Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #1 Skrevet 3. august 2013 Dere har ikke peiling! Sykdommer og legemidler er ikke deres fagfelt. Dere skal pleie og hjelpe syke og gamle. Ikke uttale dere om diagnoser, behandlinger eller legemidler. Det står i helsepersonelloven at man skal kjenne sin begrensning og henvise folk til rett instans, ikke synse og mene noe om ting utenfor eget fagområde. Anonymous poster hash: 77f3c...b70
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #2 Skrevet 3. august 2013 Det er hjelpepleiere/helsefagarbeidere som oftest kjenner pasientene best. Mange har jobbet i over 20 år i yrket, deler ut medesiner og observerer endringer hos pasientene. Selvfølgelig skal de diskutere med legen hvis de observerer nye symptomer og plager. Anonymous poster hash: a198c...255
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #3 Skrevet 3. august 2013 Det er hjelpepleiere/helsefagarbeidere som oftest kjenner pasientene best. Mange har jobbet i over 20 år i yrket, deler ut medesiner og observerer endringer hos pasientene. Selvfølgelig skal de diskutere med legen hvis de observerer nye symptomer og plager. Anonymous poster hash: a198c...255 Hjelpepleiere og helsefagarbeidere har ikke lov til å dele ut legemidler. Det er forbudt ved lov. Anonymous poster hash: 77f3c...b70
Gutter 06 og 09 <3 Skrevet 3. august 2013 #4 Skrevet 3. august 2013 Vi har lov å dele ut medikamenter ved dispensasjon fra lege og medisinkurs. Hilsen Hjelpepleier.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #5 Skrevet 3. august 2013 Hjelpepleiere/helsefagarbeidere og assistenter kan dele ut ferdig doserte medesiner og sette insulin etter å ha tatt medesinkurs. Anonymous poster hash: a198c...255
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #6 Skrevet 3. august 2013 Vi har lov å dele ut medikamenter ved dispensasjon fra lege og medisinkurs. Hilsen Hjelpepleier. Men du har ikke filla peiling på legemidler. Det er hårreisende at denne ordningen finnes. Jeg holder kurs for sykepleiere, og de burde ha medisinkompetanse. Det har de ikke, og hjelpepleiere har enda mindre peiling. Ikke rart at folk dør av feilmedisinering til stadighet. Anonymous poster hash: 77f3c...b70
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #7 Skrevet 3. august 2013 En lege er helsearbeider, mens en helsearbeider ikke nødvendigvis er lege. Jeg er selv lege og sier ofte at jeg er helsearbeider. Så vidt jeg vet har jeg vel lov til å fremstå som lege. Anonymous poster hash: cf513...972
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #8 Skrevet 3. august 2013 Jeg er anestesisykepleier og har veldig god oversikt over alle medisiner jeg bruker i det daglige. Har og ganske god oversikt over de mest brukte bt medisiner, syrenøytraliserende, blodfortynnende og andre medisiner som innviklet på min måte å gi Anestesi på. Vet ikke helt hvor du vil med innlegget ditt. Anonymous poster hash: 9eb8f...370
Voilà Skrevet 3. august 2013 #9 Skrevet 3. august 2013 Lurer på hva legene hadde gjort om helsearbeidere (kanskje du mener helsefagarbeidere, eller hjelpepleiere?) ikke fikk uttale seg om diagnoser eller dele ut medisiner (ikke resepter, men medisiner som står på medisinkortet)? Tenker at det hverken kommer pasienter eller leger tilgode.
Gråsonen Skrevet 3. august 2013 #10 Skrevet 3. august 2013 Enig med deg HI! Sykepleiere kan være like ille.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #11 Skrevet 3. august 2013 Ojojoj, så sint du er da. Skrev bachelor i dette med at andre yrkesgrupper overtar fler og fler legeoppgaver. Du er vel også dritsur på de radiografene som tar ultralyd (sonograf etter videreutdanning) eller som sitter og tolker røntgenbilder Rolleglidning er mer og mer vanlig i helsevesenet. Sykepleiere og radiografer tar mer og mer over det som var legeoppgaver. Og hjelpepleiere tar mer og mer over sykepleieroppgaver. Dette forutsetter jo kursing og opplæring av personell slik at jobben fortsatt blir utført på forsvarlig måte. Rolleglidning er mer og mer vanlig. Likevel vil det alltid være legen som sitter med ansvaret for legeoppgaver, uavhengig av om legen selv ha utført disse eller om de er delegert til andre helsearbeidere. Og akkurat dette med ansvar og overblikk er noe som til stadighet forbigår særlig sykepleiere. Anonymous poster hash: f8f3a...f0e
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 3. august 2013 #12 Skrevet 3. august 2013 (endret) Ojojoj, så sint du er da. Skrev bachelor i dette med at andre yrkesgrupper overtar fler og fler legeoppgaver. Du er vel også dritsur på de radiografene som tar ultralyd (sonograf etter videreutdanning) eller som sitter og tolker røntgenbilder Rolleglidning er mer og mer vanlig i helsevesenet. Sykepleiere og radiografer tar mer og mer over det som var legeoppgaver. Og hjelpepleiere tar mer og mer over sykepleieroppgaver. Dette forutsetter jo kursing og opplæring av personell slik at jobben fortsatt blir utført på forsvarlig måte. Men da blir spørsmålet for meg hva legene belastes mer med siden flere og flere av oppgavene skal overtas andre? Det er ikke alltid like heldig at ulike oppgaver forsvinner fra legene. Endret 3. august 2013 av Ejlis81
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #13 Skrevet 3. august 2013 Ojojoj, så sint du er da. Skrev bachelor i dette med at andre yrkesgrupper overtar fler og fler legeoppgaver. Du er vel også dritsur på de radiografene som tar ultralyd (sonograf etter videreutdanning) eller som sitter og tolker røntgenbilder :)Rolleglidning er mer og mer vanlig i helsevesenet. Sykepleiere og radiografer tar mer og mer over det som var legeoppgaver. Og hjelpepleiere tar mer og mer over sykepleieroppgaver. Dette forutsetter jo kursing og opplæring av personell slik at jobben fortsatt blir utført på forsvarlig måte. Rolleglidning er mer og mer vanlig. Likevel vil det alltid være legen som sitter med ansvaret for legeoppgaver, uavhengig av om legen selv ha utført disse eller om de er delegert til andre helsearbeidere. Og akkurat dette med ansvar og overblikk er noe som til stadighet forbigår særlig sykepleiere. Anonymous poster hash: f8f3a...f0e Nei, legen sitter ikke med ansvaret for oppgaver som er overført til andre, kun hvis det delegeres fra gang til gang, men ikke hvis det er vedtatt på høyere nivå. Da er jo oppgaven tatt vekk fra mitt arbeidsområde og det blir den yrkesgruppen som utfører arbeidet som står ansvarlig. Anonymous poster hash: cf513...972
Ooops I did it AGAIN Skrevet 3. august 2013 #14 Skrevet 3. august 2013 Dere har ikke peiling! Sykdommer og legemidler er ikke deres fagfelt. Dere skal pleie og hjelpe syke og gamle. Ikke uttale dere om diagnoser, behandlinger eller legemidler. Det står i helsepersonelloven at man skal kjenne sin begrensning og henvise folk til rett instans, ikke synse og mene noe om ting utenfor eget fagområde. Anonymous poster hash: 77f3c...b70 Yeah, right! Og leger er Gud og kan alt, vet alt og gjør aldri feil;) Om jeg ikke hadde hatt den kunnskapen jeg har og hadde turt å si fra til ferske (bedrevitere) av noen leger, så hadde det blitt enda mer feil i medisineringen og disgnosene... Selvsagt skal man kjenne sin begrensning. Det gjelder alle!
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #15 Skrevet 3. august 2013 Ojojoj, så sint du er da. Skrev bachelor i dette med at andre yrkesgrupper overtar fler og fler legeoppgaver. Du er vel også dritsur på de radiografene som tar ultralyd (sonograf etter videreutdanning) eller som sitter og tolker røntgenbilder :)Rolleglidning er mer og mer vanlig i helsevesenet. Sykepleiere og radiografer tar mer og mer over det som var legeoppgaver. Og hjelpepleiere tar mer og mer over sykepleieroppgaver. Dette forutsetter jo kursing og opplæring av personell slik at jobben fortsatt blir utført på forsvarlig måte. Rolleglidning er mer og mer vanlig. Likevel vil det alltid være legen som sitter med ansvaret for legeoppgaver, uavhengig av om legen selv ha utført disse eller om de er delegert til andre helsearbeidere. Og akkurat dette med ansvar og overblikk er noe som til stadighet forbigår særlig sykepleiere. Anonymous poster hash: f8f3a...f0e Nei, legen sitter ikke med ansvaret for oppgaver som er overført til andre, kun hvis det delegeres fra gang til gang, men ikke hvis det er vedtatt på høyere nivå. Da er jo oppgaven tatt vekk fra mitt arbeidsområde og det blir den yrkesgruppen som utfører arbeidet som står ansvarlig. Anonymous poster hash: cf513...972 I eksemplet med ultralyd og røntgen så må en lege signere for å stå ansvarlig for tolkningen som en radiograf har gjort. Av oppgaver som er vedtatt på høyere nivå så er dette stort sett småoppgaver som da tillegges en annen arbeidsgruppe som de må stå ansvarlig for. Likevel er det slik at legen som har ansvaret for en pasienten stilles til ansvar f.eks ved overdosering av medikamenter, uavhengig av om det er et medikament en sykepleier har fått delegering til å gi. Anonymous poster hash: f8f3a...f0e
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #16 Skrevet 3. august 2013 Ojojoj, så sint du er da. Skrev bachelor i dette med at andre yrkesgrupper overtar fler og fler legeoppgaver. Du er vel også dritsur på de radiografene som tar ultralyd (sonograf etter videreutdanning) eller som sitter og tolker røntgenbilder Rolleglidning er mer og mer vanlig i helsevesenet. Sykepleiere og radiografer tar mer og mer over det som var legeoppgaver. Og hjelpepleiere tar mer og mer over sykepleieroppgaver. Dette forutsetter jo kursing og opplæring av personell slik at jobben fortsatt blir utført på forsvarlig måte. Rolleglidning er mer og mer vanlig. Likevel vil det alltid være legen som sitter med ansvaret for legeoppgaver, uavhengig av om legen selv ha utført disse eller om de er delegert til andre helsearbeidere. Og akkurat dette med ansvar og overblikk er noe som til stadighet forbigår særlig sykepleiere. Anonymous poster hash: f8f3a...f0e Nå er jeg ikke sykepleier da. Men det er vel ikke så mange år siden jordmødre tok over forsterdiagnostikken på sykehuset. I hovedsak er det jo legen som er ansvarlig for enheten. Og der det blir oppdaget avvik skal vel den gravide henvises til lege for videre utredning og diagnose. For å ta et eksempel. Men jordmor sitter jo også med et enormt ansvar når de skal tolke normalt og ikke normalt. Jeg skal være enig med deg i at de ikke har lov å stille diagnoser i hytt og gevær. Men jeg er uenig med deg i det du sier om at det ikke er lov for helsearbeidere å gjøre ting utenom yrkesgruppens rammer. Da det står i lovverket at dette er lovlig ved kursing og opplæring så lenge det blir utført helsemessig forsvarlig. Nå tror jeg du blander innlegg, jeg har aldri skrevet at det ikke er lov for andre å utføre oppgaver. Men jeg påpeker at legen står ansvarlig. Fosterscreening kan utføres både av leger og jordmødre, fosterdiagnostikk er forbehold leger. Anonymous poster hash: f8f3a...f0e
Gjest meg&mini Skrevet 3. august 2013 #17 Skrevet 3. august 2013 Jeg synes det er veldig bra at noen helsearbeidere (??) setter seg inn i sykdommen til sine pasienter, så kan de hjelpe og pleie på best mulig måte. Det er viktig å vite at enkelte sykdommer setter begrensinger og man må faktisk ha nødvendig informasjon for å kunne pleie og hjelpe på best mulig måte. Leger samarbeider veldig tett med sykepleiere, som igjen samarbeider veldig tett med hjelpepleiere/fagarbeidere. Denne "innblandingen" om sykdommer er faktisk ganske nødvendig for at legen skal kunne sette riktig diagnose og skrive ut riktig medisiner. Legen er der veldig lite, kanskje noen timer, en dag i uken. Det spørs helt på hvilken avdeling det er snakk om såklart. Der jeg jobbet hadde legen ansvar for tre avdelinger, som tilsvarte ca 20 pasienter. Legen var på visitt i 3 timer og satt da for det meste på kontoret sammen med en sykepleier som informerte om hva som hadde blitt observert på de forskjellige pasientene, den siste uken.
SannaMaria Skrevet 3. august 2013 #18 Skrevet 3. august 2013 Når en har jobbet i helsevesenet i mange år, er det ikke til å stikke under en stol at en har en god mengde med både erfaring og kunnskap innenfor den pasientgruppen en har jobbet innenfor. Det er spesielt lett å se når en har turnusleger i turnus - min erfaring er at de ofte søker til de erfarne sykepleierne i svært mange saker, og jeg ser at disse sykepleierne blir trygge samarbeidspartnere for turnuslegene. Når jeg begynte å jobbe som nyutdannet sykepleier var jeg sjeleglad for alle de dyktige og kunnskapsrike hjelpepleierne jeg jobbet med! Det er mange hjelpepleiere som sitter med utrolige mengder med erfaring og kunnskap! Og jeg er alltid like glad når jeg ser at det i tillegg til oss to sykepleiere på nattevakt, også er en hjelpepleier - da er alt på stell hele natta gjennom når det gjelder orden på skyllerom, påfylling av lager, osv... Helsearbeidere som har jobbet i mange år har faktisk en stor mengde erfaring og kunnskap, og jeg mener at de fint kan uttale seg om saker når de har erfaringer innen feltet. Det med å ikke uttale seg om ting en ikke har så mye greie på er ikke noe som gjelder bare medisinske ting, det gjelder hele forumet her. Og det er vi veldig mange som sikkert kan bli uendelig masse flinkere til. Men jeg mener likevel at det er mange helsearbeidere som kan uttale seg om medisinske ting uten at de er leger.
Gjest Emea Skrevet 3. august 2013 #19 Skrevet 3. august 2013 Alle helsearbeidere (leger, sykepleiere, radiografer, hjelpepleiere, ambulansearbeierer, osv) er like viktige på sin måte, og alle er avhengig av hverandre. Uavhenig av om du måtte like det eller ikke. Folk flest evener også å skille på evt råd som måtte komme fra de forskjellige yrkesgruppene.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #20 Skrevet 3. august 2013 Og her er en tannpleier som trodde hun var tannlege http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6789365.ece Anonymous poster hash: 59f36...971
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #21 Skrevet 3. august 2013 Dere har ikke peiling! Sykdommer og legemidler er ikke deres fagfelt. Dere skal pleie og hjelpe syke og gamle. Ikke uttale dere om diagnoser, behandlinger eller legemidler. Det står i helsepersonelloven at man skal kjenne sin begrensning og henvise folk til rett instans, ikke synse og mene noe om ting utenfor eget fagområde. Anonymous poster hash: 77f3c...b70 Yeah, right! Og leger er Gud og kan alt, vet alt og gjør aldri feil;) Om jeg ikke hadde hatt den kunnskapen jeg har og hadde turt å si fra til ferske (bedrevitere) av noen leger, så hadde det blitt enda mer feil i medisineringen og disgnosene... Selvsagt skal man kjenne sin begrensning. Det gjelder alle! Ja, er det ikke typisk at alle ferske leger reddes av den kunnskapsrike sykepleieren gang på gang! Det er visst noe man aldri får sagt nok i sånne debatter. Kort oppsummert så er det slik at legen vet hvorfor og hvordan, mens sykepleierne vet hvordan. Altså lærer legen å tenke mye bredere og dypere, og dette gjør jo at særlig de ferske legene kan virke usikre og trege, mens de i realiteten også tenker og grubler for å se sammenhenger. Satt på spissen dette, men man går ikke på skole i seks år for ingenting. Selv om man virker grønn i starten så betyr det ikke at man ikke har stor kunnskap og forståelse for medisin. Anonymous poster hash: cf513...972
Ooops I did it AGAIN Skrevet 3. august 2013 #22 Skrevet 3. august 2013 Dere har ikke peiling! Sykdommer og legemidler er ikke deres fagfelt. Dere skal pleie og hjelpe syke og gamle. Ikke uttale dere om diagnoser, behandlinger eller legemidler. Det står i helsepersonelloven at man skal kjenne sin begrensning og henvise folk til rett instans, ikke synse og mene noe om ting utenfor eget fagområde. Anonymous poster hash: 77f3c...b70 Yeah, right!Og leger er Gud og kan alt, vet alt og gjør aldri feil;) Om jeg ikke hadde hatt den kunnskapen jeg har og hadde turt å si fra til ferske (bedrevitere) av noen leger, så hadde det blitt enda mer feil i medisineringen og disgnosene... Selvsagt skal man kjenne sin begrensning. Det gjelder alle! Ja, er det ikke typisk at alle ferske leger reddes av den kunnskapsrike sykepleieren gang på gang! Det er visst noe man aldri får sagt nok i sånne debatter. Kort oppsummert så er det slik at legen vet hvorfor og hvordan, mens sykepleierne vet hvordan. Altså lærer legen å tenke mye bredere og dypere, og dette gjør jo at særlig de ferske legene kan virke usikre og trege, mens de i realiteten også tenker og grubler for å se sammenhenger. Satt på spissen dette, men man går ikke på skole i seks år for ingenting. Selv om man virker grønn i starten så betyr det ikke at man ikke har stor kunnskap og forståelse for medisin. Anonymous poster hash: cf513...972 Finnes massevis av dyktige nyutdannede leger også. Det var selvsagt satt på spissen. (Siden HI prøver å provosere) Men det er fakta at leger ofte gjør feil fordi de er for sikre på egen kompetanse. Jobber i et stort faglig miljø hvor vi diskuterer mye og tror jeg kan påstå at jeg har kunnskaper som mange ferske leger ikke sitter inne med. Som de sier selv, det er ikke alt en kan like godt og slett ikke alt en kommer i kontakt med i løpet av studiet.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #23 Skrevet 3. august 2013 #17: Jeg var kanskje litt utydelig, Det er ikke slike oppgaver du nevner jeg snakker om. Når radiologen godkjenner rapporten så går han eller hun gjennom den og gransker også bildene. Når det gjelder overdose så er jeg kun ansvarlig dersom jeg har dosert feil i kurven, men ikke hvis sykepleier feiltolket/feilberegnet dosen på tross av tydelig kurveføring. Da er det hun/han alene som står ansvarlig. Jeg snakker hovedsaklig om oppgaver som leger ikke lenger overvåker eller signerer, men som tidligere var legeoppgave, som. f.eks testing av pacemakere, ultralyd av gravide ved jordmor osv. Anonymous poster hash: cf513...972
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #24 Skrevet 3. august 2013 Dere har ikke peiling! Sykdommer og legemidler er ikke deres fagfelt. Dere skal pleie og hjelpe syke og gamle. Ikke uttale dere om diagnoser, behandlinger eller legemidler. Det står i helsepersonelloven at man skal kjenne sin begrensning og henvise folk til rett instans, ikke synse og mene noe om ting utenfor eget fagområde. Anonymous poster hash: 77f3c...b70 Til dette har jeg bare en ting å si; Tre av din høye hest. Anonymous poster hash: d1003...47a
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #25 Skrevet 3. august 2013 #24 Jeg er nok litt uenig der. De fleste legefeil skyldes feilvurderinger ( gjort etter beste evne) fordi medisin tross alt er medisin og ikke matematikk., og ikke fordi de er for selvsikre. Det skjer jo selvsagt også iblant fordi noen faktisk er selvsikre uten at kunnskapen står i stil med resten. Jeg fikk ofte beskjed fra spl hva jeg skulle gjøre som fersk turnuslege, men ikke fordi dette var medisinsk det rette å gjøre, men fordi dette var praktis ved dette sykehuset (selv om læreboken sier noe annet). Men uansett så er det jo selvsagt gull verdt med erfarne sykepleiere som kommer med forslag på en fin måte uten å tråkke på kandidaten (les: kjefte). Anonymous poster hash: cf513...972
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå