heller ikke alltid det er nok turnusplasser ved sykehusene når man er ferdig utdannet.

Anonymous poster hash: 2a321...401
Skrevet

Er sykepleierstudent og på skolen snakker vi mye om folk som ikke forstår at sykepleie og lege er to forskjellige ting. Jeg vil bli sykepleie men hadde aldri villet å bli lege.Jeg liker å gi omsorg, å jobbe tett med mennesker, å være den som er der for deg når du trenger hjelp. Jeg vil ikke bare gi deg en diagnose og sende deg videre. 

Anonymous poster hash: aa265...fe8
Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på at folk at skal synes at sykepleier blir sykepleier fordi de ikke kan bli lege??? For meg handler det ikke om det i hvertfall. Hadde jeg hatt virkelig lyst til å bli lege, hadde jeg tatt opp fag og forberedt karakterene mine. Hadde ikke vært såååå vanskelig hvis det var det jeg virkelig hadde hatt lyst til. 

Og jeg måtte ha 4,7 i snitt. ikke 4. Det går oppover.

Skrevet

Fordi man ikke har et ønske om å bli lege?

Var sånn for meg iallfall.

Stressende å jobbe som sykepleier, men drittvakter om man er lege;)

Man er jo ansvarlig for det man gjør som sykepleier, men som lege har du bestemt behandlingen og den bør jo være riktig. Hadde ikke ønsket det ansvaret. Men får likevel jobbe med pasienter.

Gjest meg&mini
Skrevet

Jeg kan ikke svare for alle andre, men jeg har faktisk ikke lyst til å bli lege eller kirurg.

Jordmor er et stort ønske her. Så det er fullt mulig jeg blir. Ellers så drømmer jeg også om å bli barnesykepleier eller kanskje kreftsykepleier.

Alle tre er videreutdanninger etter sykepleierutdanningen;)

Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på at folk at skal synes at sykepleier blir sykepleier fordi de ikke kan bli lege??? For meg handler det ikke om det i hvertfall. Hadde jeg hatt virkelig lyst til å bli lege, hadde jeg tatt opp fag og forberedt karakterene mine. Hadde ikke vært såååå vanskelig hvis det var det jeg virkelig hadde hatt lyst til. 

Venninna mi kom inn med under 4 i snitt. 3,8 eller noe. Så det kommer vel an på hvor du søker.

Anonymous poster hash: 2a321...401

Skrevet

De fleste steder holder det med 4 og mindre i snitt

https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=sykepleier

Anonymous poster hash: 70a56...70b

Skrevet

Jeg er akkurat ferdig utdannet sykepleier og jobber på barneavdeling med kreftsyke barn. Jeg trives veldig godt i jobben min. Jeg kunne også tenkt meg å bli lege men jeg har ikke gode nok karakterer for å komme inn og da var sykepleier et godt andrevalg for meg :)

Anonymous poster hash: b06a3...8e2

Skrevet

Opp samme gata som å spørre hvorfor enkelte blir arbeidere og ikke administrerende direktører. Handler om interesse, evner, karakterer, ambisjoner osv. At ikke alle tar universitetsutdannelse og sikter skyhøyt kan vi prise oss lykkelige over. Personlig synes jeg endel leger er litt sære og har betydelig dårligere på omsorgsbiten og viser tendenser til manglende empati, så foretrekker sykepleiere i grunn. Har selv en kronisk sykdom som gjør at jeg er i kontakt med helsevesenet svært hyppig. Sykepleiere er utmerket som mellomledd når man skal få svar på det man måtte lure på, de forklarer ting på en mye mere forståelig måte enn legene. Jeg har selv høy utdannelse, men hjelper fint lite med den utdannelsen når legene kommer med sine faguttrykk som jeg ikke har gått 7år på skole for å lære.

Anonymous poster hash: a9dda...ed6

Skrevet

Jeg har valgt å bli sykepleier fordi jeg ville bli sykepleier! Er sykepleier er ikke en "minilege", men et eget selvstendig yrke. Jeg ønsket å få mer tid med pasientene enn man han mulighet til som lege. Og jeg gikk på sykepleien var forøvrig snittet for å komme inn over 51,5 på den skolen jeg gikk. (Det er falt til 47,1 nå, men det er jo ikke så rart mtp så mye negativt det har vært om sykepleieryrket den siste tiden, som arbeidstiden og arbeidspress, i tillegg til lønn).

Skrevet

Enkelt studium

Enlelt å få jobb

Ganske bra betalt

Arbeid direkte med mennesker

Mulighet for mange ulike stillingstyper

Anonymous poster hash: 04114...7b7
Skrevet

Blir som å spørre kvifor nokon blir lærar i staden for petroleumsingeniør eller sosionom i staden for advokat.

Det er to forskjellige yrker.

Skrevet

Og ikke lege? Man studerer mye og får dårlig betalt og vanskelige arbeidstider: så hvorforikke utdanne seg lege eller kirurg, jordmor...Anonymous poster hash: 7dd26...624

Er du dum?

Fordi man ønsker å bli sykepleier selvfølgelig, ønsker man å bli lege så velger man lege studiet. Man kan fint blir lege med samme utgangspunkt som de som blir sykepleiere, det krever bare noen flere års jobbing og muligheten til å flytte på seg.

Tar man f,eks medisin grunnfag på atlantis kan du lett ta medisin studie i polen eller tyskland med 4-5 i snitt, kjenner mange som har gjort det.

Anonymous poster hash: 767a4...86b

Skrevet

Og ikke lege? Man studerer mye og får dårlig betalt og vanskelige arbeidstider: så hvorforikke utdanne seg lege eller kirurg, jordmor...Anonymous poster hash: 7dd26...624

Er du dum?

Fordi man ønsker å bli sykepleier selvfølgelig, ønsker man å bli lege så velger man lege studiet. Man kan fint blir lege med samme utgangspunkt som de som blir sykepleiere, det krever bare noen flere års jobbing og muligheten til å flytte på seg.

Tar man f,eks medisin grunnfag på atlantis kan du lett ta medisin studie i polen eller tyskland med 4-5 i snitt, kjenner mange som har gjort det.

Anonymous poster hash: 767a4...86b

På den andre siden kan du ta sykepleierutdanning i Norge bare du har almen studiekompetanse. Mulig det er land der du kan få det til for å bli lege også, men det er ikke mange steder.

Anonymous poster hash: 04114...7b7

Gjest meg mamma?
Skrevet

Skjønner ikke hvordan man kan sammenligne lege og sykepleier, det er jo to vidt forskjellige yrker. Jeg synes det er nedlatende og frekt å anta at folk blir sykepleier fordi de har for dårlige karakterer til å bli lege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...