Gå til innhold

Noen spørsmål om endomentriose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed hos en lege at jeg bør kontakte fastlegen min og få sjekket om plagene mine de siste årene kan skyldes endometriose.
Men lurer på hvordan det foregår?
Hva gjør fastlegen, hva gjøres videre for å sjekke? Hvordan foregår undersøkelsene? Er det vondt, hvordan er det etterpå? Ja alt lurer jeg på!
Håper noen her kan svare! :)

Anonymous poster hash: a3ccd...ceb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir sikkert henvist til en vaginal ul først. Der kan de se endo-cyster på eggstokkene. Dersom de ikke kan se noe på ul, kan du få en dagsinnleggelse til laparaskopi. Da kikker de inn i buken din med et lite kamera i navlen (kikkhull). Finner de endo kan de enten fjerne det der og da, eller booke ny time til deg. Det er ulik praksis fra sykehus til sykehus, og sykehistorien din spiller en viktig rolle i hvordan ting vil foregå hos deg.

Min endo vises på ul, så jeg fikk time til operasjon med en gang. Det var ikke tvil, så jeg slapp den timen med kun kikking med kamera. Ble operert for alvorlig endometriose i 4 timer. Var helseløs i 9 dager etterpå og en halv eggstokk fattigere, men fikk et helt nytt og smertefritt liv etterpå :) Har nylig fått ny cyste som igjen er oppdaget på ul, men er gravid så jeg har ingen smerter uansett for tiden.

Masse lykke til, håper du ikke har endo!!

Anonymous poster hash: a3348...fd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...