Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 Og når det tordner flytter jeg de på madrass midt på gulvet, eller i et annet rom. Det mener samboeren min er bare tull! Jeg har hørt siden jeg var liten at man ikke skal være nær et vindu når det lyner! Hva mener dere? Anonymous poster hash: 4990b...9f3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Ja, det er bare tull. Anonymous poster hash: a2c75...72f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 a2c75...72f [/acronym] Anonymous poster hash: 4990b...9f3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 Du skal ikke være på toppen av et fjell eller under et tre, men ingen lyn kommer inn gjennom vinduet. De slår alltid ned på det høyeste punktet, så enten slår lynet ned på taket, ellers slår det ikke ned i huset i det hele tatt. Men inn vinduet ... ikke sjans! Anonymous poster hash: 9f3bf...438
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Finnes kulelyn som kan komme inn vindu da Anonymous poster hash: cc79d...f3a
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 Jeg fikk også den "lærdommen" i barndommen hi, har jo sett bilder etter kulelyn som har kommet inn gjennom vinduer og rasert innvendig i hus og slikt. Men ikke vet jeg. Anonymous poster hash: 2649a...bc5
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 Sannsynligheten for at huset spontant raser sammen er omtrent like stor som for at et kulelyn kommer gjennom veggen/vinduet. Et kulelyn vil uansett kunne gjøre stor skade samme hvor man måtte sove i rommet. Anonymous poster hash: a2c75...72f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Det vil jeg anse som helt hysterisk og på toppen av det hele skremmer du jo ungene som vel må bli vettskremt når det er tordenvær? Anonymous poster hash: 1f68e...767
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 2. august 2013 #9 Skrevet 2. august 2013 Du gjør ihvertfall ditt for at barna skal bli redd for lyn og torden.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #10 Skrevet 2. august 2013 De er jo ikke redd lyn og torden! Det som skjer er at de ligger å koser seg på madrasser på gulvet og hyler av fryd når det blinker og smeller! Ingenting er jo bedre enn å høre at de er trygge ved vinduet sitt, men når det er dette jeg har fått høre fra jeg var liten, og jeg også har lest på nett så tror jeg jo på det! Og jeg gjør selvfølgelig det jeg kan for at de skal være trygge. Anonymous poster hash: 4990b...9f3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 http://m.klikk.no/helse/dinkropp/article691384.ece Les.. Gadd ikke å lete opp reSten, men jeg er nok ikke så hysterisk som dere skal ha det til. Og nei, det er ikke så stor sannsynlighet for at lynet skal slå ned i vinduet, men man gjør jo det man kan for at de er trygge! Er ikke så mange uker siden jeg las i avisa om at lynet hadde slått ned inn vinduet! Fant desverre ikke linken til den, men legger den inn hvis jeg finner den. Anonymous poster hash: 4990b...9f3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 Gadd ikke å lete opp reSten, men jeg er nok ikke så hysterisk som dere skal ha det til. Anonymous poster hash: 4990b...9f3 Jo. Det er du. Virkelig. Anonymous poster hash: a2c75...72f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #13 Skrevet 2. august 2013 mine har sengen vedsiden av vinduet slik at det ikke skal ramle ned innsekter i sengen når det står oppe om sommeren, og pga trekk på vinteren. Synes det er ekkelt å ha seng under vinduet :-p Hysterisk? haha Anonymous poster hash: 4a165...ac9
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #14 Skrevet 2. august 2013 http://www.nrk.no/nordnytt/fikk-hytta-rasert-av-lynet-1.11058143 http://www.nrk.no/nordnytt/fikk-hytta-rasert-av-lynet-1.11058143 http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1646733.ece http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1646733.ece http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1646733.ece http://www.forskning.no/artikler/2005/desember/1134655997.01 http://m.yr.no/nyheter/1.7673540 Jeg kommer iallfall til å fortsette å holde barna borte fra vindu når det tordner. Anonymous poster hash: 4990b...9f3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #15 Skrevet 2. august 2013 Gjør det, du. Hva ville du egentlig med innlegget her - ha støtte i at mannen din er teit? Anonymous poster hash: a2c75...72f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #16 Skrevet 2. august 2013 Gjør det, du. Hva ville du egentlig med innlegget her - ha støtte i at mannen din er teit? Anonymous poster hash: a2c75...72f Herregud hele dib er så tåpelig noen ganger!!! Jeg lagde innlegget fordi jeg var helt sikker på at enhver person med vettet i behold ikke oppholder seg ved vindu når det tordner og lyner over hodet på dem! Det står jo overalt at man ikke skal gjøre det! Hadde sikkert blitt omvendt hadde jeg skrive at det var han som ville flytte ungene bort fra vinduet.. Det er det mange eksempler på her inne. Anonymous poster hash: 4990b...9f3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #17 Skrevet 2. august 2013 Gjør det, du. Hva ville du egentlig med innlegget her - ha støtte i at mannen din er teit? Anonymous poster hash: a2c75...72f Herregud hele dib er så tåpelig noen ganger!!! Jeg lagde innlegget fordi jeg var helt sikker på at enhver person med vettet i behold ikke oppholder seg ved vindu når det tordner og lyner over hodet på dem! Det står jo overalt at man ikke skal gjøre det! Hadde sikkert blitt omvendt hadde jeg skrive at det var han som ville flytte ungene bort fra vinduet.. Det er det mange eksempler på her inne. Anonymous poster hash: 4990b...9f3 Og med linkene jeg la ut hadde jeg håpet jeg skulle få dere til å tenke at det kanskje er lurt å være litt forsiktig med hva man gjør og hvor man er når det tordner. Kanksje dere ikke hadde hørt dette.. Anonymous poster hash: 4990b...9f3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #18 Skrevet 2. august 2013 Men da trenger du ikke å bruke energi på å lage slike innlegg. Eller? Jeg gidder ikke å høre meningen til de her inne på anonymforum. Når enn uansett har bestemt seg og mener enn har gode argumenter for d enn gjør. Da gidder jeg ikke å høre hva ukjente mennesker mener om den saken;) Anonymous poster hash: 5155d...771
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #19 Skrevet 2. august 2013 Har hørt det samme, og har faktisk familiemedlem som ble hardt skadd etter å bli truffet av kulelyn inn vinduet! Så det er ikke SÅ hysterisk av HI som dere mener.. Her står ungene sine senger alle andre steder enn under vinduet om mulig. At HI skremmer ungene sine vet vi jo ikke, så lenge hun ikke braser inn hos de og slenger alt på gulvet for å få de unna, så ser jeg ikke helt hvordan det skal skremme, kanskje hun gjør dette med torden på kveldene om til en natt på gulvet med litt ekstra kos og snakk før man sover. Anonymous poster hash: 31a58...6de
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #20 Skrevet 2. august 2013 Beklager... Tok det for gitt at på et babyforum var det voksne folk, og at det skulle gå an å diskutere ting på en voksnen måte. Å få slengt etter seg at man er hysterisk, er ikke så kjekt! Iallfall ikke når deee ikke klarer å begrunne påstanden deres! Spurte første som svarte hvor hun hadde det fra, for jeg kan ikke bare skifte mening fordi noen andre sier det er tull, men det kom visst ikke noe mer fornuftig fra den kanten! Men drit i det, skal nok finne andre å diskutere lyn med. Anonymous poster hash: 4990b...9f3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #21 Skrevet 2. august 2013 Altså, har alltid fått høre man ikke skal stå ved vinduet. Men forsto ikke hvorfor før h*n ble skadet. Anonymous poster hash: 31a58...6de
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #22 Skrevet 2. august 2013 Har hørt det samme, og har faktisk familiemedlem som ble hardt skadd etter å bli truffet av kulelyn inn vinduet! Så det er ikke SÅ hysterisk av HI som dere mener.. Her står ungene sine senger alle andre steder enn under vinduet om mulig. At HI skremmer ungene sine vet vi jo ikke, så lenge hun ikke braser inn hos de og slenger alt på gulvet for å få de unna, så ser jeg ikke helt hvordan det skal skremme, kanskje hun gjør dette med torden på kveldene om til en natt på gulvet med litt ekstra kos og snakk før man sover. Anonymous poster hash: 31a58...6de Ungene har så upraktiske rom! Skall hive it kollossen av et kleskap og flytte sengene deres bort fra vindu! Ungene var redd nær det lynet og small før! Men etter noen ganger med lyn vet de hva det er, og hva man skal gjøre for å være trygg. Du har helt rett, braser så absolutt ikke inn på rommet deres og røsket de bort fra vinduet. Går rolig inn og forklarer at nå begynner det å tordne, og at det er best å legge seg på madrass på gulvet. Da kommer alle barna inn på den ene madrasser (stor madrass;)) og ligger og koser seg og ser på lyn og torden. De spør og graver om alt mulig som har med torden å gjøre, og jeg svarer så godt jeg kan. De var kun redde fordi det var noe ukjent, og de hadde hørt at folk hadde blitt skadet og til og med drept av lyn. Så syns det er en smart ting å lære hva det er og hva man kan gjøre for å være trygge. Hvordan dette skal skremme opp ungene og bli livredd lyn og torden vet ikke jeg... Og det er ikke bare lynnedslag i vinduet som er farlig! Ikke kjekt å våkne av et vindu eksploderer over seg heller... Anonymous poster hash: 4990b...9f3
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #23 Skrevet 2. august 2013 Dersom lynet slår ned kan vinduer eksplodere, det kan slå gnister og støt fra stikkontakter, hustelefonen er livsfarlig, ikke rør på ledninger, dra ikke ut støpsler mens det tordner, ikke stå under trær, dersom du er ute bør du stå med bena samlet.... Hvor hysterisk - eller forsiktig om man heller vil kalle det det - skal man være? Jeg mener at du gjør barna dine redde for tordenvær. Da jeg var liten sto vi ikke foran vinduene fordi vi var redde for at lynet skulle avbilde oss i glasset, for det hadde visstnok skjedd før. Anonymous poster hash: 4a902...eda
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #24 Skrevet 2. august 2013 Om du ikke takler ordet hysterisk, tåler du da å høre at det er helt unødvendig? For det er det. Sjansen er så minimal! Du utsetter garantert barna dine for farligere ting daglig. Og i tillegg så hjelper det tiltaket ditt lite om uhellet først er ute også. La meg fortelle deg om konkrete varianter av lynnedslag som har skjedd i nærheten her jeg bor, og som du neppe har tenkt på: Lynet slo ned i telefonstolpe, fulgte telefonledning inn, modemet inne i datamaskinen tok fyr og maskinen begynte å smelte, og rommet fyltes med røyk/gass fra smeltet plast: Livsfarlig å ha datamaskin. Lynet slo ned i koblingskap for kabelTV, og fulgte kabel inn i huset, inn i en liten koblingsboks på veggen, og sprengte denne ut av veggen med slik kraft at den gikk tvers over rommet og satte seg fast i veggplatene på motsatt side: Livsfarlig å ha kabelTV i huset. Lynet slo ned på utsiden av hyttevegg og fulgte spikerslag inn tvers gjennom veggen, og inn i ryggen på en person som satt i sofaen på innsiden. Vedkommende døde: Livsfarlig å ha spiker i veggene. Kulelynet kom inn gjennom åpent vindu i andre etasje, rullet rundt på soveromsgulvet, bortetter gangen, ned trappa, en runde på kjøkkenet og deretter ut den åpne ytterdøra, etterlot seg et langt svimerke: Livsfarlig å ha åpne vinduer -OG Å BEFINNE SEG MIDT PÅ GULVET MIDT I ROMMET! Anonymous poster hash: 1824a...ac6
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #25 Skrevet 3. august 2013 Du skal ikke være på toppen av et fjell eller under et tre, men ingen lyn kommer inn gjennom vinduet. De slår alltid ned på det høyeste punktet, så enten slår lynet ned på taket, ellers slår det ikke ned i huset i det hele tatt. Men inn vinduet ... ikke sjans! Anonymous poster hash: 9f3bf...438 Det der er reinspikka vrøvl. Det kan iallefall komme kulelyn inn vinduet... Og har hørt om folk i flere tilfeller som har stått ved vinduet som har blitt truffet av lyn. Anonymous poster hash: 02bf9...1f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå